Jannamor Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Hvorfor i himmelens navn og rike skal man på død og liv holde navnet så hemmelig???????????????? Har man bestemt seg, så har man bestemt seg, da spiller det vel ingen rolle hva folk synes? Ja skjønner tegninga med at folk kan stjele ditt navn, men det kan de da gjøre selvom de ike vet det. og man burde da være såpass på å kommunisere, at man kan si i fra. men er dere redd for det? Hva er greia med å holde folk på pinebenken? Det ser jeg virklig ikke noe poeng i overhodet! Si jeg og og venninde er gravid og jeg har termin først. Hun forteller meg aldri sine alternativer, men jeg snakker om mine, og ender opp med hennes favoritt, da barnet kommer? Da synes jeg det er jævlig dårlig om hun tar det samme navnet et par mnd etter uten å ha sagt noe. Og enda verre at un ikke sa noe de gangene jeg snakket om navnet.. Det blir jo sånn da. Hun synes sikkert det er fælt og? Ser ikke poenget i å sitte å gnuge på navna, som høner. Gjør ikke det altså!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Hvor tar du det fra, Jannamor? Et annet innlegg eller hormoner generelt?
mammaen til Luca Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Må vel egentlig si meg enig med HI, med unntak av alle banneorda... Men likevel kan jeg se grunnen til noen vil holde navnet hemmelig. Det er enklere for folk å gi kommentarer til navn som bare er forslag, enn om navnet er hemmelig, og du viser babyen og sier;" dette er sånn og sånn" Da er det forståelig noe mer vanskelig å si, "å nei, du kan da ikke kalle ungen det!" Jeg tror nok at veldig få har hørt noen kommentar om navnevalget ETTER at babyen er kommet. Jeg selv har fått mange kommentarer om mitt navnevalg (helst posistive, heldigvis) men hadde jeg ventet, så hadde nok de fleste som har en negativ kommentar, holdt kjeft, ihvertfall til dere foreldre... Men har man venner som går gravide sammen, og "stjeler" navnet som du har bestemt deg for, så tror jeg at jeg hadde gitt klart og tydelig ifra til vedkommende hva jeg synes om det. Såfremt dere får samme kjønn, da. Er ikke riktig å "holde av" navn til neste barn,da. Har hørt om noen som gjør det....
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 Forrige gang jeg var gravid hadde vi funnet et navn ganske tidlig, uten at vi hadde bestemt oss hundre prosent for det, og fortalte dette til svigerfamilien. De syntes tydeligvis ikke at navnet var så fint, og selv om de ikke sa det rett ut, så lå det mellom linjene i kommentarene som kom. I tillegg begynte svigermor å kalle magen dette navnet selv om ingenting var bestemt. De klarte dermed å ødelegge navnet helt for meg, og etter det holdt vi kjeft Vi hadde en del navn på lista, men det navnet vi til slutt valgte fant vi ganske sent. Tror ikke jeg sier så mye denne gangen heller nå vi finner et navn.
Jannamor Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2007 Dette skjønner jeg godt. Hørtes ikke noe gøy ut.. Jeg tenker jo litt på at ja det er vårt barn og vår beslutning, men barnet skal omgås hele familien. Fint å ha et navn ingen hater i hvertfall. Jeg har luftet våre forslag litt rundt nå, med det i tankene at det er forslag, og alle synes det er kjempeflott. Det setter vi veldig stor pris på. Hadde navnet feks vært navnet til en mishandlene eks i en i nær families fortid, ville jeg jo gjerne visst det... Er ikke noe koselig at nære familiemedlemer eller venner skal skjemmes eller få vonde tanker over et navn. En av mine bestevenninder har valgt et navn på sitt barn, som jeg forbinder med en mobber som mobbet meg i mange mange år, som slo meg og holdt på å drukne meg i do osv. Jeg får grøssninger nedover ryggen bare noen nevner navnet. Det er ok på barnet, er jo kjempeglad i barnet for det, men ja det er en bra bitterhet der. Skjønner dere overhodet hva jeg mener? Vanskelig å forklare. hvor jeg tar det fra? Nei, det er en stor foss hormoner og en god porsjon idioti, blandet med gleden av diskusjoner og higen etter større selvinnsikt...
mamman t o.a Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 er ganske enig... sitte og holde for seg selv og få alle til og gå av skaftet fordi at de ikke vil si det... jeg har kunnjort at navne på min unge blir enten serine eller odin andrè... vat av en annen jente som heter serine,men hun er ganske stor,men INGEN gutter som heter Odin Andrè... men jeg har kunngjort dette for lenge siden... Odin Andrè bestemte jeg på barneskolen.. etter at jeg fikk en forkjærlighet for norrøn mytologi... å på ungdomskolen for andrè som "ekstra" navn... så kommer det plutselig noen irundt her med de navna,vet jeg utmerket hvor de har tatt de henn ja... men jeg bytter ikke for det... er det 100% bestemt,så er det det... ingen grunn til og pine alle sammen med "hemmelig"... bruker og si at jeg ikke vil høre det jeg,da får jeg som regel høre det uansett
Jannamor Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2007 hehe. så enig. Ser ikke poenget i å holde hemmelig... virkelig ikke. merkelige mennesker...
Gjest Skrevet 22. desember 2007 #8 Skrevet 22. desember 2007 Mange her jeg bor som skal ha barn til neste år,å vi går vell alle i samme tanker om NAVN!!!!Har et par navn på lur som vi overveier,men ingeting er jo avgjort enda derfor sier vi ikke noe til noen,hvis vi SKULLE finne ut at ingen av dem plutselig passer når barnet er født.Synes det er litt morro å vente med å "kunngjøre" navnet til barnet er født.Ikke for å være gnien å redd for "navnestjelere",men rett å slett for ingenting er sikkert for vi får barnet i armene.Men er på ingen måte redd for å si hvilke navn vi tenker på,det er jo bare morro....
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2007 #9 Skrevet 22. desember 2007 Jeg ser poenget med å holde hemmelig dersom man har mange gravide venninner som ikke helt har skjønt dette med å "stjele navn". Min søster hadde et navn klart på den lille i magen og fortalte dette til sin gravide venninne som ventet etter henne. Denne venninnen fødte 2 mnd for tidlig, og tar navnet min søster skal ha som navn nr 2... Jeg ble så sykt irritert på hennes vegne.. Argh. Og de er veldig gode venner, men hun venninnen skjønner bare ikke at hun tok navnet fra min søster. Det er bare noen som ikke skjønner sånt. Derfor sa ikke vi navnet vårt før vi visste at ingen av mine venninner ventet gutt. Vi er også førstemann ut, så satser på at ingen får premature barn som viser seg å være gutter allikvel....
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #10 Skrevet 23. desember 2007 Her i huset har jeg villet holde navnet helt hemmlig for alle, mens pappaen er så stolt at han sier det til alle han møter på. (Vi har valgt et gammel, norskt navn - som ikke er moderne ennå) Resultatet har vært at da vi var hos hans familie i sommer, så kom "alle" og sa sin mening om navnet, og hvorfor vi ikke måtte ta det, og laget vitser om navnet. Ja, og så fikk vi en drøss av navneforslag tredd ned over hodene våre hele tiden, fra "alle". Alt for å få oss til å forandre mening (til tross for at vi sa at navnet var 100% bestemt) Det ble utrolig slitsomt etter hvert,... Bare mamma og pappa vet navnet i min familie, de fikk vite det for knapt en måned siden. Resten av slekten går bare rundt og spekulerer, og det synes jeg er igrunnen ok, de er navnestjelere. I tillegg er det så mange gravide overalt, og jeg vil IKKE at andre gravide skal ta "vårt" navn FØR vårt barn er født. Vi vil ikke være de som "hermer" etter andre. Andre får fint bruke "vårt" navn, ETTER at vi har brukt det, slik de blir dem som "hermer", det driter jeg i. At noen av de vi kjenner skal velge samme navn som oss uten at vi vet om hverandre, den sjansen anser jeg som mindre enn å vinne i lotto! Vi holder oss laaangt borte fra Linnea, Thea, Jonas, Mattias, Matheo, -ander-, sofie-bølgen,... Pappaen har forresten sagt i ettertid at med barn nr.2 skal navnet holdes hemmlig, for han orker ikke navnemas eller navnetrakassering.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #11 Skrevet 23. desember 2007 ehhh,er ikke det opp til enhver?? Vi har valgt å fortelle det,men er noen som velger å holde det hemmelig og det har jeg FULL forståelse for,er jo hver og enkelt sin avgjørelse det,skjønner ikke du gidder å henge deg opp i det... Har du kanskje ikke funnet noen navn selv???
Jannamor Skrevet 23. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. desember 2007 Jo det har jeg. Men jeg vil gjerne ikke stjele, altså velge et navn som en gravid venninde har tenkt å bruke. Da vil jeg gjerne vite for å ekskludere. (derfor velger jeg å si det, så jeg håper de sier i fra hvis de har tenkt på det samme) Hvilket er tilfelle med en venninde som ikke er gravid. Hun ville ha samme guttenavn som vi har valgt. Vi skal ha dobbeltnavn uansett. Så vi skal bruke det begge to. Jeg vil ei heller velge et navn som andre har veldig negative følelser for, som nevnt over. Det er viktig at vårt barns nærmeste liker navnet. De skal tross alt omgås mye. Hvilket jeg og har opplevd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå