Gå til innhold

dette med rhesus minus


Uglemamma er tobarnsmamma!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat mistet...Eller, er midt i prosessen nå.... Men lurer litt på ting

 

Har en jente fra før, fikk da sprøyten rett etter hun var født...

 

Det var 15 mnd siden, nå har jeg hatt to sa på tre måneder,kan dette ha noe med rhesus minus å gjøre? Og jeg snakket med kk, de sa at selv om jeg har ny sa nå,så trengs ikke sprøyten før man evt aborterer i 8nde uke eller senere,så jeg skulle bare ta det med ro...

 

Snakket videre med en venninne av mamsen som mener at alle med Rh minus skal ha anti-antistoff sprøyte helt i begynnelsen i 2. og senere svangerskap...

 

Noen som har erfaringer og vet?

Skal rhesus minuser ha sprøyten sin helt tidlig i sv.skap for å unngå sa o.l.? Eller skal alle ha i uke 8? -Eller skal alle ta det helt med ro til etter en har født og få en ny en da,- og kun få i uke 8 eller senere om man har en sa /ma da?

 

*Forvirret*...håper noen aner hva som er rett :)

 

Har innfunnet meg med situasjonen, så ønsker alle en deilig jul videre og tusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at du bare skal ha sprøyten etter at du har født. trenger ikke ny når du blir gravid på ny.

Skrevet

Man får bare vaksine mot Rh-antistoffer dersom det påvises antistoffer i svangerskapet. Jeg er Rh neg selv og da jeg var hos legen i uke 7 i mitt andre svangerskap ble prøvene fra forrige svangerskap sjekket for å se om det var påvist antistoffer og det ble tatt en prøve på den første kontrollen. Så lenge det ikke er påvist antistoffer så skal ikke Rh problematikk ha noen betydning for flere svangerskap.

Skrevet

Skjønner godt du tenker på dette... Er selv Rh - og har tre unhger som er rh +. Hadde dette vært "i gamle dager" hadde jeg neppe kunne bære frem de to/tre siste... Skummelt å tenke på. Men som hun over nevner; om antistoffer ikke er påvist, så er har det ingenting med rhesus-problematikken å gjøre. Er nok andre, naturlige årsaker til at det har gått galt. Dessverre. Ønsker deg masse lykke til, neste gang går det skal du se :0)

*klem*

Skrevet

Dersom man er rhesus minus skal man ha denne anti-D sprøyta innen 72 timer etter fødsel eller abort. Med mindre barnet også er rhesus minus da:o) Da er sprøyta unødvendig.

 

Man skal ikke få denne sprøyta mens man er gravid!

 

Synes det er rart at du ikke fikk sprøyta etter dine to SA'er, men det er kanskje ny praksis på dette nå? Jeg fikk ihvertfall denne sprøyta etter en medisinsk abort for ganske nøyaktig ett år siden. Jeg var da i uke 6-7.

Skrevet

Jeg var aldri til legesjekk for den forrige sa'en, den var tidlig og jeg gikk bare fra positiv test til negativ test og en forsinket tr... Så den var liten og jeg gikk aldri til legen... Nå var jeg ihvertfall 5+1 på tirsdag i forrige uke, men har blødd sterkt siden fredag,så jeg går utifra at jeg er midt i en sa... I disse juletider har jeg enda ikke vært hos lege,blør sterkt fortsatt. Føler liksom at jeg ikke skal bry noen ,det virker alltid som om folk får beskjed om at det bare er å gå hjem og blø ferdig liksom.... Ihvertfall siden jeg bare er 6 uker nå...Men ringte KK forleden og de sa at man ikke trengte den sprøyten med mindre man aborterte etter 8nde uken.... Det var det hun sykepleieren sa i hvertfall...

 

Burde jeg ringe KK igjen? Glemte å spørre om videre prosedyre. Aner jo ikke hvordan dette bør takles....Vanskelig siden det er midt i julen og fastleger og andre har juleferie. Vil ikke gå på legevakten heller, må sikkert sitte i kø i timesvis for et surt "Gå hjem og blø ferdig"-svar....

Skrevet

Jeg er også Rh-, og har født 2 positive barn. Fikk derfor anti-D etter begge fødslene. Etter dette har jeg hatt 2 SA og en Exu, men har ikke fått Anti-D etter noen av disse. Har fått beskjed om at det ikke er nødvendig før i fosterets uke 10-11. Jeg er nå gravid i uke 31, og har ikke fått påvist antistoffer i blodet til nå, så alt ser bra ut i så måte.

Anti-D skal kun gis etter sen SA/MA eller fødsel, og ikke i selve svangerskapet.

Skrevet

Tusen takk for svar...Skal prøve meg på en henvisning til ul i morgen og se hva som foregår. Og da får jeg jo se om de setter sprøyten eller ikke... Dere er fine å ha, m liksom innom her litt til selv om det gikk gale i magen... Et rolig hadet kanskje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...