ruffen Skrevet 25. desember 2007 #1 Skrevet 25. desember 2007 Har noen gode råd mot såre bryster pga amming, eller rettere sagt: sår på brystene pga amming? Er det mulig å få noe av legen på resept? Noen erfaringer? Det er så vondt at jeg gruer til hver amming, men ønsker ikke å slutte heller. Har prøvd det meste av råd fra helsestasjonen...brystkrem, lufttørking, melk på brystene etter amming, ullinnlegg, spray for å få i gang melka før jeg legger babyen til brystet..osv.. Babyen suger riktig. Det sjekka de maaaange ganger på barsel.
Blå-Rosa+spire! Skrevet 25. desember 2007 #2 Skrevet 25. desember 2007 Vet ei som hadde det slik, hun brukte skjold og da ble det bedre. Men vet ikke om de anbefaler det... Sjekka om du har streptokokker, det hadde ei venninne av meg. hun fikk antibiotika og alt ble bra etterpå... Hun blødde så ungen gulpa blod, vet ikke om d er slik med deg??....
Trultemora er presseklar!! Skrevet 25. desember 2007 #3 Skrevet 25. desember 2007 Jeg har fått anbefalt ammeskjold ihvertfall!
monicaes Skrevet 25. desember 2007 #4 Skrevet 25. desember 2007 Hei! Av erfaring er det 3 ting jeg tenker på. #Først og fremst... har du prøvd med canesten? Soppinfeksjon er veldig smertefult (syns jeg ihvertfall) Og selv om jeg hadde det så hadde faktisk ikke sønnen min noen type tegn på trøske, og ikke ble han behandlet for noe heller. Når du først har blitt litt sår så kan soppinfeksjon komme ganske raskt. #Kan det hende du har en hvit prikk på brystknoppen? Det gir endel smerter og er lettere og få vekk enn man tror. Med masse håndmelking. #Det kan jo hende du trenger og pumpe litt for at brystene skal få mulighet til "å slappe av" litt. Det har hjulpet på meg. Bare husk og pump deg litt ekstra. Prøv og vaske brystknoppene med litt sterilt saltvann etter pumping. Jeg ga brystet 3 dager før det var bra igjen. Lykke til ! Føler skikkelig med deg!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 25. desember 2007 #5 Skrevet 25. desember 2007 Hei...Uff,føler med deg...Jeg hadde veldige problemer med ammingen i starten. var verre enn å føde syns jeg faktisk... Ikke noe av det jeg ble anbefalt følte jeg hjalp noe særlig... Men til slutt så leide vi en ammepumpe av ammehjelpen... Da ammet jeg fra det beste brystet og pumpet fra det andre,annenhver ,slik at det fikk seg en hvil og fikk grodd litt. Hadde jo store vannblemmer og sår på brystvorten med skorper o.l., som først måtte bløtes opp før nurket mitt kom til melken.... Jeg gråt nesten hver gang jeg la henne til av vondter. Vi har kjøpt en elektrisk brystpumpe selv nå og ville aldri vært foruten. Det ene brystet mitt fikk en hvil og ble veldig raskt mye bedre (raskt som i en dag eller to så var det utrolig mye bedre), så da la jeg Isa til der,mens det andre fikk lege seg.... Det var det eneste som hjalp på meg. Det og luft-tørking etter du har ammet... Jeg kjøpte vidunderlige ammeinnlegg på babykos... ååh,husker ikke hva de het,de var fantastiske... Skal prøve å finne det ut og gi lyd. Jeg følte at alt annet hang fast og fungerte dårlig... Lykke til og hold ut! Det blir veldig mye bedre og det er sååå lettvindt og koselig etterhvert. hang in there Det tok ca 3 uker for meg å bli 100% pro ammemamma... (Hadde ikke melk første uken,derfor ble jeg veldig sår og rå av konstant suging fra nurket...tok to uker å fixe helt)... Ammet til hun var 13 måneder og savner det
Håpefull,j04,2SA,negIVF&ICSI Skrevet 26. desember 2007 #6 Skrevet 26. desember 2007 Hadde samme problemet da jeg ammet min datter.. Tårene trillet når hun skulle ha mat :-( Det som hjalp meg var å "snu" henne da jeg ammet.., så hun lå som om jeg skulle ha ammet tvillinger... ikke med kroppen sin "over" min, men på puter ved siden av meg.. Litt klønete forklart her ser jeg, men håper du skjønner hva jeg mener ;-) Hjalp meg også veldig å skifte innleggene OFTE, så det var så godt som alltid tørt rundt brystvortene... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå