Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Hei Jeg fikk beskjed om å begynne med jern nå i uke 20, har ikke begynt ennå da legen ikke sa hvor mye jeg skulle ta. Må nok ringe å høre i morgen, eller vet de på apoteket hvor mye man skal ta. Jeg hadde ferritin på 31, noe som kun var litt under normalen, har også lavt blodtrykk og lav blodprosent, flere i samme båt ??
snart mor til 3 Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 jeg fikk beskjed av legen at jeg mest sannsynlig burde gådd på jern med at det kunne være skadelig for barnet så de frarådde det... :S ikke for å plage deg eller noe slikt altså... selv tørr jeg ikke ta de..men kjenner på kroppen min at den skriker etter det...sukk....
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Hæ? Sa legen din det?? Det har jeg aldri hørt om. Jeg har også godt på jern de siste par mnd. Er i uke 19 nå og hadde ganske kraftig jernmangel. Hadde det sansynigvis før jeg ble gravid og. Så lenge kroppen trenger det, kan jeg ikke se faren for det -altså så lenge man ikke tar for mye. Veldig mange gravide tar jo jern... Det der hadde jeg forhørt meg om en gang til var jeg deg....
snuppelura_jente3 Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 Jeg har tatt jerntabletter i begge mine forrige svangerskap, men enda ikke trengt de i dette tredje svangerskapet... Er i uke 21 nå, men regner med at det kommer. Har aldri fått noe beskjed om at det var skadelig. Om legen din har sagt du skal ta de ville jeg heller ringt og spurt hvor mange du skal ta og spørre om det kan være skadelig for babyen i magen, noe jeg tror det ike er..
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #5 Skrevet 21. desember 2007 Har ferritin på 30 og blodprosent på 9,har tatt jern nesten hele svangerskapet til nå. Har hørt flere si at dette er farlig,men velger å stole på legen som sier at jeg trenger jern. Har fulgt legens råd om hvilke jerntabletter jeg skal ta, og hvor mange tabletter pr dag. Når man skal føde bør man jo ha en ok blodprosent,dersom man skulle msite mye blod.
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 Hei! Jeg må også ta jern, og begynte her om dagen. Har gjort det med begge de andre, og legen har skrevet på helsekortet hvilken jern jeg skal ta og hvor mange. Ring til legen din du. Bedre å ringe enn å lure.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 21. desember 2007 #7 Skrevet 21. desember 2007 Jeg gikk på jern i hele forrige svangerskap. Velg Hemojern, det er mye mer skånsomt for magen enn "vanlige" typer jern.
♥marita&jentene♥ Skrevet 21. desember 2007 #8 Skrevet 21. desember 2007 heisann aldri hørt at jern er farlig.. har gått på jern siden jeg fant ut jeg var gravid denne gangen,forrige gang begynte jeg vel rundt uke 20..fikk aldri jernprosenten opp på normalen før jeg ble gravid igjen,så jordmor anbefalte at jeg begynte med en gang for at den ikke skulle bli for lav..jeg går på ferromax,litt hard for magen i begynnelsen,men etterhvert går det bedre.. lykke til alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #9 Skrevet 21. desember 2007 Ferritin på 31 og det var lite? Mitt ligger på 4. De sier det er under normalen når det er fra 20 og nedover.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #10 Skrevet 21. desember 2007 Ferretin på 3. Blodtrykk på 84/45 har jeg
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #11 Skrevet 21. desember 2007 Hei! Husk på at det er forskjell på ferretin og blodprosent. Det er nok blodprosent dere over her snakker om. Det er veldig sjelden man har ferritin på under 20. Ferritin under 60 skal behandles under graviditet. Ferritin mellom 20 og 60 skal behandles med 30-50 mg jern fra uke 20. Under 20 skal man ta 30-50 mg jern fra starten eller 12 uke. Min lege anbefalte Hemofer som er skånsomt for magen og som kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Det er lurt å få i seg c vitaminer også, det styrker opptaket av jern. Lykket til:)
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #12 Skrevet 21. desember 2007 Jeg tar jevnlig prøve av jernlageret mitt noe som også kalles ferritin og den er på 3. Så jeg vet hva jeg snakker om
Gjest Skrevet 21. desember 2007 #13 Skrevet 21. desember 2007 Ok, men det betyr ikke at de som har over 20 ikke skal ta tilskudd. Dette fant jeg i pasienthåndboka: Hvordan behandles jernmangelanemi? Målet er å normalisere hemoglobin-verdien samt å øke ferritin til omtrent 50 µ g/dl. Hos menstruerende kvinner må man ofte nøye seg med en noe lavere ferritin-verdi. Du bør selv påse å få i deg nok jern gjennom et jernrikt kosthold og ekstra tilskudd av jern, f.eks. jerntabletter. Jeg tror det er best å høre på legene:) Jeg hadde 21 og min lege sa at jeg skulle gå på jerntilskudd fra uke 20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå