Marit & de 3 knøttene Skrevet 23. desember 2007 #1 Skrevet 23. desember 2007 Nå har jeg ligget våken i mange timer og får ikke sove... Tenker og grubler så det knaker! Vi har en sønn på snart 5 år som har fått diagnosen Asperger syndrom. Barn med denne diagnosen har ofte problemer me det sosiale samspillet og det å komminusere med andre. Spilleregler eller gangen i lek kan være vanskelig å forstå. Ofte har de helt annet fokus på leken enn andre barn har. I går var på besøk hos mine svigers. Der var også søskenbarnet til min sønn, som er et 1/2 år eldre enn vår sønn. De lekte kjempegodt sammen og hadde det helt toppers, helt til de ble uenig om hvem som skulle ha en leke. Så for å få leken dasket vår sønn søskenbarnet på armen. Dette resulterte i at søskenbarnet begynnte å gråte og kom løpende til oss voksne. Han forklarte hva som hadde skjedd. Jeg hentet min sønn og snakket med han om at han må heller bruke ord(forhandle) eller si ifra til en voksen når det er noe som blir vanskelig i leiken. Guttene gjør opp seg imellom... Dvs,min sønn ber pent om unnskyldning og sier; Jeg skal ikke gjøre det mere. Jeg mente det ikke. Så stryker han søskenbarnet sitt over kinnet og trøster han. Da er det det kommer fra svigerfar; "Du må begynne å slå tilbake Iver(søskenbarnet)!!" Så snur han seg til meg og sier oppgitt; "Det er tydelig at gutten (min sønn) mangler empati!" Kjente at jeg ble halt kald inni meg... (Under utredningen av vår sønn ble det spesielt sett på om han mangler empati. Noe de fant ut at han ikke gjør. Hans største vanske er det å komminusere og det å fortelle hva han mener /vil) Er det slike holdninger sønnen min skal møte her i verden?? Når han ikke takler ting skal han da bli møtt som dette?? Å bli slått? Og når hans egen bestefar kan si noe sånt i både min sønns og andre barns og voksnes nærvær, han som er glad i gutten, hvordan vil han da bli motatt/taklet av andre?? Hvilke signarer er dette å sende ut til 2 små 5-åringer! Å si at de skal slå tilbake!!! Er så bekymret og oppgitt! I mine øyne er det svigerfar som mangler empai...iallefall i dette tilfellet! Sukk...
<3 qleopatrice <3 Skrevet 23. desember 2007 #2 Skrevet 23. desember 2007 Gi han inn svigerfar!! Han er gammeldags og slikt sier man ikke til små barn! Det der var utrolig frekt sagt, slikt kan man ikke si! Synes du skal ta dette opp med svigerfar, ha en samtale med han om hva som skjedde i den situasjonen. For det er uholdbart at sønnen din sin egen bestefar skal være slik mot han....
Gjest Skrevet 23. desember 2007 #3 Skrevet 23. desember 2007 Forklar han at sånn får man pokker ikke snakke foran en unge! Kjenner jeg blir lei meg og sint på deres vegne.. Synes gutten din virket full av emati jeg, det samme kan jeg ikke si om svigerfaren din. Hva i alle dager foregår i hjernen hans som får han til å tro at han kan si sånt, spesielt foran alle de andre? Forklar han skikkelig, og vis han at dette tolererer du ikke. Bare det at han sier til den andre ungen at han må slå tilbake, er jo helt tragisk... Huff. Tror jeg hadde blitt fly forbanna om noen snakket sånn foran min unge, samme hvem det var. Tankeløst!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #4 Skrevet 23. desember 2007 Kanskje han slutter å slå hvis han blior slått tilbake?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #5 Skrevet 23. desember 2007 Anonym: skal du slå barnet ditt om det slår deg i armen en gang?Slik at det lærer at man ikke skal slå..?Synes uansett ikke at bestefar hadde rett til å si slikt.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #6 Skrevet 23. desember 2007 Det spørs om ikke det er gammeldags oppdragelse ute og går..... I den generasjonen over oss er desverre mange som har fått beskjed om å "ta igjen" når de var små, og dette fører de videre..... Du kan si til din svigerfar at dersom Iver begynner å slå tilbake, så lærer din sønn at det er slik en skal gjøre det, at det er riktig....og det er jo nettopp det en ikke vil at de skal gjøre, hverken de med As. eller de som ikke har det!! Hilsen førskolelærer
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #7 Skrevet 23. desember 2007 Ei jente jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen hadde bitt stefaren i armen da hun var liten. Han bet tilbake og hun hadde fortsatt arr da hun gikk på ungdomsskolen. Pluss at hun var tilbakestående... Ingen løsning...
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 23. desember 2007 #8 Skrevet 23. desember 2007 skjønner bekymringene dine!men her burde du ha sagt klart ifra at slik prat ikke aksepteres på noen måte! hadde vært illsint!! jeg hadde sagt det du tenkte, at det var han som manglet empati!! kjenner jeg blir sint på dine vegne!
Marit & de 3 knøttene Skrevet 23. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. desember 2007 HI her... Godt å se at det er flere som er like sjokkert over svigerfars oppførsel! Jeg burde sikkert ha sagt noe der og da, men for det første ble jeg så sint at jeg visste at jeg kom til å eksplodere og si masse jeg hadde kommet til å angre på. Og for det andre så nekter jeg å sitte å diskutere og krangle over hodene på barna mine. Har bestemt meg å ta dette opp med sivigers, men skal vente til etter julaftene pga at de kommer hit da. Vil ikke ødelegge stemningen før pakkene er åpnet og barna er i seng. Da vi kom hjem og skulle legge barna i går, sa min sønn; "Mamma, alt er min feil!" Jeg spurte han hva han mente og han svarte at "Alle blir sinte på meg!" Spurte om han mente situasjonen hos svigers. " Ja." sa han. Forklarte han, med klompen i halsen, at det ble slik pga at han slo. At man ikke kan slå istede for å snakke. At det blir mye bedre når han får til å si ifra med ord istede. Det var han enig i og at han skulle gjøre det neste gang eller hente en voksen som kunne hjelpe han å løse konflikten. Syns han er flink jeg! Han er tross alt bare 5 år.
vanillaface Skrevet 23. desember 2007 #10 Skrevet 23. desember 2007 Hevn har aldri vært løsningen på konflikter. Dette er det viktig å lære barna fra de er små! Hvorfor er det krig i verden????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå