Gå til innhold

Permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg når jeg skal søke om permisjon? Hva gjør jeg i forhold til arbeidsgiver, og i forhold til nav. Hvor mye må vi bestemme nå? Må vi ha planlagt allerede hvem som skal ha ant uker av permisjonen? Har lett på nav og KS sine sider, men skjønner ikke så mye. Trenger å få dette inn med teskje. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke rette person til å forklare deg, men jeg ringte til NAV og fikk masse informasjon og jeg snakket med min sjef. dette er palnene våre.

tar permisjon i er et 38 uker og full "lønn" etter at permisjonen min er ferdig tar jeg 4 uker ferie og så ta mannen min sine 6 uker. da er barnet rundt 11 mnd.

jeg har termin 30 april. og jeg regner med å begynne å jobbe i mars.

Jeg fikk sskjemare av sjefen min som jeg skal fylle ut og skal hente på Nav i januar.

Skrevet

Hei. Jeg sendte en mail til nav med alt jeg lurte på, og ble oppringt to dager senere og fikk svar på alt sammen :o)

Fikk beskjed om at jeg søker permisjon en drøy måned før termin (en til to uker før de tre ukene (permisjonsstart) før termin). Jeg trodde man skulle søke lenge før, men det var det ingen grunn til, man skulle søke så tett opp til som mulig, for de skal se på lønninger og sånt så nært til permisjonsstart som mulig fikk jeg vite. Spør arb.giver, men de aller fleste søker til nav. Dette har kun med å gjøre om det er arb. giver som skal forskuttere permisjonspengene dine, eller om nav skal betale direkte til deg. Om arb.giver forskutterer er det arb.giver du søker permisjon hos. Eller...altså...det gjør du jo egentlig uansett, men det har med pengene å gjøre dette her ;o)

Tror du finner søknadsskjema på nav.no. Dere må bestemme hvilken dekningsgrad dere velger: 80 % lønn i 53 uker eller 100 % lønn i 43 uker. Dekningsgraden dere velger gjelder for BÅDE far og mor. Du kan ikke velge 80 % og han 100 %.. Dere blir stående med samme dekningsgrad utifra hva dere velger.

Du kan forskyve (utsette) permisjonen, sette den på vent, ved å ta ut ferien din i permisjonsåret. Hvis du f.eks. tar ut 5 uker ferie den måneden du får feriepengen dine stoppes utbetalingen av perm.penger i 5 uker. Og permisjonen din får 5 uker "pause". På en måte forlenger/forskyver du dermed permisjonen.

Dersom du og pappaen skal dele permisjonen på annen måte enn at han tar sine pappauker, bør dere ha avklart dette med arb.giverne deres på forhånd. Dere kan i utgangspunktet stort sett bestemme at dere ønsker å gjøre slik eller sånn, men si i hvertfall fra til arb.giver hvordan det blir! Tror ikke de kan nekte dere å gjøre det ene eller andre, men de blir nok glade for å få vite når dere er tilbake i jobben/evt. hvor mye av gangen om dere har tenkt å dele det opp litt. De første 6 ukene er dine, og 6 av ukene etterpå er pappaens - når han tar dem er det opp til dere å bestemme, og resten kan dere dele som dere vil.

Vi har tenkt til at jeg tar mest permisjon, tar 4 uker ferie i juli når jeg får feriepengne mine og på den måte "forlenger" permisjonen, pappaen tar sine 6 uker på følgende måte: 14 dager x 3 perioder, men med 3 uker jobbings i mellom hver 14-dagersperiode. Han har ikke mulighet til å ta 6 uker i et jafs. Siden jeg har tatt ut ferie, vil jeg jobbe i 14-dagersperiodene hans når han er hjemme, og så være hjemme igjen i de 3-ukersperiodene som blir imellom.

Ta en prat med arb.giverne deres før dere skal søke permisjon hos nav., evt hos arb.giver dersom de skal forskuttere permpengene deres. Sett opp et slags forslag eller bare diskuter dette med abr.giver så dere har en felles forståelse av hvordan permisjonsåret blir.

Men som sagt, ingenting trenger å være klart før du søker, og det gjør du ca 2 uker før du går ut i perm. Altså tilsammen ca 5uker før termin. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...