Gå til innhold

Lite jern


Plutselig blir vi visst 4!!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lav Hb, og har fått beskjed av jordmor om å ta jerntabletter. Noen som har noen andre forslag også, til hvordan man kan øke jernet i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Jeg var på kontroll fire dager før jul og fikk beskjed om å ta jerntabletter, noe jeg også begynte med siden jeg har vært plaget av lite jern utenom svangerskap også. Ellers har jeg pleid å ta en til to tabletter daglig, nå fikk jeg beskjed om å ta tre stykker daglig. Synts det hørtes mye ut, men gjorde det. Det det endte med var at jeg ble kjørt til føden i sykebil etter en uke med denne dosen. Da følte jeg meg bare kjempe dårlig uten at jeg kan beskrive hvordan det var. Jeg hadde samme symptomer som ved svangerskapsforgiftning, så det var derfor jeg ble sendt inn. Når jeg kom inn på føden var alt av prøver bra og den lille frøkna i magen hadde det kjempe fint, konklusjonen ble at jeg antageligvis hadde fått i meg for høy dose med jern, eller at jeg reagerte på den type/merket jeg hadde tatt. Fikk beskjed av jordmor at jeg kunne fortsette med en tablett hver dag, men det skal jeg love deg at jeg ikke har gjort =) Og nå etter en halv uke føler jeg meg "normal" igjen, det har gått seg sakte men sikkert til igjen. Prøver å spise leverpostei hver dag, og da skal visst det holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå spiser du ikke jerntabletter i det hele tatt? Bare mat med jern??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at de ikke sjekker merke jerntabletter, eller sammensettingen. Går du fra 2 til tre Hemofer daglig, så er det vanskelig å bli forgiftet vil jeg nok påstå, men tar du Ferromax eller Neo-Fer, så kan du fort få symptomer!

Ett tips? Prøv Niferex fra Schwarz Farma. Jeg har aldri tålt noe annet enn Hemofer, og har aldri klart å komme meg over 11 i Hb (siden 18-års alder), men nå tåler jeg jaggumeg Niferex, en om dagen, og dette er første graviditet jeg har klart å holde meg over 10!

Å drikke te samtidig med jern er veldig fy forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har på tre uker etter lang jernfattig periode gått opp fra 8 til 11 ved å ta en jerntablett med mat (uten melkeprodukter)og spist en mandarin. Videre har jeg spist et måltid med blodpølse hver dag, bare ett par biter for jeg hater det. Knekkebrød og mye vann har gjort at magen ikke gikk helt i stå.

Hemofer er et kosttilskudd så har man stort behov for jern må man bruke et annet merke fra apotektet. Ferromax ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt en eneste jerntablett på seks dager nå, men prøver å være mer bevisst på å få i meg mat med jern i. Fikk nytt brev fra legen i dag hvor han skrev at jeg fortsatt skal ta tre tabletter daglig i tillegg til folinsyre. Blir litt rådvill, for på sykehuset sa de at jernlageret var kjempe fint nå og jeg føler meg mye bedre uten. Skal til legen til onsdag, så da skal jeg bli enig med han hva jeg skal gjøre resten av svangerskapet. Har tatt samme type jerntabletter i mange år nå og aldri reagert på de før, så jeg vet ikke. Stoler faktisk mest på det som ble sagt på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...