Gå til innhold

Vondt øverst i magen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mest på høyre side,men også litt over det hele øverst...BLir litt kvalm av det,men er ikke altfor vondt,kjennes ut som mageknip som ikke slipper taket..Hatt det 1 time nå..Men kjenner jeg har litt sure oppstøt så det kan jo komme av det og..Men kjenner det er der hele tida,men blir litt vondere innimellom for så å bli bedre igjen,kommer i tak selv om det sitter litt hele tida...Blir sikkert værre når jeg tenker på det og blir engstelig..

Men var hos legen for 2 uker siden pga magevondt på høyre side i magen og da sa han at jeg hadde irritabel tykktarm,kanskje det kan være det som har flyttet på seg og gjør vondt oppunder mellomgulvet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som gallesteinsanfall. Det er ikke farlig, men gjør fryktelig vondt. Det oppstår som oftest etter at man har spist fet mat eller et stort måltid og kan vare fra 15 minutter til mange timer og i noen tilfeller dager. Anfallet oppstår fordi gallen som skal bryte ned fettet ikke kommer ut av galleblæra som den skal fordi en eller flere steiner blokkerer åpningen.

Hvis det er det så kan du prøve å ta et par paracet for å lindre, men spør legen din om noe sterkere hvis du opplever flere anfall, og sørg for å få en ultralyd for å få det bekreftet så du vet sikker diagnose. Blir det for vondt så dra på legevakta. Ved mange og hyppige anfall bør galleblæra fjernes.

Håper anfallet snart er over for din del slik at du kan nyte julematen. regner med selv at jeg får anfall etter ribba i morgen, men den tid den sorg :-)

Skrevet

Vondt pga luft i tykktarmen kan jo faktisk gjøre vondt helt opp til lunger og skuldre, etter min erfaring:) ¨

Så lenge det ikke er hele tiden tror jeg du ikke skal bekymre deg, bare slappe av. :)

Skrevet

Er egentlig der hele tida,men blir vondere i "tak" men det er levelig det og...Men det er kun på venstre side oppunder ribbeina,gallen sitter jo på høyre...Legen sa at siden jeg ikke hadde vondt helt øverst på høyre side så var det ikke gallen...hmmmm

Skrevet

Det er jo ikke så fryktelig mye der som det kan være

http://no.wikipedia.org/wiki/Ford%C3%B8yelsessystem

Har legen spurt deg ut om kostholdet ditt? Husker at legen min ba meg skrive "matdagbok" og "smertedagbok" en stund når jeg sleit med magesmerter, for å finne ut om det var noe spesielt jeg reagerte på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...