Gå til innhold

Til dere andre med KISS-barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags erfaring har dere? Blir de alltid bra igjen og hvor lang tid har det tatt for dere fra første behandling til de ble helt "normale"?

Hva slags behandling har deres barn fått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leander har vært under behandling siden han var 6 uker. Nå er han 7,5 mnd og enda ikke helt bra. Har fremdeles sidebøy, litt banankropp, søvnproblemer og motorisk uro. Han har blitt behandlet hos Fysio, kiropraktor, manuellterapeut og osteopat.

Skal ha sin andre behandling hos osteopaten i dag. Hatt 3 hos manuellterapeut og ca 10 hos kiropraktor............ Fysio går han til ca en gang i uken.

Hvordan er det med ditt barn da?

Skrevet

Tenkte å lufte dette spm her, siden det virket som det var mange foreldre med Kiss barn her og fler og diskutere med.

(PS; vi kjenner hverandre fra før - du skjønner sikkert hvem jeg er).

Lykke til hos osteopaten? Hva gjør han og hvor mye koster det? Har han masse erfaring med barn?

Skrevet

he - he, di gjettet riktig.

Skrevet

Datteren vår er 2.5 mnd nå. Til min store forundring fikk vi denne uken KISS 1 "diagnose" hos kiropraktoren. Jeg hadde alltid trodd at datteren min var en rolig baby som ikke feilte noen ting (forrigemann var kolikk-barn og ikke veldig rolig). Men at hun var litt plaget i enkelte stillinger, og at hun hadde problemer med å sove på dagen var jeg jo klar over.

Men det ble plutselig mye verre for et par uker siden (hun begynte å bli hysterisk hver gang hun skulle sove, og våknet igjen etter 10 minutter når hun hadde sovnet), og jeg ringte kiropraktor som jeg hadde god erfaring med fra forrige baby.

Hun har nå hatt to behandlinger og jeg merker ingen bedring på uroen på dagtid. Men når hun ligger på ryggen jobber hun med begge armene, i motsetning til bare en arm av gangen før. Og hun ler mer (kan jo være en ukes forskjell i utvikling også). Jeg kan kanskje ane at hun trives bedre med å være på magen også, men den vanskelige siden er hun ikke villig til å jobbe med på magen (ser bare over venstre skulder, ikke høyre). Vi skal ha en behandling til i romjulen, kiropraktoren mente det burde holde, og jeg håper hun blir bedre både motorisk og med uro på dagtid. Vi får se!

Jeg er veldig interessert i å høre andres erfaringer også!

Skrevet

Kan jeg spørre om noe?

Et typisk tegn på KISS er jo bananstilling. Hvordan ligger barnet da? Ryggen, magen, siden?

Skrevet

de kan ligge med nakken bakover, altså hvis du legger ungen på siden så ser du at hodet og nakken dras bakover. Det vil typisk være vanskelig å få ungen til å roe seg for søvn, trulling etc. Alle stillinger hvor ungen ligger på ryggen vil medføre vondt/ubehag. Ellers kan det være sidelengs, altså at ungen ligger med hodet på skakke og overkroppen blir da kortere på den ene siden for å prøve å forklare det.

Skrevet

ikke trulling;-) hehe, hva er det? Mente trilling:-)

Skrevet

hva er egentlig kiss? er dette vanlig hos små barn?

Skrevet

Hmm, når jeg legger jenta vår for kvelden så legger hun seg alltid over på den ene siden (alltid samme siden) og drar hodet bakover. Så hodet blir liggende sånn som f.eks. hvis hun sitter på gulver og ser opp i taket. Virker ikke som hun synes det er ubehagelig å ligge på ryggen sånn ellers. Sovner ganske fort i vogna også...

Begynte bare plutselig å tenke på dette siden hun ligger så rart i senga når hun skal sove. Hun våkner ganske mange ganger i løpet av natten også, men det kan det jo være mange årsaker til.

Skrevet

du kan kikke inne på www.kiss-kidd.no og se på andre symptomer og risikofaktorer. Men hvis hun drar hodet på den måten KAN det være tegn på kiss, men det KAN også være helt naturlig. Behøver ikke å se kiss overalt;-) men du kan jo følge litt med. Som regel er det vel andre symptomer også tilstede. Min har både den nakkestrekken og sidebøyen. Han hadde flere symptomer, bla skjevt hode, gulping, favorittside, "kolikk" og soveproblemer. Blant annet måtte han legges sovende i vogna når vi skulle ut, ellers ble det hyling. Dette fra han var helt bitteliten.

Skrevet

Her var det noen ting som stemte ja, og noen som ikke stemte også. Bilde av et barn med overstrukker nakke lignet veldig slik hun ligger i senga!

Hun var på undersøkelse da hun var et par mnd. gammel grunnet hard fødsel, men da kunne ikke fysioen finne noe galt. Nå er hun 9 mnd. Bør jeg få henne undersøkt igjen?

Skrevet

hvis du hadde hard fødsel, ville jeg kanskje fått henne undersøkt av manuell terapeut, osteopat eller kiropraktor, med erfaring med barn. Helst også erfaring med kiss. Bor du i oslo? Kan i tilfelle anbefale barneklinikken.com.

Vi gikk i 5 mnd hos fysioterapeut v helsestasjon pga favorittside. Var IKKE kiss fikk jeg høre gjentatte ganger. Men jeg syntes også at det stemte endel med kiss, og gikk selv til barneklinikken. Der ble det raskt konstatert og han fikk riktig behandling.

Manuell terapi er forøvrig gratis for barn under 12 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...