Gå til innhold

Frysing av spekemat - spise?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir jeg altså helt gal av fenalårlukta på kjøkkenet...jeg har så lyst på!!!

 

Er det slik at hvis jeg fryser det ned i et par dager så kan jeg spise det etterpå? Hva med annet kjøtt som har vært fryst? Kan det spises rått?

 

Er det 100% sikkert at bakteriene vil dø i fryseren?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står om dette på www.matportalen.no.

 

Kjøtt som har vært fryst på minst -18 grader i tre dager er trygt for toxoplasmose-parasitten. Det er imidlertid ikke trygt for listeria-bakterier.

 

Men listeria-bakterier er veldig uvanlige i Norge, og det må store mengder til for å kunne smitte. Spekemat (og fenalår og annet rått kjøtt) bør fryses før det spises, og så spises så ferskt som mulig, og i allefall innenfor holdbarhetsdatoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...