Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos fastlegen på kontroll, har 2 uker til termin og får ingen kontroll i romjula - greit nok. Men fastlegen e jo bare en vits? Sjekket BT og så om jeg var hoven i beina, tatt Hb og urinprøve... ferdig!

Fikk ham til i alle fall å måle SF-mål, siden ungen virker noe stor av seg, var 32 cm for 3 uker siden, 36 cm for 1 uke siden og han fikk 39 cm idag!!! Nå er jo målinger forskjellig, men litt bekymret jeg, da. Skal jeg ikke på noe vekst-estimering eller hva de kaller det? Med SF mål på 39 blir jeg litt usikker på størrelsen på denne ungen.

Han sjekket nå heller ikke hjertelyd eller leie, hode eller noe slikt - nei, å ta på pasientene kan jo være farlig, virker det som der i gården. Så hva bør jeg nå gjøre? Ringe jordmor for sikkerhets skyld, eller bare la det skure og gå. Fikk time igjen 2.januar hos samme lege, blir vel like overfladisk da tenker jeg, 3 dager før termin... Blir en smule frustrert her.

Hva ville dere ha gjort i min situasjon? Noen gode råd? Kjenner godt med liv og slikt, så ingen fare, men vil jo at det skal være trygt også! Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var hos jordmor nå,å har et sf mål på 38 cm,uke 38...så langt over streken!! spurte om vekstestimering,men hun sa at det ble ikke gjort nor uansett,så vi skulle se det an til neste gang,det blir uke 40. Hun sa at hodet var festet,men at det fortsatt lå høyt oppe i bekkenet,så mest sannsynlig derfor høyt sf mål....men utelukker ikke en stor baby!

Skrevet

Hei :-)

Joda , samme prosjektet her. Får ingen kontroll i jula. Jordmor har juleferie....

Siste sjekken ble på mandag , å da konstaterte hun at baby lå laaaant ned , hodet var festet. Tok urinprøve , hadde protein i urin.. BT var bra , tja God jul! Jeg satt som et spørsmålstegn jeg! Jeg har ingen kontroll før 10 januar .. og termin er 8 januar!

Men jeg er ikke snauere enn som så , at jeg leverte urinprøve hos fastlegen min i morrest , bare for å sjekke selv om jeg fremdeles hadde protein i urin. Hvilket jeg ikke hadde :-)

Så ordnet jeg meg en time hos fastlege den 3 januar.

Og om noe skjer i mellomtiden , eller jeg blir usikker kontakter jeg føden/ svangerskapspoliklinikken.

Ikke faen om jeg skal gå som ei knehøne å bare vente , og ikke få noe sjekk... Er enig med deg , Fast legen er jo en stor vits .. Men jeg forlanger at hun kjenner etter baby når jeg er der Jeg skal høre hjertelyd , og jeg skal ha målt magen min.

Så sånn er det med den saken.

Klem fra helvettes pasienten , som vet hva hun kan forlange ;)

Skrevet

Godt å høre det er flere frustrerte her ute, da... Klarer ikke være så kravstor hos legen, han har da stakkars nok å gjøre, men virker heller ikke som han synes det er viktig med kontroll, selv om det virkelig nærmer seg her... Han er veldig dyktig ellers, men graviditet har han tydeligvis ikke helt peil på.. Får knipe igjen til over nyttår, her... fikk krangla meg til en time den 2.januar, selv om det som sagt blir overfladisk.

Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, jeg føler meg mye "tryggere" hos JM. Har "byttet bort" så jeg bare har igjen kontroller hos henne, ikke lege. JM har også så mye bedre tid enn lege, i tillegg til at de (ofte) har større erfaring med det vi lurer på!

Og husk at mange har hatt en høyt SF-mål uten at det har vært en stor baby der!

Ønsker deg en god jul, uten bekymringer! :) Hvis du tenker mye på dette, så kan du jo kontakte føden?! Ikke noe koselig hvis du skal være bekymret og betenkt hele jula.

Skrevet

Jeg går kun til jordmor! Var hos lege i uke 8-10 en gang og fikk utfylt papirene, men etter det har jeg gått til jordmoren, og kommer til å fortsette med det! :-) Som dere sier: å gå til legen er det lite nytte i!

Skrevet

Skjønner dere veldig godt. Er selv i uke 40 og har aldri blitt sjekket om jeg er moden eller ikke.. Ganske irriterenes for jeg vil jo vite om jeg er klar..

Skrevet

Bra ingen av dere var gravide for 50 år siden, hadde vel ikke overlevd da tenker jeg!!

Skrevet

Var til ktr i dag. Legen sa at fundusmålene er ganske unøyaktige.. i følge mine mål(som snart er utenfor arket...) ville jeg fått en kjempe baby.. UL viste helt normal størrelse :-) Fy fader så opphengt man kan bli i alle disse målingene..hehe.. Hadde kanskje vært bra å født for 50 år siden. Jeg føler meg i blandt som en hypokonder, noe jeg til vanlig ikke er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...