holder maska Skrevet 22. desember 2007 #1 Skrevet 22. desember 2007 Vet at det har vært tatt opp før her i spalten. Jeg synes bare det er så rart at menn som starter eget A/S, og som har mulighet til å tjene veldig godt, men som velger å styre pengene tilbake inn i firmaet, at disse mennene kan stå med lav inntekt og betale lite/ingen bidrag.. Jeg synes det er så rart! Har virkelig ikke NAV noen "våpen" mot disse? Er det ingen måte å avsløre dette på? Eller er det helt ok at det er slik? Mange av disse fedrene betaler jo sikkert godt for barna sine uansett, bare ikke over bank inn på biomors konto.
*Lissi* Skrevet 22. desember 2007 #2 Skrevet 22. desember 2007 Snakket med NAV om dette. Fikk til svar at de flere ganger hadde hatt saker, der de var "sikkre" på at barnefar jobbet svart. Hadde likevel ingenting å "ta de på". Synes det er litt merkelig igrunn..
holder maska Skrevet 22. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2007 Men jeg tenker ikke eg. på svart arbeid, mer på de som driver eget AS, hvor firmaet går veldig godt, og hvor mannen tar ut en lønn til seg selv på f.eks 400 000, mens firmaet omsetter for flere millioner og firmaet også "sponser" vedkommende med flott bil osv...
ana baroma Skrevet 22. desember 2007 #4 Skrevet 22. desember 2007 Akkurat det er jo fullt lovlig, så det er ingen måte å "avsløre" det på. Å skulle ta utgangspunkt i et AS sin økonomi for å beregne bidrag blir jo ganske vanskelig. Urettferdig for enkelte er det jo, men fullt ut lovlig. Og firmabil osv skattes det jo av...
holder maska Skrevet 23. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. desember 2007 Hvorfor er det vanskelig å ta utg.punkt i et AS sin økonomi for å beregne bidrag? Hvis far nesten ikke tar ut lønn, men bor i en flott villa, har hushjelp, 2 biler, og lever luksuriøst.... Da skjønner jeg ikke hvorfor bidraget skal beregnes ut fra den bitte lille lønna han tar ut.
~~DoraDora~~ Skrevet 23. desember 2007 #6 Skrevet 23. desember 2007 Dersom far har flott hus, flott bil, og romslig økonomi selv så drypper det nok mer på barnet når det er hos han og hans familie også tenker jeg. Mener dere biomødre at det da også burde ha dryppet mer på dere? Jeg forstår ikke helt hva dere er ute etter her jeg... Blir ikke bidraget regnet ut etter hva barnet koster da? Er det slik å forstå da, at dere mener at dersom faren tjener godt så skal dere også tjene på dette igjen?
ana baroma Skrevet 23. desember 2007 #7 Skrevet 23. desember 2007 Fordi bidrag ikke beregnes utfra formue eller lån. Og fordi en bedrifts økonomi ikke har noe med bidragsyter å gjøre. En bidragsyter er ansatt i firmaet, så derfor:) Om det er moralsk riktig av bidragsyter er en helt annen sak:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå