Gå til innhold

Helligdager i permisjonstiden


09.09.2011

Anbefalte innlegg

Noen som vet om man ved å ta ut feriedager i perioder med mange helligdager kan klare å oppnå lengre permisjon enn om man tar ut ferien f.eks midt på sommeren? Permisjonen stopper vel å løpe når man tar ut ferie, og dermed blir vel helligdager å regne som ekstra fridager under ferieavviklingen?

 

F.eks: dersom man stopper permisjonen 19.des (fredag før jul om et år) og så tar ut feriedager 22., 23., 29. og 30. des og 2.jan, vil man da ende opp med å få 2 uker forlengelse av permisjon med å ta ut kun 5 feriedager? (alle dagene innimellom er helgedager eller helligdager)

Har prøvd å spørre HR-avdelingen på jobb men tror de later som de ikke hører:-)

 

Håper noen skjønte hva jeg mente her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke noen rett til å ta ut ferien i enkeltdager slik du beskriver(kun den ekstra uken man får etter fylte 60 år man kan gjøre det med) så om du skal kunne gjøre det slik må du få til en avtale med arbeidsgiveren din. Men om de går med på det går det ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt er det lov. Ellers ville jo ingen kunne ta fri i jula da. Står jo også i ferieloven at ferien er 25 virkedager i året (virkedag er også lørdag, så ferieloven gir dermed rett til 4 uker ferie, og så har nesten alle den 5. ferieuken). Permisjonen regnes derimot i uker.

 

Du setter opp ferie de to ukene rundt jul, og så regner arbeidsgiver dagene som trekkes fra total ferie. Permisjonen vil bli tilsvarende forlenget. Du må huske å søke NAV også om dette, det vil si at du i god tid sender inn det skjemaet og setter opp ferien når du ønsker den. Du får ikke permisjonspenger for "ferien", og arbeidsgiver må betale deg lønn. Samme ordning kan du legge opp for påsken.

 

Aldri hørt at du kun kan ta ut sammenhengende ferie. Som sagt, da ville jo ikke et menneske under 60 år kunne ha ferie i julen, påskeferie etc. Sludder og vås. De later vel som de ikke hører fordi du får selvsagt lengre tid borte fra jobben på denne måten;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste anonym har rett. Jeg tok feil.

 

§ 5. Feriefritidens lengde

 

(1) (Den alminnelige feriefritid)

 

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår.

 

(2) (Ekstraferie for arbeidstakere over 60 år)

 

Arbeidstaker som fyller 60 år innen 1 september i ferieåret, skal gis ekstraferie på 6 virkedager. Deles ekstraferien, kan arbeidstaker bare kreve å få fri så mange arbeidsdager som vedkommende normalt har i løpet av en uke.

 

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

 

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

 

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

 

(4) (Beregning av feriefritid)

 

Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager.

 

Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter nr. 1, 2 og 3.

 

(5) (Tilleggsfritid ved søndags- og skiftarbeid, uregelmessig arbeidstid mv)

 

Arbeidstaker som arbeider på søndager kan kreve å få arbeidsfri enten på søndag som faller umiddelbart før ferien, eller på søndag umiddelbart etter. Dette gjelder likevel bare ved avvikling av ferieperiode som omfatter minst 6 virkedager.

 

Arbeidstaker kan kreve at tiden fra arbeidets avslutning før ferien til det påbegynnes etter ferien skal utgjøre til sammen minst 16 timer i tillegg til feriefritiden etter bestemmelsene ovenfor. Dette gjelder likevel bare ved avvikling av ferieperiode som omfatter minst 18 virkedager.

 

(6) (Arbeidstaker uten full opptjening)

 

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

 

(7) (Fravikelighet)

 

Bestemmelsene i nr. 5 annet ledd kan fravikes ved tariffavtale.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det vil vel si at det lønner seg å ta ut all ferien i perioder med mye helligdager? Dvs rundt jul, påske, helligdagene i mai? Hvorfor gjør ikke alle det? Dvs: man ender vel opp med totalt lengre permisjon, men samme totalbeløp utbetalt, slik at dersom man ønsker lengst mulig fri og har råd til det så vil det lønne seg å gjøre det på denne måten... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke noe argument at ikke et menneske under 60 kan får fri i jula.

Jeg har også hørt at man ikke har KRAV på å dele ferien i enkeltdager dvs at du kan pålegges å ha ferie i hele uker.

 

Om arbeidsgiver gir mulighet for noe annet er jo en annen sak.

 

Uansett skjekket jeg også ut denne muligheten. Arbeidsgiver og NAV sa klart og tydelig at jeg ikke kunne tjene noe på dette fordi:

Nav regnet perm i uker og dermed ferie også i uker.

 

Arbeidsgiver melder hele ferien (hele uken) og da teller arbeidgiver også ferie på helligdagene.

 

Om dette likevel lar seg gjennomføre for noen så er det vist fordi arbeidsgiver er grei.

 

Det er er jo arbeidgiver og ikke Nav som taper på at man gjør det på denne måten fordi arbeidsgiver må betale lønn i helligdagene uten av man har lønn fra dem ellers i perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke lov til å gjøre det slik. Jeg spurte to ganger på forskjellig måte, men NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, som arb.giver skal jeg svare dere :-) dette er faktisk opp til arb.giver å avgjøre. Du kan søke, men det er arb.giver som til syvende og sist avgjør. Du kan søke om å ta det ut som enkeltdager, men jeg tror det er få arb.givere som godtar en slik oppdeling da det "skinner litt igjennom" at man legger det opp slik for å få lengre ferie. Jeg skjønner både arb.taker og arb.giver. Du har 25 feriedager du kan søke om, men hva du får godkjent kan kun arb.giveren din avgjøre. For meg virker det som de overser deg litt fordi de skjønner at den var "litt på kanten" - alle vil ha mest mulig ferie, men noen ganger må man faktisk sette ned foten og si "nei" også. Kanskje du er heldig...........lov å søke :-) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det riktig å si at arbeidsgiver betaler lønn for helligdagene? Blir det ikke heller sånn at totalen jeg får utbetalt er permisjonspengene + opptjente feriepenger, og at denne summen blir lik uavhengig av om permisjonsperioden blir noe lengre enn 54 uker? Mulig jeg tenker helt feil...? Dersom det blir dyrere for arbeidgiver skjønner jeg jo godt at man ikke kan gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har vært heldig da som har fått det:) Av og til lønner deg seg å ha staten selv som arbeidsgiver;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir det riktig å si at arbeidsgiver betaler lønn for helligdagene? Blir det ikke heller sånn at totalen jeg får utbetalt er permisjonspengene + opptjente feriepenger, og at denne summen blir lik uavhengig av om permisjonsperioden blir noe lengre enn 54 uker? Mulig jeg tenker helt feil...? Dersom det blir dyrere for arbeidgiver skjønner jeg jo godt at man ikke kan gjøre det sånn."

 

 

Jo for om du i utgangspunktet har feks: 48 uker perm som staten Nav betaler (enten direkte eller tilbakebetaler arb giver)

og 5 uker ferie som arbeidsgiver betaler med feriepengene.

 

så når du tar en uke feks påskeuken som er 3 arbeidsdager og 2(3) helligdager.

 

Om du skal tjene noe på å legge ferien i denne uken må det være for at du skal få penger for 1 uke mens du bare bruker 3 dager ferie (som det ville vært om du hadde vært i arbeid i perioden)

 

Om du bare skal forlenge permisjonen uten å få mer penger ut av det enn permpenger+feriepenger. så kan man jo like godt ta permisjon uten lønn en tilsvarende periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...