Gå til innhold

Har dere begrensninger på julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dvs antall gaver hver kan få...

Vi har ikke det, men svigermor har tydeligvis begynt allerede med forberedelser til neste jul (siden vi da skal feire sammen med de...), og hun mente at til neste år så burde vi ha begrensninger på antall gaver. Jeg er jo forsåvidt enig med henne at det blir mye gaver når man er mange sammen (neste år blir vi sannsynligvis 12-13 og da er fire av de barn under 12 år.), og det er greit å prøve å begrense antallet gaver noe da, men synes det er litt drøyt å sette et antall (hun nevnte 10 gaver til hver max.) Jeg har ikke noe problem med å kjøpe en gave til hver, men det er jo ikke alltid så lett å bestemme over andre. Jeg sa til henne at vi nok får gaver fra flere enn 10 personer. Teller jeg sammen så får nok datteren vår gave fra opp i mot 20 stk - og noen pleier hun å få flere gaver fra...

Da mente svigermor at vi kunne åpne de fleste gavene tidligere på dagen - før vi kom til de... Men synes jo ikke det er noe særlig - det er jo noe med den ventinga da...

Ifjor var det litt av det samme - hun pushet på ungene for at de skulle åpne gavene så fort som mulig - for å bli ferdig med det... Ikke noe koselig i det hele tatt..

Noen med liknende erfaringer og forslag på løsninger....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hun skal stjele kosen fra barna.... eh.. nei! Synes dette høres helt merkelig ut !

Ungene får de gavene de får! Jeg hadde ikke gått med på å åpne gavene før julekvelden. Hvis ikke blir det mas på dere av ungene neste år og å få åpne masse gaver på dagen.

Jeg tror jeg hadde blitt ganske sjokka, hadde det vært meg...

Vet ikke hvordan jeg skulle forklart henne at tradisjonene er jo slik.... men spør mannen din om ikke han kan snakke litt med henne. Men vent til denne julen er ferdig....

Skrevet

Ja, jeg ble jo ganske paff da... Heldigvis var vi på farten ut da temaet kom på bane så jeg kunne roe meg litt ned i bilen...Greit å ta sånne ting opp i oktober kanskje - før alle har begynt å kjøpe julegaver, og synes det vbar så rart at hun begynte å snakke om det i år. Spesielt med tanke på at de bare blir 4 stk på julaften, og da blir jo antallet gaver naturlig nok mindre. Huff - jeg som hadde tenkt til å invitere hele røkla på jul til neste år i vårt nye hus - både svigers, mine manns søsken og min familie - foreldre og søsken pluss mormor. Da blir vi totalt 18 inkludert den nye babyen - så da blir det masse folk og masse gaver, men nå vet jeg ikke om det er så lurt...

Skrevet

Det er litt tradisjon å feire jul annehvert år med de og mine foreldre, men får se hva som skjer. Ikke noe i veien for å feire alene etterhvert nå som vi selv har blitt en familie:)

Skrevet

Når det er du som inviterer så kan ikke hun komme å sette begrensning på noe som helst.... Så bare inviter hele gjengen....høres kjempekoselig ut. Hun kan takke nei... hvis det blir for mye folk for henne...

Det er jo for all del ikke bare hun det skal tas hensyn til. Julen er barnas høydepunkt!

Få mannen din til å prate med henne om det!

Skrevet

Kan ikke skjønne hvorfor hu vil bli ferdig med julegavene så fort som mulig.. Gavene er jo det beste med julaften, og jo lenger tid det tar å åpne dem, jo bedre er det.. De julaftnene jeg har kost meg mest, har vært de årene vi har vært 13 stk samlet.. Har tradisjon på å dele ut en og en gave, og at alle skal få se hva som var i pakka før neste deles ut.. Tok gjerne 4 timer fra vi begynte å dele ut, til vi var ferdige..

Svigerfamilien min har ikke samme tradisjon, dessverre.. Syntes det var skikkelig stusselig der første gang jeg feiret jul med dem.. De bare deler ut alle gavene på en gang, og så sitter alle hver for seg og åpner gavene.. Da er det jo ingenting igjen av julekosen spør du meg.. Da setter de gjerne på tvn, og sitter og ser på den... Kjedelig!

Skrevet

tror egentlig dette er ganske vanlig... I fjor var vi 3 barn og 6 voksne på juleaften (med gaver fra 2 x 3 familier + besteforeldre) og ungene var DRITTlei hele pakkene lenge før vi var ferdige. De klarte bare ikke å glede seg over det de fikk til slutt. Litt sånn rive av papiret og bli ferdig med det liksom.

Så neste gang (når vi er 6 barn og 8 - 9 voksne) kommer jeg til å foreslå for mine søsken at vi spleiser på gaver til tantebarna, så får vi mer og kjøpe for og færre gaver.

En del venner av oss vet jeg gjør det slik at en bare har med de gavene som er fra de som er tilstede i selskapet. Men det blir jo litt vanskelig hvis en reiser bort hele julen...

Skrevet

Her kan jeg forstå svigermor litt. Det er ikke med tanke på barna hun har fremmet det forslaget da?

Dritkjipt om ditt barn får 20 gaver, og så får en annen 5,....

Skrevet

Nei, ungene får ca. like mange gaver. De har like mange på andre sida som oss, så det er nok ikke derfor. Det er nok heller fordi hun synes at de ikke får gledet seg nok over det de får... Men ifjor var det hun som stresset. Jeg prøvde å roe ned og si at det gjorde ikke som mye om hun ikke fikk pakket opp alle gavene - vi kunne jo ta med noen hjem til dagen etter (hun var bare 2,5 da...) og koste seg med å leke med noen av gavene, men vi måtte absolutt pakke opp alt der...Det ble vedlig masete og ukosleig. Når vi er hos min familie koser vi oss med gavene. Vi pakker opp en og en og bruker lang tid -har gjerne kaffepause midt i før vi tar en økt til, og barna får tid til å leke med gavene litt innimellom.

Er helt med på å kjøpe færre gaver/gå sammen om å kjøpe osv..., men jeg er ikke med på å pålegge den andre sida av slekta til å ikke kjøpe gaver til datteren min fordi svigermor har bestemt at vi bare kan få lov til å ha med ti gaver hver... Nå er vi engang en stor familie - hun har selv fire barn, og fire - snart fem barnebarn - forhåpentligvis endel flere om noen år da to av dem ikke har begynt å produsere ennå...

Så hvis hun begynne å snakke om det mer denne jula så skal jeg bare si at vi kan ta den diskusjonen i oktober til neste år:) Og kanskje nyheten om at hun skal bli bestemor igjen vil overskygge alt annet:)

God jul. Nå går jeg og legger meg:)

Skrevet

hadde jeg aldri i verden gått med på!!!

10 gaver hver var jo veldig lite til være så små..hva er da spenninga med julaften visst ungene skal få åpne mange pakker før på dagen også..forventinga er jo når man må vente til etter middagen og alt er klart til å åpne gaver.. det er jo hele kosen med julaften

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...