Gjest Skrevet 23. desember 2007 #1 Skrevet 23. desember 2007 1) Får man feriepenger av sykepenger og permisjonspenger? 2)Hvordan regner man ut feriepengene (fra jobb og evt fra nav) sambo får 12 % feriepenger fra jobben. er det da bruttolønn x 0.12? eller skal det inn noe skatt her? 3)når man tar ut feriepenger på forskudd betaler man jo skatt. fikk utbetalt oppsparte feriepenger i år når jeg sa opp jobben min. betalte da 36% skatt på dem. Får man de pengene igjen på skatteoppgjøret?
blittmamma07 Skrevet 23. desember 2007 #2 Skrevet 23. desember 2007 1) Du får feriepenger aav sykepenger og av de 16 første ukene av permisjonspengene (hvis det ikke har vært noen endringer i det siste) Noen arbeidsplasser gir deg feriepenger for hele permisjonen, men da har du fått permisjonspenger fra jobben og ikke fra NAV. 2) Du får utbetalt feriepenger skattefritt men betaler skatt av dem resten av året. samme som med halv skatt i desember. 3) Ja, det blir jo beregnet for hele året til slutt og hvis du ikke har så høy skatteprosent som 36% resten av året får du dem jo tilbake på skatteoppgjøret neste år.
Gjest Skrevet 23. desember 2007 #3 Skrevet 23. desember 2007 Ok, tusen takk for svar=) Ja betaler bare 30% skatt (og det er egentlig for mye det også) ca så burde bli littegrann til overs ihvertfall. Fin sparing det da=)
Kakeåndsen Skrevet 23. desember 2007 #4 Skrevet 23. desember 2007 2) 12% av feriepengegrunnlaget som står på lønnsslippen din minus 3 dagslønner pga feriepengene er for 5 uker dvs litt over en mnd.
Gjest mphs Skrevet 23. desember 2007 #6 Skrevet 23. desember 2007 Om det er NAV som betaler ut sykepengene får du feriepenger av de første 48 dagene(tror de gir 9,5%) § 14-8. Feriepenger av foreldrepenger Trygden yter feriepenger til arbeidstakere med 10,2 pst. av utbetalte foreldrepenger for de første 12 ukene av hver stønadsperiode. Dersom foreldrepenger er utbetalt med redusert sats, jf. § 14-9 tredje ledd, ytes det feriepenger for de første 15 ukene.
Gjest Skrevet 23. desember 2007 #7 Skrevet 23. desember 2007 Ok, da tror jeg jeg har sånn noenlunde kontroll=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå