Gå til innhold

Nærmest "perfekt" førstegangsfødsel! :)


Lamaungene 07 og 10

Anbefalte innlegg

Rett over midtnatt til 26.des gikk jeg i seng etter å ha sett nesten hele Behind Enemys Lines på TV..passerte da til 4de dagen etter termin og kjente jeg var temmelig småirritert og frustrert over folk som maste hver dag om ikke babyen skulle komme snart og alt som hører med der...

Mens jeg lå i sengen og prøvde å få sove mellom tankene på når ting egentlig skulle begynne å skje, var det akkurat som noe "knakk" inni meg etterfulgt av en heller uventet vond kynner...de hadde jo ikke vært vonde før...jeg stusset lit og lurte på om det var vannet som gikk, men gikk på do og ingenting som tilsa at noe var på gang.. La meg i senga igjen og etter 7-8 minutter fikk jeg den verste menssmerten jeg noen gang hadde kjent og jeg forstod med en gang hva som var i gjære. Gikk på toalettet på ny og på papiret kom utvannet blod..kjente jeg begynte å dirre i kroppen, så gikk på kjøkken og tok meg et glass vann. Fikk nok en rie på kjøkken og bestemte meg da for å ringe føden. På toalettet igjen var det kommet mer blod enn forrige besøk, så fikk beskjed om å komme inn for sjekk. Fikk samboeren min i farta, heldigvis var vi forberedt, så tok oss bare en 5-10 min å komme oss av gårde. Kjøreturen inn til sykehuset tok ca. 25 min og riene kom med 4-5 min mellomrom. Vel fremme kom vi inn på føden og jeg ble skrevet inn og koblet til ctg. Denne registrerte ingen videre sterke rier, men etter en time og tid for sjekk fortalte den overraskede jordmora at jeg hadde 6-7 cm åpning allerede! Så da bar det inn på fødestuen. Jeg fikk klyster og kunne derfor plassere meg fint nedi badekaret med sambo ved siden av. Etter en halvtimes tid fikk jeg lystgass i badekaret da riene begynte å komme så tett og ble så kraftige at jeg virkelig anstrengte meg for å "fungere". Samboer spurte hvor lang tid hun regnet med at dette ville ta og hun sa ca. en cm i timen, så rundt halv 6 ville jeg nok trolig være klar for pressrier...dette slo da totalt feil da jeg begynte å få pressrier i badekaret etter en halvtime. Da bar det rett over til fødesengen og jordmor kunne konstantere at jeg faktisk hadde full åpning! Pressriene kom med korte mellomrom, jeg pressa på og jordmor pressa med..etter noen pressrier tok hun vannet som fosset ut :) Alt skjedde temmelig fort, så jordmor bestemte seg for å klippe meg to steder, ikke godt, men fikk ihvertfall litt bedøvelse i forkant. Da jeg følte at jeg var tappet for alt av energi og tapperhet, trengte jeg bare en pressrie til og ungen kom ut med hode og kropp i en og samme rie! (Med litt hjelp fra jordmor og magepress fra barnepleier), fikk henne rett opp på magen og pappaen fikk klippe navlestrengen. :)

 

Fra første rie i sengen til Thea Nathalie lå på brystet mitt tok det nærmest nøyaktig 3 timer og et kvarter! Ikke verst for førstegangs og i tillegg at både jeg, jenta og ikke minst pappaen var oppegående og velfungerende rett etterpå! Ble endel sting, men tross alt synes jeg fødselen var absolutt overlevelig med litt lystgass, eplejuice og lokalbedøvelse! Gled dere jenter, som enda er lykkelig uvitne, ihvertfall om dere får en fødsel som ligner min!

 

Så nå ligger vi på barselhotellet på SUS og koser oss, fått besøk av stolte besteforeldre og tanter tidligere i dag. Skal nå nyte tiden vi har foran oss, vi har ihvertfall fått en pangstart som foreldre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse - virkelig en rask fødsel. Jeg hadde til sammenligning 30 timer på 1 jente... Håper å halvere tiden denne gangen.

Jeg håper "lynet slår ned" her også, og ting bare er igang. Blir jo helt koko av å gå å analysere alle følelsene man har fortiden.

 

Lykke til videre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så gøy å høre! Fint at alt står bra til med dere alle sammen! Høres ut som du gjorde en god jobb med tanke på fødselen, håper jeg ikke blir liggende for lenge selv. 6 uker igjen her, og vi teller nedover. Hils masse til Lars Martin. Steinar hilser også masse til alle tre! :) Sees sikkert en dag når dere kommer hjem.

 

Klem fra Sørlandet, Christin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...