Gå til innhold

sovne ved puppen eller..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff..vi har fått vanen med å sovne ved puppen. jenta mi er 7 uker og jeg har trodd at det ikke var mulig å skjemme henne bort så tidlig.

mener det egentlig fortsatt, men nå har hun blitt verre å legge pga sugebehovet. om det er det da, vanskelig å vite om hun er sulten eller bare vil suge. for om jeg legger henne til puppen for ente gang, spiser hun som bare det. spes på kvelden er dette et 'problem'. da kan vi styre med dette i flere timer ( fra 19-24 i går). på slutten er hun nesten hysterisk. da er hun sikkert overtrøtt pga lite søvn på ettermiddag/kveld.

og om hun sovner, våkner hun etter noen minutter og er like sulten.

hva gjør man da liksom..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker hun smokk? Vi strevde veldig lenge med det samme, men etter å ha jobbet intenst med å få henne til å ta smokken når hun er mett og fornøyd, har dette løst seg litt. Hun er 11 uker nå. Min spiser dessuten oftere om kvelden..

Skrevet

Min er også slik og hun er 8 uker. Med en gang jeg ser at hun er ferdig å spise og begynner å bli stresset og hysterisk så legger jeg henen i hennes seng og gir henne smukk. I går var hun rolig og våkern fra 22 til 00 før hun sovnet og sov til 05.30 i dag.

Skrevet

jeg jobber litt med smokken ja..men det har skjedd at hun har kastet opp når vi har prøvd å gi henne det stakkars, så jeg er litt tilbakeholden. men det er helt tydelig at det er et stort sugebehov hos henne, så vi får bare jobbe videre;)

på dagen går det jo helt fint. da spiser hun og ligger litt under babygymmen. og så bærer det ut i vogna uten protest, og der sover hun i 2-3 timer -uten smokk. men på ettermiddagen/kvelden er det bare puppen som gjelder liksom. sover bare noen 5 minuttere nesten og er grinete og 'nekter' å sove, selv i vognbagen som hun sover i på dagen.

håper vi finner en løsning

heldigvis er vi ikke alene i denne verden med dette 'problemet' ;)

Skrevet

Det er bare å fortsette... Ikke at man har så mye valg akkurat.. Sovner hun ved puppen hver gang hun spiser om kvelden? Da kan det kanskje lønne seg å holde henne våken så hun får spist seg ferdig...

Skrevet

nei ikke hver gang. jeg skjønner når hun har spist seg mett for da begynner hun å 'tulle'. da raper og gulper vi og så skal vi liksom finne på noe annet å gjøre, men det går ikke. da er det gråting. hun er da sikkert trøtt, men vil/får ikke sove. så legger jeg henne til puppen igjen (etter å ha prøvd masse annet)og da spiser hun som en helt igjen. så jeg tenker; kan jo ikke nekte henne mat heller..?!

men det blir jo en evig greie utover kvelden da..men så sover hun lenge den første økta når hun først sovner og da he he

om hun sovner når hun spiser og jeg legger henne i senga, våkner hun og gråter. så da er det opp igjen og rugge og trøste og så til slutt, når jeg gir opp alt annet, legge til puppen;)

da blir det stille :-0

HI

Skrevet

Vi kan heller ikke sovne på fanget og så legge i sengen. Det merker hun med en gang!! Bråvåkner med et skrik og armene ut til siden. Vi har tatt den lange turen med skriking. Et forferdelig leven, men det begynner å hjelpe seg nå. Legger henne i sengen, hun illskriker!! og så legger jeg kinnet mitt mot kinnet hennes i sengen, til hun roer seg. Litt tungvint, ja, men det mest effektive jeg har funnet ut. Så stryker jeg henne på pannen, nedover, sånn at jeg nesten lukker øynene hennes. Hvis hun blir veldig urolig igjen etterpå, er det kinn mot kinn igjen. Sånn gjorde jeg helt til hun sovnet. Første kvelden tok det 3 timer... Nå er det 10 minutter og så kan jeg gå ut før hun sovner. Hvis hun begynner å skrike igjen er det same procedure again...

Skrevet

akk ja, det er vel bare å ta den turen for oss også. blir slitsomt å rugge henne i søvn hver gang også. de legger jo på seg disse små:-0

men hvor mye sover deres barn på dagen?

vi får til bare 1-2 lange (2-3timer)på dagen og så er det bare '5 minuttere'

skjønner at det er individuelt altså men...

står jo at 0-3 mnd sover 16 til 20 timer i døgnet

har heller ikke fått til noen rutine her da..

Skrevet

Snuppa sover ganske likt som deres.. Til å begynne med sov hun "ingenting" bare 10 minuttere.. Så vi var veldig glade da vi oppnådde 1-2 lange økter. Var også bekymret for at hun sov for lite!! Nå legger vi henne mellom 7 og 8. Da er hun stort sett trøtt. Starter med mat og så er det soving. Da plukker jeg henne ikke opp uansett.. Fordi jeg vet at hun er trøtt og trenger hjelp til å roe seg.

HS sa at det ikke var så viktig med rutine ennå, så vi gjør bare sånn ca.. Bader når det passer. Me stapper alltid i henne mat rett før sovingen, for da "vet jeg" at hun ikke er sulten når hun skriker. Men hun kan skrike seg sulten på et par timer....

Skrevet

godt å høre;)

jeg får bare holde ut at hun skriker. syns bare det høres så vondt ut for henne stakkars hi hi

ja nettopp det, de blir jo sultne igjen liksom..og da er det litt vanskelig å vite om hun etter f.eks 20-30 min er sulten eller ikke..eller?

Skrevet

Et lite triks er å høre etter om hun svelger... Hvis ikke, er det nok bare kosing. Det funker for oss. Til å begynne med er svelger hun ved nesten hvert tak, og så tar det lenger og lenger tid... Synes ikke det er stas å høre henne skrike, jeg heller, men når hun vet at vi er der, så er det ørlite gran bedre!!!

Skrevet

Etter at min første fikk som vane å sovne ved puppen gjorde jeg hel omvending med nr to. Han fikk aldri pupp med en gang han våknet (skifte bleie eller noe først) og på kveden fikk han pupp så skiftet vi og tok på pysj også rett i seng, han har for vane å våkne en time etter at han har lagt seg for å drikke masse mere??!! men det har han "fått lov til" for det har endt med at han har sovet fra mellom 21-22 til 07-08 før han var tre mnd. Men han har fått mat når han har villet hele dagen alt fra 2 til 4 timer ca mellom men da har jeg også lagt han i våken tilstand.

MEN han sov også utrolig dårlig på ryggen og som med søsteren sover han best på magen, så da han var 4 uker kapitulerte jeg og lot han sovne på magen. Har lest MASSE om krybbedød og den siste jeg leste fra legeforeningen mente at de vet faktisk ikke om det er at man har snudd dem fra rygg til mage som har gjort forskjell på dødligheten da det ble fokusert veldig på røyking i svangerskapet og inne i samme periode. Men da "alle" lå på magen døde det 134 i året eller noe og av 60.000 barn så er ikke det så mange... MEn det ble mye om noe helt annet men han sovner selv og sover bedre etter at han fikk sove på magen....

Skrevet

og det samme når jeg vet at han er mett så får han gråte seg litt i søvn men da holder jeg han i hånda rugger littt på han og stryker han på hodet. De små duppene på 10-20 minutter forsvant da han fikk ligg epå magen nå sover han ca tre -fire ganger om dagen to på 40 minutter til en time og en lang økt på 2-3 timer og i tillegg kan han sove 10 timer i ett strekk om natten men det hender han får pupp en til to ganger etter at han har lagt seg også... Men nå er han 4 mnd da..

Skrevet

Hadde en lang periode når gutten min var på den alderen der han nærmest hang i puppen mellom 19 og 22 på kveldstid. Nesten som han spiste 3 timer i strekk...survet masse innimellom og var vanskelig å roe. Men når han endelig sovnet sov han gjerne til kl 04 :-)

Husker jeg fant trøst i denne artikkelen om kveldsamming og nattevåk http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

Senere kom en periode der han hver eneste kveld skrek ca 20 minutter på armen min før han sovnet...måtte bare ha ham i armene og bysse ham til han sovnet av utmattelse.

Jeg var også veldig bestemt på at jeg skulle prøve å få inn gode soverutiner - en lang stund trodde jeg vi hadde det - men har hatt perioder der han har sovnet ved puppen, blitt bysset i søvn, måtte ligge ved siden av ham etc og jeg var litt stresset over manglende rutiner. Men nå - plutselig helt av seg selv - har det plutselig blitt en drøm å legge ham. Legger ham i våken tilstand og han sovner ganske raskt av seg selv uten stor dramatikk (hender han sutrer litt) Han er 6 mnd nå

Var redd et skulle bli en stor kamp å få ham til å sovne selv etter at jeg har "skjemt ham bort" men han løste mye på egen hånd :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...