Gå til innhold

vondt i bekken, råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært sykemeldt siden i oktober nå. pga, svært mye kvalme. er nå 18 uker på vei. formen begynner å bli bra nå. å jeg spiser og alt er greit. Sykemeldinga mi går ut 3 januar. men de 3-4 siste dagene har jeg fått vondt i bekkenet. kjenner det når jeg ligger går el sitter. er liksom blitt mere merkbart etter som dagene går. Så nå lurer jeg på om dette bare blir verre? Har jo lyst å begynne på jobb igjen. men jobber på butikk, og blir gåing hele dagen da. noen som vet av erfaring hvordan dette vil utvikle seg? Bør jeg få aktiv sykemelding? bør jeg gå til fysioterapeut? er det noe preventivt jeg kan gjøre for å hindre at jeg får bekkenløsning? er i det hele tatt usikker nå, på hva som er best. vil jo jobbe, men vil ikke ha bekkenløsning heller. kan jordmor hjelpe, el må jeg til lege?

Hadde veldig vondt i bekkenet i første svangerskap.klarte nesten ikke gå, el snu meg i senga om natta.

ps: også er min gode fastlege sykemeldt på ubestemt tid.. å en haug med dustevikarer vikarierer ! sukk.

ble litt langt dette. men er det noen med erfaring/gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig bra erfaring med Kiropraktor. Vel verd å prøve, kiropraktoren kan si etter en behandling om behandlingen vil hjelpe deg. Trenger ikke henvisning fra lege heller.

Skrevet

Jeg har noe av same problemet, en jobb med mye gåing, og økende smerter i bekkenet. Gikk til jordmor, fikk låne (gratis!) bekken belte og mini-slide. Hun samarbeider også med en lege, så jeg fikk hennvisning til en fysioterapaut som har spesialisert seg på bekkenløsning, til en "rådgivnings time".

Noen av rådene jeg fikk (som har fungert for meg) var:

Kjøp sacco sekk, avlastende for bekken å sitte i. Du burde IKKE sitte i mye sofaer ol, bakoverlent, det gir max belastning på bekken

Vær litt kritisk til bruk av bekken belte (det er en sånn elastisk sak du vikler rundt hoftene, som stabiliserer). For meg gir det god smertelindring å bruke, men som fysio sa: det øker risiko for overbelastning av bekkenet pga du merker senere om du gjør noe du ikke tåler..

Et viktig råd er selvfølgelig å ikke pushe bekkenet for langt, hvis du får vondt må du roe ned, hvis en bevegelse er vond, unngå den etc.

unngå støvsuging/vasking hvis det gjør vondt, samme med skigåing og spark-kjøring hvis det gjør vondt.

Stå med vekten likt på begge ben, ikke heng på en side.

Noe som fysio sa som gjorde meg glad: ingen av rådene er absolutte, og det viktigste er lik belastning på begge sider. Altså, du kan få lov til å sitte med beina i kors, så lenge du ikke lener deg bakover, bytter side ofte, og det ikke gjør vondt (fra legen var kryssede ben en absolutt nei nei he he)

Fikk også noen uttøyings øvelser (litt vanskelig å forklare, men veldig godt) Legg et bein oppå kjøkken bordet, med bøy i kneet, slik at utsiden av beinet hviler på bordet. Len deg litt fram med strak rygg, og skli det beinet du står på litt bakover. Da skal du kjennet at det tøyer litt under rompa.

En annen øvelse var å lene seg fram med hendene på kjøkken bordet (slik at du har vekten på hendene, og strak rygg), og vugge/vrikke med små bevegelser i hofta.

Hun anbefalte også bassengtrening.

Og en ting til (sukk), det er ikke "lov" å løfte noen ting uten å bøye i beina og strak rygg, det var en av de få absolutte nei nei fra fysioterapauten.

Huff, dette ble veldig langt, men dat var bare så utrolig mye jeg fikk utbytte av denne gangen (hadde vondt forrige sv. skap også, men ga mer eller mindre blaffen, og humpet meg gjennom..) Nå er jeg mye bedre enn det jeg var, og har svært lite problemer på jobben.

Jeg har kun smerter bak i bekkenet, det er mulig at smerter i symfysen (forran) har andre "triks". Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...