Scorpiogi Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Jeg trodde det hadde seg slik at man ikke skulle løfte så tungt, når man er gravid..? sånn max 12 kg eller noe sånt.. Var hos legen i går for å søke om svangerskapspenger pga medisinbruk og tunge løft i jobben (vi er alene på jobb, med tung person), å han sa at man kunne løfte så tungt man bare ville, 60 kg om så hva, for han hadde kvinnelige vektløftere som hadde vært gravide, og det var ikke noen fare. Men over alt ellers jeg leser står det at man ikke skal ha tunge løft... Vi bruker heis på jobben, men enkelte situasjoner blir det tunge løft, enten man vil eller ikke, og det i stillinger som ikke gjør det mulig å løfte riktig... Noen som vet?
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Jeg bar sikkert mer tungt enn jeg burde da jeg var gravid, men vi var midt i flytting på slutten og jeg ville bli fort ferdig.. :-) Før trodde man det var farlig fordi det kunne sette igang fødsel, men det er ikke noen sammenheng har jeg hørt. Er mer ille for den som er gravid for man kan løfte på seg bekkenløsning og leddene tåler mindre.. Så for din egen del kan det være lurt og ikke løfte så tungt. Jobben skal legge til rette slik at man kan jobbe, så da får de andre ta de tunge løftene for deg. Er jo fint å kunne bli i jobb så man slipper sykmelding når man er frisk ellers.. Blir fort kjedelig..
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Trodde det var greit å løfte så lenge det ikke gjorde vondt noe sted? Jeg løfter snuppa på nesten 18 kg jeg men setter henne ned så fort det begynner å stramme eller stikke noe sted.
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 Er det forresten lenge til du skal føde? Kan være litt strevsomt med tung mage som kommer i veien, så er jo ikke så lett å få gjort de løftene heller da..
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #5 Skrevet 21. desember 2007 http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=2040
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 Så lenge d ikke gjør vondt så tror ikke jeg d gjør noe...jobbet på sykehjem til jeg var 6mnd på vei..etter der kom blodtrykket litt for høyt, men d var ikke pga jobben da... mer stresset ellers
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #7 Skrevet 21. desember 2007 http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28194
Scorpiogi Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2007 ok.. vel er enda lenge til fødsel. ) Men vi er alene på jobb, så er ingen andre som kan ta de løftene... det er det som er så vanskelig..
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 21. desember 2007 #9 Skrevet 21. desember 2007 Jeg jobbet til perm på tung post på ett syehjem med yngre veldig dårlige. Jobbet helt som før gikk strålende. Når man er vant til tunge løft og jobbing tror jeg neppe det skader når man er gravid. Jeg har fått 2 vakre friske tuller. Er sikkert noen som bruker det som en unskylding til å slippe å jobbe men har man ett normalt svangerskap burde man leve som før =0)
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #10 Skrevet 21. desember 2007 Den dagen du ikke orker mere løft pga magen eller fordi det strammer og stikker så må de jo tilrettelegge. Om de ikke har mulighet til det så har du krav på svangerskapspenger
Trulte76 Skrevet 21. desember 2007 #11 Skrevet 21. desember 2007 i denne linken stod jo tunge løft da.. Eksempler (listen er ikke fullstendig) Arbeidsmiljøforhold som kan være uheldige for den gravide kvinnen, og i blant også for barnet: * langvarig arbeid i stående stilling * arbeid som innebærer tunge løft og fysisk tungt arbeid ( DENNE ALTSÅ) * vibrasjon/risting * arbeid som krever god balanse, smidighet eller raskhet (stillaser, leidere) * arbeid ved høye temperaturer * arbeid med risiko for surstoffmangel * ubekvem arbeidstid, skiftarbeid, nattarbeid * lange arbeidsreiser * arbeid uten adgang til hvilepauser
Trulte76 Skrevet 21. desember 2007 #12 Skrevet 21. desember 2007 Jeg jobber i produskjon..der er noen plasser vi må løfte 20kg kasser..og de som er gravide får fritak fra det..pga tunge løft..
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #13 Skrevet 21. desember 2007 JA men om du leser det som står lenger ned står det at dette kan være vasnkelig på slutten av graviditeten. Så det betyr jo ikke at det er farlig med ikke så enkelt da det nærmer seg slutten. Og da sier jo som regel kroppen ifra også.
Scorpiogi Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2007 Har et barn fra før, og forrige svangerskap(samme jobb) visste jeg ikke at jeg kunne søke svangerskapspenger, og da holdt jeg på å slite meg i hjel, var totalt utslitt(jobbet til 6 mnd). Kan jo nevne at de fleste som jobber her blir sykemeldt ved 3 mnd, eller får svangerskapspenger. Men ble tilslutt så plaget med bekkenet at jeg ble sykemeldt. Jeg tror ikke det er om å gjøre at en skal slite seg totalt ut de få gangene en er gravid i livet, bare fordi man ikke vil bli betegnet som pysete eller at folk tror man prøver å "lure seg unna"... Men vi jobber som sagt helt mutters alene, og har ingen som kan hjelpe til med noe, hele dagen... I tillegg har vi en del medisinbruk i pariapparat som vi gir, med medisiner som er skadelig ved graviditet...
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #15 Skrevet 21. desember 2007 Det er ingen som mener at du skal slite deg ut. Men så lenge løftingen ikke er vondt eller ubehagelig for deg så kommer du ikke innunder reglene for svangerskapspenger. Men den dagen det blir plagsomt og du ikke kan settes til noe annet så er du jo kvalifisert. Du skriver at du sist slet deg ut, det betyr sykemelding ikke svangerskapspenger. Men jeg skjønte ikke dette med medisinen.. Jobber dere med kjemikalier som er skadelige for fosteret? I såfall har du jo krav på svangerskapspenger.
Scorpiogi Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 21. desember 2007 medisinen er flytende og blir tilført pasienten med ett pariapparat, altså puste det inn. Derfor får vi også i oss samme medisinen. Noen av de medisinene skal en ikke puste inn ved graviditet. Vel, får se hva det blir til. Mulig de klarer å tilrettelegge det, så blir jeg værende. Jeg bare vet hvor slitsom det er å jobbe der sånn som dette, så jeg gruer meg vel litt..
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #17 Skrevet 21. desember 2007 Da bør du bruke det i søknaden om svangerskapspenger, om de ikke kan tilrettelegge slik at du slipper denne medisineringen.
Trulte76 Skrevet 21. desember 2007 #18 Skrevet 21. desember 2007 jeg kan uansett ikke løfte tungt..blir så tidlig plaget med bekkenløsning uten å ha løftet tung..fra uke 11 med 1. og uke 8. med nr 2..så spnet hvor lenge jeg går før jeg får plager denne gangen Så er bare en myte at morkaka kan løsne ved tunge løft da?!? som jeg alltid har hørt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå