Gå til innhold

barn i bilsete 2 framover vendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurte på hvor mange som har barna i bilsete 2 framovervendt?

har vært å sett på seter rundt forbi og det er mange seter som kun kan settes framovervendt...

f.eks recardo setet som min mann har veldig lyst på... prøvde setet og jenta mi sitter bom fast i det.... hodet er polstret mellom støtter... det var det beste setet jeg så... når det gjalt hvor godt jenta satt i stolen.... utenom at hun må sitte framover i det.

de andre setene satt hun veldig vinglete med hodet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillesnuppa er 2 år og sitter bakovervendt, Sikkerheten kommer først.

Hvofor vil mannen din ha et recaro sete?? Fordi det er tøft??

Mannen her syntes også at det var et "tøft" sete, men etter at han fikk bedre informasjon på hva som var tryggest og så noen videoer så var han ikke i tvil om at mitt valg på kun bakovervendt var best.

Les litt på trygg trafikk og svt.se og se heller på hva som er tryggest :-)

Skrevet

det var ikke det setet... men de hadde det og, og det sa han i butikken at barnet satt dårlig i...

men dette var et annet... nyere....masse støttet på sidene... til hofter, armer, hode osv... akkurat som et racersete.... de sitter du jo veldig trygt i...

så det er jo kun dette med å frontkollidere...

Skrevet

Men hva heter setet da?? Og hvordan har det gjort det i forhold til tester om man KUN ser på sikkerhet?

Og har du satt deg godt inn i det sikkerhetsmessige aspektet forovervendt kontra bakovervendt ifm. forskning og anerkjente faginstanser på dette området??

Hjelper ikke at det ser bra ut om det ikke holder mål ellers.

Skal ikke si at du ikke skal velge et forovervendt sete, men selv får ikke snuppa sitte med på med forovervendt bilstol selv på ultra korte turer, til det er livet hennes for dyrbart. Og jeg vet med meg selv at jeg ikke kan leve med meg selv om noe skjer henne som jeg kunne forhindret om jeg hadde tatt et sikrere valg.

Jeg snakker ikke om å polste barnet til det er 20 eller aldri snu henne forovervendt, men om å ta enkle forholdsregler på ting som er enkelt å gjøre noe med uten at det koster deg noe(annet enn kanskje litt mer penger).

Skrevet

Jeg hadde ikke turt å ha et så lite barn fremovervent, hodet veier så mye mer enn resten av kroppen så hvis dere kommer ut for en ulykke har hun ikke sjans til å holde igjen hodet og nakken.

Har dere prøvd alle disse setene?

* Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet.

* Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele.

* Bimbo Fix Fair 0-18 kg, isofix

* Brio Zento 0 - 25 kg

* Britax FixWay 0 - 18 kg, isofix.

* Britax Hi-Way 0 - 25 kg

* Britax MulitiTech 9 - 25 kg

* Britax Secura 0 - 25 kg

* Britax Two Way Elite 9 - 25 kg

* HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg

* HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg

* MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg

Recaro kommer med et bakovervendt sete med isofix etter jul.

Det kan du se her:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/recaro-polaric.html

Her har mannen overlatt bilsikringen til meg fordi jeg er mest oppdatert på det området. Når han vet hvor mye sikrere det er å sitte bakovervendt så har han ikke nevnt fremovervendt med et ord.

Skrevet

Det gjør ingenting om hun dingler med hode, ikke i det hele tatt, du kan spørre enhver fysioteraput du vil,de tåler det så godtså :-) Dessuten er hun vel over 6 mnd og da er jo nakken litt sterk. Sjangsen for å dø eller bli alvorlig skadet i en kollisjon er mer enn 5 ganger større forovervendt enn bakovervendt, og da er vel valget egentlig enkelt er det ikke?

Skrevet

Vi har Recaro-setet, og det kan festes bakovervendt i Isofixfestene (kan festes begge veier). Dersom din bil ikke har Isofix kan du få dette installert så du kan bruke basen, det koster visst rundt kr 1000,-.

Det er et veldig bra og trygt sete :-)

Skrevet

Det er et fint sete, men du må jo spørre deg selv hva som er mest viktig. At ungen sitter tryggest mulig i bilen med størst sjangse for å unngå alvorlige skader eller bli drept i en evt ulykke eller at dere kjøper et sete fordi det er det dere synes er finest og mest komfortabelt ut. Anbefaler deg på det sterkeste å gå inn på Trygg Trafikk sine siderog se videoene av hvordan det ser ut når en bil frontkolliderermed ungen forovervendt kontra bakovervendt, da vil du neppe velge forpvervendt for å si det slik. Sikkerhet kommer først!

Skrevet

Det er den vi har. Jeg var en stund i tvil etter at vi kjøpte den fordi jeg trodde det bare kunne stå forovervendt, men til min store glede kunne det festes begge veier i basen. Så om du har isofix; løp og kjøp ;-)

Skrevet

Sanasol:

base til dette setet?

det sa de ingenting i butikken om...

vi har ikke isofix da.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...