Gå til innhold

Håper ikke mamma drikker på julaften altså ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hmm, håper ikke mamma drikker på julaften altså.....

NYTT 21:41 21.12.2007

hun har litt alokoholproblemer, men kan holde seg hvis hun tenker seg om.

sa før jeg fikk barn at hun ikke får lov å drikke når hun er i nærheten, og hun har fulgt det ganske bra, men et par unntak. noe jeg ikke synes er greit..... så må snart si noe igjen, så får hun bare bli sur.

men vil ikke at hun skal gjøre det på julaften når vi skal være der,så må finne på en måte jeg kan si det på UTEN at hun skal blir sur. for jeg orker ikke surhet på julaften, og hun blir skikkelig sur altså.

snakket med henne i sted, og da sa jeg at hun måtte kjøpe brus så vi hadde noe å drikketil maten og kvelden- hint hint hint. så håper hun tok det.

så tenkte jeg at hvis hun spør om vi vil ha et glass vin til maten at jeg svarer at vi ikke vil drikke når jenten vår er der,,, hint hint hint.

flere forslag til hvorda jeg kan si dette på en pen måte?

kanskje noen vil legge dette ut på skravle for meg, så får jeg nok litt flere synspunkter. litt flere der tror jeg:)

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne et valg. Enten en rusfri julaften med familie eller en julaften hvor vinflaska er eneste selskap. Jeg må si at jeg er utrolig heldig som kan servere alkohol i alle sammenkomster uten å frykte konsekvensene. Synes så utrolig synd på unger som opplever en fyllefest hver eneste jul.

Skrevet

Hva med å si det direkte uten hinting, ser ingen problem med at det nytes alkohol i barns nærhet så lenge ingen blir synlig påvirket av det , klarer ikke din mor det så skjønner hun sikkert at hun må holde seg unna, ingen barn/voksne synes det er stas md fulle folk der det ikke hører hjemme:)

Skrevet

Har desverre selv erfaring på dette området..... Synes du selv har foreslått en god løsning - at dere direkte sier at dere ønsker at det ikke drikkes (hverken av dere eller noen andre ) mens det er barn tilstede. De fleste - også de som er harde på flaska - pleier å respekterer dette valget.

Skrevet

Nå er det desverre vanskelig for en som er vant til å drikke mye å begrense seg til "litt" og så selv også innse når man er beruset.

Skrevet

Kan du vente og se det ann på julaften ? Jeg tenker; nå har du hintet på flere måter, og kan håpe at hun har forstått.

Kommer julaften og hun er beruset, har du en fin mulighet til å si at hun ikke kan få treffe sine barnebarn igjen før hun har blitt frisk - evt. ALDRI viser seg full igjen foran dere og barna.

Bestefaren min var periodedranker, og det ble alltid store problemer i jula og andre høytider. Til slutt måtte pappa sette hardt mot hardt. Den eneste måten å få han til å holde seg edru på blandt oss barna, var å si at han ikke skulle få treffe oss mer hvis vi risikerte å se han full og vulgær. Bestefar visste at han ville gjøre alvor av det, og klarte å holde seg fra da av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...