Tuttelitu10 Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Hei jenter! Skriver ikke så mye her inne, finner ofte det jeg lurer på hvis jeg leter litt... Finner derimot ikke så mye om kynnere. Jeg er i uke 20+5 og har i et par uker hatt kynnere og har økt på for dag til dag. Magen er knall hard omtrent hele dagen, spesielt om morgenen. Det følger også menssmerter med konstant. De sist 4-5 kveldene har jeg vært veldig sliten og magen er som betong.. Føler det slik som jeg følge det når jeg var høygravid med første mann. Jeg kvier meg for å løfte, da knyter det seg enda mer. Når magen er hard, kjenner jeg livmoren kjempe godt (som en liten håndball...) Noen som har det på denne måten? Bør jeg kontakte jordmor tro? Takknemlig for svar og tanker rundt dette..
Gollegompen Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Hei! Eg er 100% sykemeldt nå pga. hyppige og sterke kynnere og forhøyet BT. Eg ville kontaktet jordmor for sikkerhets skyld siden du har så sterke og hyppige kynnere som du har. Bedre å ringe en gang for mye, enn en gang for lite Lykke til
Dizzie_mortil3 Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Jeg er 24 uker og har hatt kynnere siden uke 15. Men det øker på, og jeg merker det aller best hvis jeg går fort. Det har lite med stress å gjøre for min del. Kynnere er jo egentlig ikke farlig så lenge de ikke gjør vondt. Men jeg er enig med deg at magen føles som en hard klump mens det står på. Legg deg ned og hvil og kjenn etter om det glir over. Ta det mer med ro, rent fysisk. Ring gjerne jordmor, hvis du har et yrke med mye fysisk aktivitet bør du kanskje redusere litt. Lykke til!
Tuttelitu10 Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2007 Tusen takk for tilbakemeldinger. Nå har jeg ferie fra i morgen av og 1 uke fremover... skal prøve å ta det helt med ro... God jul!
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 22. desember 2007 #5 Skrevet 22. desember 2007 Jeg har hatt det slik i mine 2 tidligere svangerskap, og ble innlagt flere ganger med nr.2 pga sterke kynnere som ikke ga seg, tiltross for total hvile. Fikk et ganske strengt regime frem til uke 32, men null tung løfting osv. Det gikk helt fint! Kunne selvsagt ikke jobbe, men det reddet barnet mitt fra å bli født før tiden, så det var verdt det. Ikke sikkert at det hadde blitt født før om jeg hadde jobbet helle, det vet jo ingen, men man tar ikke slike sjanser... det er å sette et dyrebart lite liv på spill.. Nå venter jeg nr.3 og har det på samme måten. Tror ikke jeg vil være like streng denne gangen, da jeg føler meg tryggere på at det vil gå bra. DE sa sist at noe av årsaken kunne være at jeg var så tynn, og hadde så og si null fett på magen. Dette kan irritere livmoren ganske kraftig, om man styrker over magen etc.. På ul denne gangen fikk jeg så kraftige kynnere at det var direkte vondt. Livmoren sto som en tromme ut av magen på meg. Det skal altså ikke nødvendigvis noe trim til for at det bir "sur".
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2007 #6 Skrevet 22. desember 2007 jeg har også sterke kynner. er bare 18+5, men det er sinnsykt plagsomt. var på UL for å sjekke livmorhalsen så den var heldigvis uten påvirkning, men jeg har fått beskjed om å ta det helt med ro og ikke stresse. fikk også beskjed om på sykehuset at dersom noe skjedde før uke23 prøvde de ikke å stoppe det. de gav ikke behandling mot kynnere og premature rier før uke 23. ganske rart syns jeg... menmen sykemellt helt til mai jeg nå antagelig:o) men du bør ringe føden å få en UL for å sjekke livmorhalsen. Noen som vet om en kan ha sex når en har sterke kynnere?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2007 #7 Skrevet 22. desember 2007 Hei Skjønner at du er usikker på om dette er bra eller ikke, for det var jeg også. Spurte lege og jordmor på sykehuset(har oppfølging der), og fikk forskjellige svar. Fastlegen min var den siste jeg spurte, og han ville sykemelde meg delvis med en gang. Jeg begynte å få ofte kynnere allerede i uke 7-9, og fødte for tidlig i forrige svangerskap med morkakeløsning og avkortet livmorhals. Jeg er nå i uke 24+4 og er 100% sykemeldt. Har målt livmorhalsen, og kynnerene har heldigvis ikke påvirket den enda i hvert fall. Men legen tror det er takket være at jeg har tatt livet mer med ro. Mitt råd er i hvert fall å fortelle akurat som det er, uten underdrivelser for å få synspunkter fra lege/jordmor. Vi gravide er ofte redde for å være til bry og bli sett på som sytete, men det må vi bare drite i. Tror vi skal bekymre oss når vi er gravide, for det kan ofte redde livet til barnet i magen. Mye som går på magefølelse og instinkt her. Lykke til, og håper du klarer å slappe av i jula uten for mye kynnere :-)
*Safira* Skrevet 22. desember 2007 #8 Skrevet 22. desember 2007 I følge legen er det ikke noe problem å ha sex selv om du er plaget med kynnere. Har du blødninger bør du vente en uke, har du modning av livmorhalsen må du være forsiktig/avstå fra sex, får du masse kynnere pga sex må du ta det rolig. Har også fått beskjed om at de ikke stopper fødselen før uke 23, det kommer vel av bivirkningene av medisinene de gir for å stoppe fødselen. Men jeg fikk brikanyl før uke 23 så det er vel en vurderings sak. Har du fått sjekket om det er en årsak til kynnerne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå