Gå til innhold

Røyka laks, igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken bakterie er det som kan finne sted.

Og kan den ramme under hele svangerskapet eller bare i starten? Har 7 uker igjen, og vi fikk en røyka laks i gave...

Har hørt man kan spise hvis d er lenge til holdbarhetsdato, men vet ikke om jeg tør alikevel... Tenk om noe skjer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er listeria-bakterien man er redd for i mat som ikke er kokt eller stekt.

Listeria er veldig uvanlig i Norge, og det trengs store mengder av den for å kunne smitte folk, eller at smitten skal kunne overføres fra mor til foster.

Gravide anbefales å holde seg unna gravlaks, fordi eventuelle listeriabakterier har så lang tid å vokse på under produksjonstiden. Når det gjelder røkt laks, har den kort produksjonstid og skal derfor være trygg å spise så lenge man holder seg innenfor holdbarhetsdatoen.

Hvordan forholder du deg til listeria-faren ellers da?

Selv kommer jeg til å ta sjansen, og spise røkelaks i jula :-)

Skrevet

Da spør jeg om det neste spørsmålet i rekken..........

Er det de samme bakteriene som er farlig for oss gravide i spekemat som i røka laks??

Det jeg tenker på da er at man kan fryse spekemat, og deretter være trygg. Hvis det er de samme bakteriene i røka laks kan man evt gjøre det samme der også........

Jeg har ikke peiling altså.........spør om noen vet jeg.........????

Skrevet

Dessverre så er det ikke, det nei.

I spekemat er man redd for både listeria-bakterier og toxoplasmose-parasitter. Frysing tar knekken på toxoplasmosen, men ikke på listeria-bakteriene. Spekemat bør også spises så ferskt som mulig, selv om den har vært fryst, for å unngå en eventuell listeria-oppblomstring.

Alt dette står det mer om på www.matportalen.no.

Som sagt er listeria uvanlig i Norge, og det finnes ingen offisiell advarsel mot å spise røkelaks eller spekemat som har vært frosset.

Skrevet

Listeria kan smitte deg når som helst i svangerskapet.

Men røkelaks kan spises, men skal spises ferskest mulig.

Skrevet

Tusen takk jenter. Kjekke der altså.

Da skal jeg unne meg noen skiver med røykalaks i kveld. Brøddeigen er til heving hehe.

Skrevet

Flott! Da kan jeg iallefall røre røkelaksen og la fenalåret ligge...

Skrevet

Jepp,bare å spise røkelaks.. Er gravlaks man skal holde seg unna.Selv skal jeg spise røkelaks,juleansjos og sild.. Mmmmm.. God jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...