Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #1 Skrevet 23. desember 2007 Hvor gammel syns dere et barn bør være før den får en mobil?
~~DoraDora~~ Skrevet 23. desember 2007 #2 Skrevet 23. desember 2007 Når de er store nok til at de går lenger bort enn på feltet vi bor på... Da vil det være en trygghet for meg at de kan ringe meg om det skulle være nødvendig. Og jeg kan lett få tak i de... :-)
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2007 #3 Skrevet 25. desember 2007 Barn er jo så forskjellige. Vet om åtteåringer som håndterer en mobil helt fint, men også tiåringer som mister mobilen sin annenhver måned. Vi har hustelefon og ikke behov for at ungene har egen mobil ennå. Men har vel bestemt meg for at det skal bli mobil på tiårsdagen. Man bør vel også se an behovet for mobil. Det bør være gode grunner til at et lie barn må ha mobil.
mamma til twins Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Jeg tenker at hun skal få mobil når hun ikke skal gå på Sfo lenger. Da er hun 9 år. Jeg kommer til å vente til neste jul tenker jeg. Herlig å begynne julegaveplanleggingen så tidlig! He he.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 Syns egentlig ikke barn burde få mobil før de er 12-13 år. Men innser at det ikke er realistisk å vente så lenge når "alle andre får"... Men tidligst 8-9 år.
FruAnonym Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 Det første som slo meg var at barn har da alltid greid seg uten mobil frem til de siste tiårene. Selv fikk jeg det da jeg var 14 (noe som forsåvidt var tidlig den gang) men har venninner som fikk flere år senere. Min lille søster som er 4 år yngre, fikk da hun var 10 pga at mamma og pappa ikke bodde sammen en periode. Man trenger ikke på død og liv kunne bli kontaktet alltid! Finnes da alltids en eller annen form for telefon i nærheten hos naboer eller venner Syns nå jeg da........ Selv barn trenger friheten å ikke kunne nåes alltid!
januarsurprise Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Jeg syns vel ideelt sett ungdomsskolealder, men mamma'n til de eldste barna våre har gjort det til en tradisjon å kjøpe mobil til dem i 8års-alderen... Vi har kompromisset litt og latt dem få ha mobilen med hit fra de er ca.9-10 år. Kommer litt an på barnet også; om det er en spesiell årsak til at barnet bør ha mobil, og om barnet er i stand til å ta vare på den.
Jordbæret <3 Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes barna bør være minst 12 år før de får mobil. Blant annet fordi de ikke har en ferdig utviklet hjerne og strålig er enda mindre sunt for barna enn for oss voksne. En annen ting er at barna ikke lærer seg å planlegge når de har mobil. Det er viktig å kunne lage avtaler, og lære seg å holde disse. Det er noe dagens barn taper fordi det er så enkelt med mobil...
mamma til twins Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Prinsippet mitt har vel vært at jeg skal ikke være den første forelderen som kjøper mobil, men jeg skal heller ikke være den som motarbeider nye trender. Nesten alle jentene i klassen til dattera mi har fått mobil allerede, hun går i tredje klasse. Skal love deg at hun maser fælt, og det er ikke enkelt når alle andre har mobil og man føler som utenfor det som skjer på sms og mms. Det skal ikke være enkelt... Men jeg føler likevel ikke at jeg har samvittighet til å nekte henne dette til "hjernen hennes er ferdig utviklet" hvis du skjønner hva jeg mener.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Jo lengre man kan utsette dette med mobil, jo bedre. En åtteåring kan sikkert håndtere en mobil, men det er vel ikke avgjørende for når barn bør få mobil? Hva med stråleskader? Man vet ikke nok, men barn tåler mindre enn voksne. Vi praktiserer det slik at når mer enn halvparten av barna i klassen, vennegjengen har fått mobil, er det våres barns tur. Barna skal ikke holdes utenfor, men vi ønsker ikke å være "de" som setter i gang ting. Eldste var 13 år. Andremann 11 år. Jeg kommer til å være lobbyist overfor andre foreldre slik at alderen ikke bare skal rase nedover når det kommer til de yngste barna i familien:-)
Jordbæret <3 Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Lubine: Jeg skjønner deg veldig godt og jeg gruer for den dagen da min datter begynner på skolen og alle andre har mobil. Jeg kommer til å ta det opp med foreldregruppa, men jeg vet av erfaring at svært få foreldre tenker som meg, eller ønsker å gjøre noe med utviklingen. Så jeg kan ikke si hvordan det blir for vesla når den tid kommer. Men man kan jo gjøre ting for å begrense mobilbruken. Når mine stebarn er her får de beskjed om å slå av mobilene og legge dem vekk. De er bare 7 og ni år gamle og trenger ikke være tilgjengelige hele tia. Det går greit når de forstår at det ikke nytter å protestere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå