Gå til innhold

Hvorfor kan ikke syke folk respektere at..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg helst ser at de holder seg hjemme mens de er smittsomme?? Vi vet jo ikke om eller hvilken effekt sykdom kan ha på lillemann i magen..Derfor tar jeg alle forhåndsregler, og ber dem om å komme på besøk når de er blitt friske..

De fleste klarer å akseptere dette, til og meg bestevenninna mi som jeg ikke har rukket å treffe så mye i det siste..

Men ex-dama til mannen (som har deres barn) sender ungen på besøk til oss potte tett og med slimhoste- hoster så han nesten kaster opp!! Men sier ingenting på forhånd om at ungen er kjempesjuk. Og mye vits med besøk når han bare må holde senga pga feber..

Og gjett hvem som ble sjuk like før jul da, jo- først gubben, så meg..

Blir så irritert altså..Nå er gubben lite fornøyd, og er ikke happy for at jeg også ble sjuk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får være måte på overbeskyttende da! En ting hvis du selv ikke vil bli syk, men at barnet i magen ikke skal tåle at du er syk -DET blir for dumt! Verden kan jo ikke innrette seg etter et gravid menneske...

Herremin! Skulle ikke sønnen til mannen din komme i jula fordi han var forkjøla??! Maken til egoisme!

Skrevet

Helt enig her... er da måte på, tror det er VIKTIG å tenke på at du er GRAVID ikke døds syk.... Dette blir VIRKELIG FOR DUMT !!!

Skrevet

Syns du kanskje er litt overbekymret?.. Ta det med ro..en forkjølelse for en gravid er ikke skadelig for fosteret! Hvordan tror du alle som har barn fra før har det da, når de venter barn nr 2 eller 3? Barna de har fra før blir jo ikke akkurat sendt bort i 9 mnd for at mor aldri skal bli eksponert for smitte av dette og hint...nei..her syns jeg du går altfor langt gitt.

Og bare så det er sagt så tror jeg ikke du var alene om å bli syk i desember...omtrent halve norge var vel syke i en eller annen form, influensa, magevirus...ja...så...hm..nå ble jeg kanskje litt smålig og dum i formuleringene mine, men dette syns jeg var bare for egoistisk..

Skrevet

Håper du forandrer deg etter du får barn selv! Veldig smålig og egoistisk! Du får i allefall ikke min respekt!

Skrevet

Ding-dong.. Det er pakke til HI! Det er den nye bobla du bestilte, som du kan leve i resten av svangerskapet. Der kommer det hverken bakterier eller virus inn. Den er omtrent 2 meter da,så du får sove i den og.. Ler av deg...

Skrevet

slenger meg bare på! makan til egoisme .

Skrevet

Influensa og forkjølelse...? Tror du overreagerer en liten smule.

Det er selvsagt noe annet med sykdommer man vet er farlige for gravide: røde hunder og vannkopper (nær termin).

Man kan ikke leve i en boble. Hvordan tør du å gå ut i det heletatt?

Bli hostet på på butikken.

Ta i håndtak (hvem har tatt der før og når vasket de seg på hendene sist...?).

Ta telefonrøre på telefoner andre bruker...

Gå på offeltlige toalett - hvor mange vasker seg på hendene der, tror du?

Skrevet

Åsså grinete for at barna til den du er sammen med kommer på besøk til dere når di er forkjøla??Vet du hva..Det er skikkelig ond stemor tendenser!!Hva hadde dere gjort hvis dere hadde dem boene hos dere?Sendt dem til mora si når du merket at di ble litt snufs??

Makan til egoisme skal man lete lenge etter!Du burde virkelig skjemmes altså.Finner ikke ord!!!HVa tror du flergangsgravide gjør når dem er gravide å den ene ungen får omgangsyke å den andre influensa??Det er ingeting å gjøre..Det går over!!!

Du burde ringe venninna di å beklage at du er så hysterisk å be henne på besøk.Har du tenkt over hva hun tenker om deg nå??

Skrevet

Ærlig talt... en ting er å unngå folk man kanskje ikke har daglig kontakt med uansett når man vet vedkommende er syk, men å skulle nekte stesønnen å komme på besøk til faren bare fordi han er litt forkjøla blir for dumt! Stakkar liten - ikke bare er han syk, men så skal han nektes å treffe faren rett før jul, bare på grunn av virushysteri... Jeg blir bare oppgitt jeg!

En annen ting er at du faktisk ved å utsette deg for en normal smittefare bygger opp antistoffer som kan beskytte barnet ditt mot smitte selv når det blir født. For hver smittsomme sykdom DU gjennomgår både før og under svangerskapet, lager kroppen din antistoffer som overføres til barnet gjennom deg og senere gjennom morsmelka. Derfor er det så viktig med morsmelk - for den beskytter faktisk barnet for bakterier og virus som finnes i ditt nærmiljø og som du og resten av familien allerede er immune mot.

Jeg lå rett ut med forkjølelse etter forkjølelse de første 10-12 ukene av graviditeten, og har fremdeles lett for å få smitte der jeg kan plukke den opp. Men jeg sitter da ikke inne og sturer av den grunn! Og så langt har alt gått fint :) -Dessuten har jeg fremdeles ikke fått noe magevirus, enda jeg tilbragte julaften med to spysjuke unger som opptil flere ganger satt i fanget mitt til og med :)

Skrevet

Jeg er gravid med nr 5 og mine barn har da vært syke.

Infulensa, lett forkjølelse og omgangssyken. Har blitt smittet selv og det er ikke til å unngå. Den lille i magen har det fint den. Så har jo barna mine med seg venner hjem ofte og nesene renner.. Tror ikke du skal bekymre deg for noe av dette jeg.

Skrevet

Kjære deg!

Tror mange kvinner oppigjennom ikke har hatt noe valg. Ser flere over her har nevnt de som allerede er mødre mens de går gravid. Eller hva med dem som jobber i skole/barnehage/helsevesen?

Skal de sende barna/pasientene hjem igjen fordi de ikke tåler å bli utsatt for alminnelige forkjølelsesbasiller? Evt kreve å gå hjem fra jobben til sitt sterile nydesinfiserte hjem???

Skrevet

hehe, du har vel kanskje skjønt lunta, HI, for det var ikke stort mer å høre fra deg...(ler)...

Skrevet

Å gud...fikk ikke med meg at det var stesønnen din det var snakk om. nei, jeg tar vekk det fintfølende i innlegget over og stemmer i med de andre. Fy flate, altså...!

Skrevet

Nei, gudameg, dette er noe av det drøyeste hittil, hahaha.

Vi har tilbrakt førjuls- og juletiden med omgangssyke, forkjølelse -samt at gutten min på 3 har hatt vannkopper. Har ikke den luksusen av at jeg kan sende bort verken mann eller barn, fordi den ene eller andre er syke, vi, så det må vi nok bare tåle.

Jeg antar dette innlegget kommer av et snev av midlertidig gravid-psykose , for det er en ensom vei du begir deg utpå hvis du skal være såååå stressa og selvsentrert!

Skrevet

Signerer wollafruen her. Hva med oss som har barn fra før da? Lillegutt her har vært syk et par ganger mens jeg har vært gravid, men jeg kan jo ikke rømme huset for det.. Den lille i magen tåler mer enn vi tror, og nå på vinteren er det så og si umulig å ikke bli smittet en eller annen plass.

Synes det er vondt at du nærmest ønsket bort stesønnen din i jula bare fordi han var syk stakkars?

Skjønner at det er lett å bli litt overhysterisk, spesielt når det er første barnet, men man kan ikke ta helt av altså..

Skrevet

Hmm, nå synes jeg det ble vel mye hets her. Trolig samme anonym (mener ikke deg som HI) som har vært ute med spydigheter her tidligere. Ta deg en pause. Enkelte bekymrer seg mer enn andre for ting, det må man jo bare innse, man trenger vel ikke dømme dem nord og ned fordet?? Jeg kan godt forstå at HI ikke ønsker å bli syk, var selv syk i forrige svangerskap, og det henger i mye lenger enn ellers. Men det er ikke farlig med en vanlig influensa det er jeg enig i. Jeg er jo også vandt til at de jeg kjenner ikke akurat buser inn dørene mens de er på sitt sykeste enten jeg er gravid eller ikke. Men man kan jo ikke akurat stenge ute et så nært familiemedlem som en ste-sønn om han er syk. Det du hvertfal kan trøste deg med er at barnet , etter som du har hatt en omgang med forkjølelse/influensa, hvertfal har med seg antistoffer fra dette når han er nyfødt og da kanskje litt mindre disponert for samme sjuka en gang til.

Desuten, man kan bli smittet samme hvor man er, mange som hoster og er syke på feks butikken, bussen, jobb osv. ikke bekymre deg så mye. det skal mer alvorlige ting til for at det kan ha effekt på babyen i magen.

Skrevet

Jeg er en av de anonyme, så alle kommer ikke fra samme person, nei. Det er vel ikke rart at et sånt innlegg bærer med seg mange reaksjoner? Greit å være diplomatisk, men -ærlig talt- hadde jeg følt meg såpass skråsikker i min sak og skrevet et innlegg om noe som er så hårreisende bak mål, håper jeg virkelig folk her inne hadde hatt vett på å satt meg på plass! Selvfølgelig skal det ikke hetses, men syntes dette innlegget fortjente den pepper'n som har kommet!

Skrevet

ditt hormontroll!!!!

Skrevet

Nei ærlig talt dere. Hvis HI har bedt omgangskretsen sin om å holde seg hjemme når de er syke, så synes jeg det skal respekteres. Uansett hva grunnen hennes er - dette dreier seg om å ta hensyn til sine medmennesker uten å overkjøre dem med egne meninger.

Ang. dette med stebarnet synes nå jeg det ville vært normal folkeskikk å i det minste informere om at barnet var sykt før det ble levert.

Jeg kan forresten ikke fordra at folk møter opp syke på arbeidsplassen og smitter alle kollegene heller.

Skrevet

jeg for min del synes at hun som kom med det første innlegget har fått litt vel mye pepper.

Greit at man er uenig, men det er vel ingen grunn til å være ufine!!?

Skrevet

er vel klart og tydelig for alle at dette er en kraftig gråsone..

Først og fremst så kan jeg ikke fatte og begripe dem som går på besøk til andre når dem er syke..men det å være syk og forkjølet er to forskjellige ting i min verden..det å hoste litt,være litt snørrete og slikt er jo ikke å være syk. alle gjør jo det..spesielt på vinterstid, om våren, om førhøsten, høsten og..hmm..ja...enkelte drar med seg snørret langt uttover sommeren og..ingen ting å gjøre med..verken du eller ungen vil ta skade av det...

Når det kommer til ungene så må de få lov til å komme uansett tilstand.. Mor har lov til å legge planer og liknende når barna skal på besøk til far.. Hvem sier at det kun er mor som skal ta vare på barna når de er syke eller reduserte??

er du veldig redd for smitte så foreslår jeg heller at du finner deg en kjøkkenstol og sitter der mens ungene får ligge strake på sofaen..

nei slapp av og ta det med ro..vi har alle vært omgitt av syke mennesker på ett eller annet tidspunkt som gravide..

det går bra :)

Og skulle man være så uheldig å få barn som er alvorlig syke (vannkopper,røde hunder eller liknende) så får man heller ta nødvendige forhåndsregler da..Du vet at du trenger ikke sitte oppå barna og sniffe inn hver eneste bakterie som kommer ut av dem??

Nei,det går nok bra skal du se :)

selv har jeg både blitt smittet og ligget langflat nå i graviditeten..den siste hosten har endelig startet å dabbe av..godt i grunn da jeg har gådd med dette i to måneder nå..men det er nå bare slik det er når man har barn..De er nå herlige .)

Skrevet

Ansvarlig for innlegget her!! Regna med reaksjoner for detta, men kjære vene da folkens, dere tenker ikke langt...

Tror dere virkelig at jeg er superhysterisk for sykdom?? På ingen måte, beklager hvis dere ikke tolka mer ut av innlegget.. Men jeg tenkte mest på stakkaren som måtte sitte på buss i 50 mil, kjempesjuk!! Og som selv hadde mest lyst til å bytte helg fordi han var syk. Men mora nekta, og hadde ingen grunn til hvorfor helga ikke kunne byttes. Trenger jeg legge til at noen foreldre faktisk ikke kan samarbeide, og dette er to slike??

Neste gang dere svarer på innlegg, tenk på at det kanskje ikke menes slik dere tolker det; det er dessverre prisen som må betales når man ikke får med seg både visuell og auditiv kommunikasjon på slike debattsider.. Det kan være lurt for deres egen del også at dere ikke kaster dere rundt på ren impuls for å svare, men tenker på at: oi, kanskje hun tenkte på ungen?? Og var mest irritert over mora, på ungens vegne??

For har en unge kjempemye glede av besøket, når han ligger syk hele helga- ikke vil spise, leke eller sitte oppe?? Og som er mest skuffa fordi han visste at hvis han bare kunne komme helga etter, kunne han vært med faren sin i svømmeland?? Vet ikke om det er jeg som er vond stemor her, eller om dere er tankeløse- men hvis dere fremdeles mener at at barn har godt av å reise 50 mil syk på samvær, synes jeg synd på barna deres!! Trodde samvære skulle være til barnas beste jeg, ikke en konkurranse om hvem som har hatt han syk flest ganger..

Og venninna mi hadde faktisk en kjempesmittsom virusinfeksjon, viste det seg i ettertid. Er kjempeglad i venninna mi jeg, som tenkte så langt at best å være på den sikre sida- det er ikke alltid det samma som hysterisk!!! For hadde hun smitta meg, hadde knøttet virkelig kunne tatt skade..

Så kjære damer, pust og tell til ti!! Jeg murer meg verken inne, eller gjemmer meg på badet når det kommer syke folk på besøk. Men jeg tenker på stakkaren som hadde mest lyst av alt till å være med faren til svømmeland, men ikke kunne- fordi han var så syk..Så hvis dere er slike damer som gjør dette mot barna deres; ja vel, da tenker jeg mitt- men holder klokelig kjeft!!

Skrevet

Kjære HI

Nå var jo ikke akkurat innlegget ditt formulert slik at du ønsket at barnet skulle få komme en annen helg istedet for å få være med pappa i svømmehallen. Du sier at duønsker at syke mennesker skal holde seg hjemme for å unngå smitte fordi vi ikke vet hva det kan gjøre med den lille i magen...

Og som du påpeker, nå har både du og mannen din vært syke, og er irriterte pga det. Så når du legger det frem sånn så virker det rett og slett som om du ønsket at barnet skulle holde seg hjemme for å ikke smitte deg.

Ellers så er jeg enig i at man ikke nødvendigvis går på besøk til andre mens man er syk, og det gjelder både til gravide og andre. Men det er vel sjelden folk føler seg i form til å fly på besøk da når de er syke, så lenge det ikke er snakk om uskyldige ting som forkjølelse etc.. I alle fall har aldri jeg hatt energi til å gjøre det, og har aldri opplevd at noen har kommet til meg.

Skrevet

HI,ditt innlegg nå stemmer ikke overens med det første du skrev i det hele tatt.. Helt annen tone og du sier faktisk noe helt annet! Første innlegget ditt står det ikke noe om noen busstur eller svømmehall... Og forresten hva slags ekstremt smittefarlig sykdom var det venninna di hadde som var farlig for ungen i magen? Såvidt jeg har forstått så er det faktisk ingen sykdommer i den forstand som er farlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...