Gå til innhold

Leppe/kjeve-ganespalte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk vite på UL at vår lille Prins har en liten spalte i leppen.

Har fått en kjempebra oppfølging fra vårt lokale sykehus, samt fra Spalte-teamet på Rikshospitalet.

Godt å få vite sånt på forhånd, slik at man kan forberede seg.

Er jo ikke mange som ser det på UL, men som først ser det ved fødsel.

Tydlig at Lillemann ville vise det til oss.

Er det noen andre her inne som har fått vite det samme?

God jul ønskes til alle sammen:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk også vite dette på Ul med Mikael. Han hadde mye i tillegg da, og total leppe-kjeve-ganespalte på høyre side. Dette gjorde at han ikke kunne suge pupp selv i det hele tatt på den tiden han levde, og han hadde problemer med svelget. I og med at det var såpass åpent hos ham ble munnen veldig tørr osv. Han var henvist til Haukeland for kirurgi på dette, men det rakk vi ikke før han døde.

En liten spalte i leppen vil nok ikke skape så store problemer for gutten deres som de Mikael hadde. Men det er jo umulig å vite før han kommer ut.. Det finnes egne flasker og smokker for spaltebarn og det er skrevet mye om mating av dem. Kan prøve å finne igjen nettsiden vi bestilte fra hvis du vil.. Dere får sikkert god oppfølging både i svangerskapet og etterpå ift dette, og han vil nok tidlig få henvisning for operasjon. Og det er de flinke til! Har sett mange spaltebarn etter operasjon, og det vises nesten ikke!

Lykke til videre!!

Skrevet

Hei! Eg e 3.års sykepleierstudent og har hatt praksis på ØPO-klinikken på riksen. Var med på leppe-ganespalte operasjon til en 3. mnd gammel jente baby! Legene der er drit dyktige! Dr. Madsen f. eks. Og jeg var med på å passe alle babyene til foreldre som var på kurs etter at de hadde fått barn med denne typen misdannelse. Jeg så alt fra total spalte og til en liten en i leppen. Det er stoooooor forskjell på alle sammen, mn er d bare en liten i leppen så er d veldig pent om man kan si d sånn! En utrolig avdeling med spesialerfaring på dette området! Hvis det er noe du lurer på kan du godt spørre!

Skrevet

Hei du..så trist å høre om gutten deres. Gjør meg trist å tenke på hva dere har måttet gå gjennom..

Det er sant at man ikke kan se om hvilken grad spalten er før barnet endelig blir født. Om det er spalte i ganen, er jo helt umulig å se, før de kan kjenne etter fødsel. Er så mange grader av spalter, at det kommer sikkert ann på barn til barn.

Send meg gjerne en link om du kommer på hvilken nettside dere bestilte flasker fra.

Håper du og dine får en kjempefin julefeiring:-)

Juleklem til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...