LisaColli Skrevet 25. desember 2007 #1 Skrevet 25. desember 2007 vi liker at snuppa får ha sine faste rutiner uansett hvor hun er og med hvem. hun er 1 år. men svigermor klarer ikke å respektere det tydeligvis.. vi feiret jul oppe hos henne i går, og snuppa skulle ligge over der sånn at jeg og sambo kunne ta noen glass vin og taxi hjem. hun skippet den siste duppen sin fordi hun var så oppspilt. hun hadde ikke sovet siden kl 12 da vi la henne for å sove kl 19. da var hun stuptrøtt. etter hun hadde sovnet var vi enige om at svigermor skulle ha ansvaret videre, og vi åpnet flaska:) men plutselig kl 21 kommer svigermor opp med snuppa! "hun var våken, stod i senga si" øøøh, det betyr jo ikke at hun skal stå opp igjen liksom! vi tenkte at skaden allerede var gjort, så vi sa ingenting på det da. men etterhvert som tiden gikk, sa vi i fra om at hun måtte legge seg snart(!)... og gjett når hun gikk ned med snuppa igjen da, etter sambo måtte bli krass.. jo, kl 00.30!!!! "er jo bare jul én gang i året". hver gang hun passer henne litt, tuller hun bort rutinene våre. gir henne mat til feil tider, og masse usunt godt innimellom. selv om vi sier at hun ikke får det. legger henne til å sove når det passer seg selv best.. ååh, hva kan man gjøre da? vet vi burde ha litt mer bein i nesa og si i fra..skal gjøre det neste gang hun skal passe henne.. *måtte bare få det ut en plass*
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 25. desember 2007 #2 Skrevet 25. desember 2007 Hva dere kan gjøre? "vet vi burde ha litt mer bein i nesa og si i fra", du svarer på ditt eget spm....!!
moota m storebror&lillebror Skrevet 25. desember 2007 #3 Skrevet 25. desember 2007 Sånn er kjempe irriterende! Jeg også sliter litt med det. Problemet igår hos oss var at med alle gavene og styret gikk det litt over hodet på jenta vår og vi var enige om at det var ingen krise om ikke alle gavene ble åpnet før hun la seg. (Jeg hadde i tilegg som vanlig gitt beskjed til alle slektinger om at det ikke er str. eller pris som teller, det er ingen konkurranse og vi vil ikke ha mange gaver til barna) Dattera vår begynte vertfal etter en stund og bli lei og kaste rundt på gavene og ville leke med det som allerede var pakket opp og som hun likte. Jeg sa tidlig at nå er det nok. Et par til så holder det. Da kan hun leke litt så legger vi henne. Men svigermor presset på og gikk liksom å fant alle gavene som de hadde kjøpt og familien hennes hadde kjøpt. Hun forstår ingenting jo.. Lurer sånn på hvordan det var da de oppdro barna. Det er så rar også, for de er 3 gutter og de er helt ulikt oppdratt.. Men hun bare presset igjennom og ga seg ikke. Hadde ikke jeg vært nede for telling med kanonvondt i magen skulle jeg tatt henne en stripe og bare lagt ongen! Vi må være flinkere å si ifra, barna ser jo hvordan vi lar oss behandle av svigers og andre.
rødhette* Skrevet 25. desember 2007 #4 Skrevet 25. desember 2007 Tror jeg hadde sagt i fra at hvis hun vil sitte barnevakt igjen med det første, får hun følge reglene.
selfangerkjerringa Skrevet 25. desember 2007 #5 Skrevet 25. desember 2007 en liten trøst kan kanskje være at det ikke er bare dere som opplever dette... men som du selv sier: si fra De tåler faktisk mer "tilsnakk" enn man frykter, disse besteforeldrene. Så får vi bare håpe hun har vett nok til å høre på dere De fleste ønsker jo det aller beste for barnebarna sine, så mye at de ikke alltid er så flinke til å begrense seg... og da er det opp til foreldrene å gi klare nok retningslinjer så det ikke sklir HELT ut
LisaColli Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. desember 2007 ja jeg vet jeg svarer på det, hehe:P men vi sier jo ifra hver gang, på en fin måte. men hun respekterer ikke det vi sier! i går måtte sambo bli streng mot sin egen mor for at hun skulle høre etter. og hun hørte ikke etter før det hadde gått 3,5 timer! ungen overlever jo, det er ikke det, men når det kommer til så elementære ting synes jeg hun kunne ha gjort ting slik vi sier. sier som deg moota, skjønner ikke hvordan hun oppdro sine 5(!) unger! pipa hadde nok en annen tone da. irriterer meg bare at hun ikke kan respektere vår måte å gjøre ting på.. grrr
LisaColli Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. desember 2007 må gjøre det neste gang ja! kanskje de hevner seg for den gangen de satt med skrikerunger som var på sukkertripp etter besøk hos besteforeldrene?
Dailis Skrevet 26. desember 2007 #8 Skrevet 26. desember 2007 Da burde dere kanskje tatt over ansvaret for snuppa deres selv da. Og kanskje videre og. Skal dere ha deres rutiner fulgt opp fullstendig så får dere være hjemme med henne:) Eller ansette en barnevakt. Det er jo ikke verre en det;)
Gjest Skrevet 26. desember 2007 #9 Skrevet 26. desember 2007 Svigermor kan kanskje ikke vite om alle rutinene. Informer henne bedre neste gang, og sørg for at rutinene blir holdt.
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 26. desember 2007 #10 Skrevet 26. desember 2007 syns ikke det e så super ille da.. nu når mamma å pappa e her eller da svigermor va her så passa di mathias litt på kveldan å di kosa sæ sikkeli.. me litt godis å litt lengere oppe..han har nu ikke tatt nå særlig skade av det ialle fall.. skjønne heller ikke koffer det e så ille om det skjer en gang i blandt.. e jo ikke snakk om vær dag.. mine foreldra eller svigersan skal nu ialle fall ikke ha dårlig samvittighet her for å " skjemme" han bort en kveld eller to
Hva skjer'a?♂ Skrevet 26. desember 2007 #11 Skrevet 26. desember 2007 Jeg synes det er så mye klaging på besteforeldre og spesielt svigerforeldre... Det er ikke skadelig for ungene å oppleve at folk er forskjellige og gjør ting forskjellig, de har godt av det. Besteforeldre kan godt skeie litt ut med rutiner synes jeg.
LisaColli Skrevet 26. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2007 det er jo greit noen ganger, men ikke hver gang hun passer henne! hun hører aldri på det vi sier. og du lenger oppe, nei jeg vil ikke sitte hjemme alene på julaften bare for å holde rutinene en time går helt greit, men når hun har leggetid kl 20 til vanlig og får være oppe til 00.30 synes jeg det går over grensa. og grunnen til at vi ikke tok over ansvaret der og da var fordi vi hadde drukket. grunnen til at jeg klager på sigermor og ikke mamma er at jeg sier klart ifra til min egen mor. føler at det er sambos jobb å si ifra til sin mor. synes det er litt ekkelt å si slike ting til svigermor.
selfangerkjerringa Skrevet 26. desember 2007 #13 Skrevet 26. desember 2007 signerer lupp og prompefisen her... poenget er ikke at besteforeldre ikke skal få skjemme bort barnebarna, men det å til tross for besteforldreprivileger RESPEKTERE barnets foreldre.
LisaColli Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 27. desember 2007 jepp:) jeg lar de faktisk få gjøre som de vil innen rimelighetens grenser men at en 1åring som kun har sovet 1 time i løpet av dagen skal være oppe så sent, synes jeg ikke er så gunstig. så poenget er jo nettopp det du sier ka-ping! takk:P liker å bli respektert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå