Gå til innhold

Er det "galt" å åle seg bortover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn, og den første fulgte "boka" til punkt og prikke. Gjorde det han skal fysik i riktig rekkefølge og slikt. Han ålte seg heller aldri bortover gulvet..

Han strevde til han kom seg på fire.. dyttet seg bakover først slik jeg har lest og alt det der.. og når han kom seg på fire så stod han der litt før han etterhvert klarte å krabbe... (var hverken tidlig eller sent ut.. temmelig gj.snittlig så han MÅ ha lest boka om rett/galt. hihi)

Men min minste som ikke er 5 mnd enda og har siste uka vart sint og frustrert over at han ikke kommer seg framover.. Det er bare litt over en uke siden han klarte å stå med strake armer... Nå gjør han det hele tiden og vil ikke ligge på rygg...

I dag begynte han også å åle seg fremover.. noe som selvfølgelig er gøy, men er dette "galt" bør jeg la være å oppmuntre han slik at han heller prøver å komme seg opp på fire eller kommer det etterhvert?

Har jo hørt så mye om at det er mange barn som aldri krabber og at det er galt.. Vet jo at den treninga er kjempeviktig.. og lurer litt på hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville jo bare latt han utvikle seg i sitt eget tempo og vært stolt over at han var tidlig ute med ting...

Skrevet

Lillegutt ålte/dro seg frem ganske lenge. Men etter en stund begynte han å krabbe, sto på alle 4 å ruget fram og tilbake ganske lenge før han fant ut av det. Han krabber hvis han vil. Vet om hvertfall to som aldri ålte eller krabbet, men satt på rompa og hoppet framover:)

Det blir nok folk av lillegutten din og, selv om han ikke vil krabbe

Skrevet

Har aldri hørt at åling er skadelig på noen måte. Min gutt som nå er 7mnd , ålte seg fremover i ca en måned før han fiksa krypinga. Det ble endel ålekryp før han forsto hvordan han skulle gjøre det. Han dytta seg forresten bakover før han begynte å åle da.

Hvis du vil oppmuntre til kryping så vil ett underlag som ikke er glatt hjelpe muligens hjelpe. Det er letter å krype på matte, teppe ol enn på glatt golv og muligens motsatt lettere å dra seg frem etter armene på glatt golv.

Skrevet

hehe nei jeg regnet ikke med at åling er farlig og jeg er kjempestolt av gutten, men tenker litt på det jeg har lest om at enkelte barn hopper over denne krabbinga.

Dette er en av grunnene til at jeg absolutt ikke vil ha barna mine i gåstol fordi jeg vet og har lest hvor viktig denne "gulv-treninga" er.

så det var vel bare en tanke om at når de begynner å åle seg så er det kanskje starten på at han kanskje ikke vil krabbe.. men forstår etter å ha søkt litt igjennom her at mange åler før de krabber ja, men vet om barn som har ålt seg slik til de reiste seg opp og gikk og absolutt ikke krabbet. Og det er det stadige jeg ikke vil at han skal hoppe over.

Og jeg vet det er tidlig så jeg er absolutt ikke stresset nå..

Bare håper vi gjør ting "rett"

HI

Skrevet

Jeg har lært at det ikke nødvendigvis er krabbingen som er viktig, men det at barnet lærer å "komme seg fra A til B". Hvordan de velger å gjøre det er ett fett. Så krabbing/åling/hopping...osv. fungerer bra. Hopper ikke over "krabbe-stadiet", med andre ord :)

Skrevet

Både min førstemann og alle de øvrige barna i min familie/nre bekjentskapskrets har starta med å åle seg fram på gulvet. Så det er helt normalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...