Gjest Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Ja, er jo ikke helt norsk da....... men er det "bare" spekepåleg man spiser uten brød? eller???
meg & to små vampyrer Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Spekemat kan man jo spise på brød også da. Alt som er speket /(røkt) er vel spekemat.
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Spekemat er mat som er speket rett og slett. Det kan være skinke, pølser etc. Det spises gjerne som pålegg på maten, med flatbrød, ved siden av rømmegrøt, med eggerøre til. Mange alternativer. Her er noen tips og bilder; http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?t=Spekemat
~sjiraff~ Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 Hva mener du egentlig? Hvis jeg får vite at vi skal ha spekemat f.eks så er det som regel spekepålegg (som du kaller det), eggerøre, brød, salat og rømme.
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #5 Skrevet 21. desember 2007 men hva er vanlig når man skal spise spekemat? rømme, brød og?????
Arb.ledig husmor Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 Eeeh, det er spekemat det... F.eks fenalår og eggerøre kan brukes som spekemat.. Speke kommer vel fra fjøl, og det vil da si fjølmat.. Mat som tilberedes på et fat, kanskje... hehe... Til spekemat brukes ofte eggerøre og flatbrød i allfall
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #7 Skrevet 21. desember 2007 takk for hjelpen! ok. nå kommer nok det teiteste spørgsmål der noen gang har hørt............ spiser dere det på brød/flatbrød eller spiser dere kjøttet med kniv og gaffel og brødet ved siden av???? -sagde jo at det var et teit spørgsmål
lille je Skrevet 21. desember 2007 #8 Skrevet 21. desember 2007 Speke kommer vel fra speket, det vil si at det er salta for å konserveres....
lille je Skrevet 21. desember 2007 #9 Skrevet 21. desember 2007 Kniv og gaffel og brød ved siden av:)
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #10 Skrevet 21. desember 2007 Jeg spiser det litt som det passer seg. Ofte med hendene. (sltså når vi har eggerøre og spekeskinke så spiser jeg eggerøra med gaffel, kjøtt og brød med hendene)
Odine! Skrevet 21. desember 2007 #12 Skrevet 21. desember 2007 Om sommeren er det veldig godt med melon til spekeskinke.
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #13 Skrevet 21. desember 2007 Tilbehør til spekemat: eggerøre rømme sennep/sennepsaus rødbeter jordbær melon Flatbrød landbrød toast (melba e.l)
~~DoraDora~~ Skrevet 21. desember 2007 #14 Skrevet 21. desember 2007 Vi skal faktisk ha gjester i kveld, og da skal vi servere spekemat : * Birkebeinerskinke * morrpølse * Viltpølse * Reinsdyrpølse * Fenalår Som tilbehør skal vi ha : * Hjemmelagd potetsalat * Rømme * Eggerøre * Nystekte rundstk * flatbrød Pynter fatene med : * Honningmelon * agurk * Tomater
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå