Gå til innhold

Såre bryster! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen gode råd mot såre bryster pga amming, eller rettere sagt: sår på brystene pga amming?

Er det mulig å få noe av legen på resept?

Noen erfaringer?

Det er så vondt at jeg gruer til hver amming, men ønsker ikke å slutte heller.

Har prøvd det meste av råd fra helsestasjonen...brystkrem, lufttørking, melk på brystene etter amming, ullinnlegg, spray for å få i gang melka før jeg legger babyen til brystet..osv..

Babyen suger riktig. Det sjekka de maaaange ganger på barsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olivenolje. Smør på brystvortene etter hver amming, la lufttørke en stund. Trenger ikke vaske det av før du ammer, det er ikke farlig for babyen.

Olivenolje var grunnen til at jeg ikke gav opp ammingen.

Skrevet

Det eneste som hjalp meg var ammepause. Alle på sykehuset sa at det ikke hjalp, men det stemte ikke i mitt tilfelle. I en ukes tid pumpet jeg meg hver 3.time, og da fikk sårene litt skikkelig helet. Etter det gikk amminga helt problemfritt.

Skrevet

Jeg fikk krystallviolett (eller hva det heter), og det hjalp etter et par behandlinger.

Ammeskjold vet jeg noen har hatt nytte av, men jenta mi ville ikke suge med det på.

En liten ting, du gjør det helt sikkert, men ligger/sitter dere mage mot mage når du ammer? Jeg slurvet med det, og det bidro til såre brystknopper (og det til tross for at lille er nr 2 og burde vite bedre).

Skrevet

Takk for svar!

Skal prøve olivenolje. :o)

Hva er krystallviolett? Noe en får hos lege?

Skrevet

Jeg fikk det på fødeavdelingen. Sykehuset her er "mor&barn vennlig" og har egen ammeklinikk. Denne er bare åpen et par ettermiddager, men jeg har ringt føden og fått hjelp hver gang det har vært noe. Men jeg vet at det også blir brukt på bla sykehjem osv. så regner med at man kan få det på resept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...