Gå til innhold

Var på BIM treff og 4 av 7 røyker!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jo ikke dette noen statestikk, men det sier jo litt...

Synes det er ganske utrolig at det er blitt så " lov" å røyke under svangerskap.

Jeg har selv sluttet brukte 2 mnd. på å slutte sist sv.skap og denne gang 2 uker.... Får nesten lyst å begynne igjen. Er jo kjemperøyksugen til tider, og skjuler ikke det at jeg antakeligvis begynner igjen når jeg er ferdig å amme.

Nå har jeg først klart å slutte, å vet jo alle farene ved det å røyke...

Hva er det som gjør at færre slutter å røyke når de er gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er færre som slutter.. Du ser færre og færre og ingen tør innrømme at de fortsatt røyker. De føler seg forferdelige og røyker helst bare utenfor egen dør fordi de skjemmes (har jo vært en selv)

Alle mine venninner røykte under svangerskapene sine.. Skal love deg at det var det ikke mange som visste.

Men er gjerne sånn at når man står sammen flere i samme situasjon så er det enklere. Man føler seg mer avslappet og skjemmes kanskje ikke så mye. Iallfall følte jeg det slik selv.. Om jeg skulle røyke utenfor kjøpesenter osv,ville jeg helst sitte slik at jeg kunne skjule mage osv.. Folk vil jo helst hoppe i strupen på en om de ser det.

Desverre så har det blitt sånn at flere og flere har gitt seg selv rollen som moralens vokter,og må påpeke slike ting i enhver anledning de er.

Selv klarte jeg å slutte, men dog relativt seint. Jeg har latt være å besøke mange mennesker for at jeg ikke orka den formaningen jeg fikk.

Når man bare får kjeft og sure blikk,gjør man bare det stikk motsatte; man går å tar seg en røyk. Så støtt heller de som prøver. Ikke døm. Hvis du virkelig vil deres eget beste,så gjør det heller sånn..

Skrevet

Jeg dømmer ingen, fordi jeg vet det er kjempevanskelig å slutte å røyke.... Sier ingenting til de som røyker, er nå deres valg og jeg blander meg ikke i hva de gjør.

Fleste av vennene mine og røykte i sv.skapet, jeg sier ingenting til dem, de finner det ut selv...

Men det jeg blir litt oppgitt av er når noen sier, ja men legen min synes det er greit, blir så stressa, blir så sinna osv........... det er en unnskyldning.

Ja,ja....

Det blir barn ut av det uansett om man røyker eller ikke...

Dere som røyker har min fulle støtte til å klare å slutte :)

Hilsen HI

Skrevet

Jeg må bare si at jeg er sjokkert over at folk røyker under svangersskap jeg da. Ingen og da mener jeg ingen av mine venner har gjort det, men de fleste er jo ikke røykere i utgangspunktet også.

Litt morsomt å se om fordommene mine slår til, er det unge uutdannede mennesker som røyker under svangerskap? jeg selv er høyskoleutdannet, over 30 og i god jobb. Alle venner er det samme. er det forskjell på miljø eller er jeg forutinntatt?? Bare spør?

PS, jeg snuste litt på fest før jeg ble gravid, men sluttet den dagen vi var på sykehuset og satte inn egg. (nemlig prøverør for oss) Vanskelig ja, men IKKE umulig. har ikke tatt en eneste snus etterpå.

Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Flesteparten av mine venninner drikker under svangerskapene... Jeg er helt imot det.

Tror vi bare må innse at flesteparten av gravide damer i denne verden er egoister som bryr seg mer om seg selv og egne behov enn å gi barnet sitt en best mulig start på livet.

Skrevet

Fllesteparten faktisk...For noe tull. Flesteparten drikker ikke under graviditeten. Dette sier nok mest om din egen omgangskrets...

Skrevet

Det er helt sant. Jeg trodde det ikke selv. før vi var på et treff der flere akkurat hadde fått baby eller var gravide. Det var kun jeg og ei til som sa vi var totalavholds, alle andre sa de hadde tatt et glass i ny og ne.

Jeg ble ganske sjokkert. Dette er ordentlige jenter - og flere av de er legedøtre. Jeg tilhører ikke en gjeng som fester mye (egentlig aldri...), men som gjerne tar seg et glass vin innimellom. Derfor ble jeg ekstra sjokkert over at så mange av de drakk, og de verste var legedøtrene...

Skrevet

Ok, men jeg kjenner en haug av mennesker med barn og kun èn som har drukket under svangerskap. (hun SA at hun ikke gjorde det, så var vi ute og hun bestemte seg plutselig for at en drink ikke var så farlig...) Så jeg har ikke lyst til å gå med på at mesteparten av kommende mødre er såpass uansvarlige.

Selv om røyking er veldig skadelig kan jeg på en måte forstå avhengighetsforholdet til det, mens så lenge man ikke er alkoholiker blir det vanskelig å finne noen grunn for å drikke mens man er gravid...

Skrevet

Jeg har lest i illustrert vitenskap at 1 gl. vin i sv.skapet gjør at ungen får høyere iq....

Nettopp sikkert derfor legedøtre tar seg 1 øl eller 1gl. vin...

Jeg ville ikke kalle det å drikke når man tar seg et gl, en fydletur det er skadelig og farlig...

Røyking er faktisk verre... det er konstant gift tilføyd til baby, som de er avhenging av etter fødsel

Hilsen HI

Skrevet

Jeg har mange veninner som har universitetsutdannelse, flere av dem er røykere. Enkelte av dem røykte også moderat under svangerskapet.

En spurte her forleden om jeg hadde sluttet å røyke nå som jeg var gravid (vi har gjerne tatt oss en røyk innimellom sammen) "Ja!" svarte jeg stolt :) Da la tilbød hun meg en snus...

Skrevet

Jeg har også en haug med venninner som SIER de ikke drikker, men når alt kommer til alt så har de tatt seg opptil flere glass...

Har ingen tro på at alkohol gir barnet høyere iq. Det er tross alt snakk om at barnet ditt får ALKOHOL.

Jeg vet ikke hva som er verst, å drikke eller røyke under svangerskapet. Begge delene tyder på lav iq hos mor i alle fall.

Skrevet

Når dere sier drikker hva mener dere egentlig da?

I forrige svangerskap drakk jeg et halvt glass vin kanskje seks-sju ganger i løpet av de ni månedene. Det er ikke å drikke for meg. Tar disse venninnene flere glass i løpet av en kveld til stadighet? Det forundrer meg i så fall. Skjønner at det kan være hardt å slutte å røyke, men å la være å drikke er jo ikke så vanskjelig om man ikke er alkoholiker.

Skrevet

kan ikke fatte og begripe denne interessen av å føre denne debatten dag ut og dag inn..vi vet alle at det er skadelig å røyke...

vi vet alle at det er skadelig å drikke...

og ja,vi vet alle at en eneste sigarett eller et eneste glass kan være avgjørende for barnet ditts framtid...

hva vi velger å gjøre med denne informasjonen derimot er opp til oss selv.

Har du en avhengighet som sitter så dypt at du ikke klarer å slutte så er det ingen ting vi andre her kan gjøre med det...vi kan kun prøve å støtte hvis noen ønsker det....

jeg vet ikke med dere,men jeg er ikke gud ihvertfall..skulle tvile på at noen andre her inne er det heller...

Så hva med å se seg selv i speilet, ta en dyp pust,tenk gjennom valgene du ønsker å ta for deg og ditt barn så kler du på deg jakken og luen, går ut i verden og står for ditt valg??

barnet har ikke valgt å komme til..det har fortsatt ingen stemmerett eller mulighet til å velge hva slags framtid du vil at barnet ditt skal ha.. Det er kun vårt valg.. vi gjør alle det vi mener er best for barnet vårt,det vet jeg....så med dette vil jeg bare ønske alle en riktig god jul!

Hvis det er noen der ute som skal slutte å røyke,eller plages veldig med det nå så kan jeg kun si at det blir bedre..

man må bare ta en dag av gangen...når det skal gå over vet jeg ikke desverre,men ingenting har noen sinne vært så ille som den første stunden som ikkerøyker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...