ekogm Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Sønnen vår ( 3,5 år, autisme, epilepsi ) vil plutselig ikke bæsje lenger. helt inntil nylig pleide han å tømme seg regelmessig opptil flere ganger for dagen, men så ble det bom stopp. Han får ingen nye medisiner , han har ikke feber , han spiser akkurat det samme som han har gjort bestandig og drikker omtrent den samme mengden pr dag også. Noen dager før dette begynte var han riktignok litt sår bak, men dette fikk vi sving på ved hjelp av god smøring. Han kjenner bæsjetrang, da står han som en krok i et hjørne og holder igjen, stakkars liten. Vi er faktisk nødt til å gi ham Microlax nå. Kan denne bæsjevegringen være et autistisk trekk som etterhvert dukker opp eller er det bare en småbarnsnelle som også friske barn kan få. Vil dette gå over igjen ? Noen som vet råd ?
Gjest Skrevet 22. desember 2007 #2 Skrevet 22. desember 2007 Jenta mi fekk problemer når hu var rundt 4. Klarte ikkje å tømme seg skikkelig, med det resultatet at hun gjorde på seg fleire ganger til dagen. Fekk beskjed hos lege å la hu gå på lactulose over fleire uker, og det virka bra det. Trur hu rett og slett kom inn i ein ond sirkel. Legen vår sa at om hu var hard i magen, blei det vondt å gå på do, og hu kunne vegre seg for det. Kan jo vera noko slikt med sønnen din også. At han ikkje heilt våger, fordi han er redd for at det skal gjera vondt.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Vi har også vært borti dette med datteren vår (3 år 9 mnd), hun slet spesielt i vår/sommer da vi var en del på tur. Det var nok litt psykisk, stort sett gikk det seg til da vi kom hjem, men tendensen har vært der noen ganger ellers også. Kjenner igjen det der med å gjemme seg for å holde igjen, for så å ikke klare noe når hun kommer på do... Vi har begynt med Biola hver dag og sørger for fiber i kosten (ryvita knekkebrød, havregryn med kruskakli, finbrød er bannlyst til hverdags). I det siste har det ikke vært et problem, så jeg tror nok det hjelper. Og hvis det oppstår igjen, vil jeg kjøre på med maltekstrakt, linfrø og alle råd i boka for at det ikke skal få bli en ond sirkel... Vet hvor vondt det er for barnet og slitsomt for dere, så lykke til!! Håper det går seg til.
lizamor Skrevet 29. desember 2007 #4 Skrevet 29. desember 2007 Vår sønn på 3 år,har også slitt litt i en periode. Han pleide å si at han var redd det skulle gjøre vondt. Han holdt derfor igjen,dermed ble det jo bare vondere. Sviskesaft (av typen på barnemat-glass) gjorde susen for han. Saften var litt sur,men vi sukret den litt,og forklarte at det var "medisin" for at det ike skulle gjøre vondt å bæsje. Vanlig yogurth og mye væske har også god effekt. Det samme gjelder frukt mellom måltidene. Jeg oppdaget at sønnen min spiser mere frukt dersom jeg deler den i ganske små biter. En får bare prøve seg fram. Vet ikke så mye om autisme,men det er jo litt rart at han får problemer plutselig,når han spiser det samme som før. Men det kan jo hende at han har hatt ordentlig hard mage en gang,og at det har vært kjempevondt. Kan være nok til å gi et barn vegring det.
ekogm Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2008 Takk for alle svarene sålangt. Vi gir ham nå både duphalac og Microlax, i tillegg jobber vi med drikkemengden ( se eget innlegg ). Håper at det gir seg før eller siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå