Gå til innhold

klarer ikke å amme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei flere som ikke ammer? får ikke til å amme datteren min, det gjør så vondt, blør og det er kjempe vondt.. prøvd å pumpe å gi på flaske, men kommer en blanding av blod og melk, klarer ikke å gi henne det!!! så er nå igang med tillegg... føler meg som en dårlig mor som ikke får det til, ville så gjerne amme henne men klarer det ikke, blir bare lei meg og stresset, kanskje best for henne også at mor har det bra??og at hun liker tilleget det gjør hun.. flere som har problemer med det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har også problemer med ammingen. Jeg har ikke nok melk, så vesla mi gikk ned over 10% mens jeg var på klinikken. så jeg måtte begynne å gå tillegg. Og jeg følte det samme seg deg, at jeg var en dårlig mor. men tenk som dette: det er bedre at barnet ditt får den næringen ho trenger, uansett hvor det måtte komme fra! Om det kommer fra deg, eller erstatning, så får ho mat! :) Det er det eneste du trenger å tenke på! :) Jeg har ikke nok melk jeg.. og pumping hjelper IKKE :( Og vesla mi vil ikke suge lenge nok. Så her er det erstatning som gjelder! Og sånn får det bare være! man er ingen dårlig mor så lenge man gir barnet det det trenger! :) sådetså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det heller ikke til, så nå pumper jeg bare å gir flaske..

Følte meg å helt ubrukelig men syntes det er viktigere att lillemann får maten han skal ha!!

 

Så ikke vær lei deg, viktigere att bebien får mat og att du er fornøyd mamma.

Men du kan jo ringe ammehjelpen eller helsestasjon bare for å spøre om råd?:)

 

Uansett lykke til til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du er ikke alene... jeg får heller ikke til ammingen. Gutten min er 7 uker i morgen og får tillegg. Jeg prøver fortsatt å pumpe meg, men til ingen nytte. Det kommer ingen ting... Noen barn har kolikk, noen vil ikke suge.... listen er lang. Vi skal være glad vi har fått nurkene våre. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du er ikke en dårlig mor. Det er masse positivt å si om flaskebarn.

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk alle som har skrevet til meg! det hjelper med trøstede ord.. ;) vanskelig tid disse første ukene, kommet en del tårer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Klarte ikke la være å svare! Jeg har nå to flotte gutter på 1 og 3 år. Ingen av dem har fått morsmelk, jeg har ikke hatt melk til dem. De begynte med erstatning før de var to uker. Og ja, jeg har følt meg som en dårlig mor! Den følelsen vil jeg tro alle som ikke får til ammingen sitter med. MEN ikke vær lei deg! Mine to gutter er friske og fine, og jeg mener at når mor har det bra, har barnet det bra også ;-) Det var en utrolig lettelse for meg å bare ta avgjørelsen om å ikke stresse ammingen, kun kjøre på erstatning. Barna får det de trenger, og dere får det lettere selv!

Det at de rundt dere "krever" at dere skal amme er bare tull. Man skal nyte denne perioden, og det gjør man ikke med stress, sår og kaos med følelsene! Så gjør det dere syns passer best for dere, og ikke vær redd for å slutte å amme. Gjør det dere vil og klarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jenta mi ville ikke ta pupp på sykehuset, og alle som jobbet på barsel skulle hele tiden tvinge henne til å ta puppen og prøve å få henne til å suge. Det hele ble veldig stressende, og jeg følte hele tiden at jenta mi ble mer stresset enn at det ble en kosestund med mat for henne. Vi har vært litt over en uke hjemme nå og jeg har mer eller mindre gitt opp å prøve. Hun får tillegg og så pumper jeg ut det lille jeg har som hun får på flaske. Vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde produksjonen i gang, men skal prøve så lenge jeg klarer at hun får i seg litt morsmelk. Har en gutt på 2 år som er vokst opp på tillegg (fikk ikke i gang melkeproduksjonen forrige gang heller), og han er frisk og rask. Han har faktisk vært utrolig lite syk enda han går i barnehage, og på helsestasjonen sier de at han er utrolig flink språkmessig og motorisk. Tror ikke det har noe å si om de får tillegg eller morsmelk.

 

Jeg har selv vokst opp på tillegg, og jeg har jo selv fått 2 friske barn og er frisk og rask, så det går jo godt selv om man ikke blir ammet. Nå er vi jo litt proffe på å koke flasker og blande tillegg fra forrige gang også, så det hele går som en lek :-)

 

Synes faktisk det er litt koselig å gi barna mine mat på flaske også jeg. Ble mer stress med å prøve å få i gang amming og melkeproduksjon.

 

Dette ble langt altså, men ville bare dele noen erfaringer med deg og ønske deg lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar:) har nå vært å kjøpt flaske koker som er kjempe grei kan annbefales pluss flaske varmer siden man ikke skal varme i mikroen.. setter ferdig kokt kaldt vann i flaske i varmeren så er det ferdig på ett øyeblikk.. så kan jeg gjøre andre ting mens jeg venter!!!! anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det som deg i begynnelsen jeg også. Alt var utrolig vanskelig. Brystene måtte få fri pga betennelse og blødninger og etter en uke var det ikke lett å mate babyen med pupp, han var vant til flaske som jo er mye lettere å suge av. Men jeg fikk mange gode råd på helsestasjonen av en helsesøster der som vet mye om amming. Babyen min er bare fem uker nå, men de siste dagene har han begynt å suge på brystene igjen, men ikke så lenge av gangen. Han må trenes opp til dette igjen, og det kan ta mange uker før jeg kan amme ham fult. Han må bli sterkere og utvikle sugeteknikken samt at melkeproduksjonen også må øke. Så det er mulig å få det til om man er tålmodig. Men nå er jeg ikke helt i måle ennå da, men jeg trodde aldri han skulle ligge å brystene mine igjen for en uke siden, alt så svart ut. Uansett er jeg ikke redd for å ta avgjøresen om å satse hundre prosent på mme om dette allikevel ikke skulle gå som jeg håper. Jeg vil ikke amme til en hver pris. Babyen og jeg skal ha det godt også. Ikke ha dårlig samvittighet om du gir mme, det er faktisk det nest beste babyen din kan få, og ikke en dårlig reserve løsning. mme er faktisk et bra alternativ!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...