Gå til innhold

rhesus minus?


Jannamor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hentet dette på helsenytt for alle til deg!

er du rhesus minus og han rhesus pos.?

 

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

 

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på om du har fått et barn allerede tror jeg. det er uansett veldig viktig å være bevisst på det og ta blodprøve av barnet ditt etter det er født for å se hvilke blodtype det har.

I dag så er man jo så flinke med slike problemstillinger, mye mindre alvorlige komplikasjoner. men dog. Hadde jeg vært deg så hadde jeg snakket med fastlegen. kanskje du skal ha time hos en spesialist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...