Gå til innhold

hvorfor vente med å gi fast føde til 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør dere hs om "lov" før dere begnner å gi fast føde? Jeg planlegger å begynne om et par uker, når lillebror fyller 4 mnd. Gjorde med med storebror også, og har god erfaring med å begynne i den alderen. Tar jo uansett et par uker før de er oppe i porsjoner som monner, da!

Jeg fullammer ikke, men gir ca 50/50 mm og mme. Hvorfor vente til 6 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må vel ikke vent til 6 mnd men de anbefaler vel til 4 mnd hvis man gir mme og fullamming til 6 mnd......Jeg ga grøt når han var 3 mnd, spør ikke hs om slikt, det er mitt barn. (Helsestasjonen er jo egentlig bare "tull" eneste de gjør e å måle og veie. De spør jo nesten ikke om noen ting eller spør om jeg lurer på noe, og hvis jeg har spurt om noe så leser de i papirer og ser hva "staten" anbefaler........ Hvem som helst kan gjøre det.....og det skal de ha 5 års utdanning til)

Skrevet

Fordi barnet ikke trenger noe annet før 6mnd, jeg fullammet jenta mi til hun var 4mnd før jeg begynte med grøt, det var anbefalingen da, nå sier de 6mnd så da har jeg gjort det: Fullammet sønnen til han var 6mnd og begynte med tilvenning av grøt da, fungerte fint det. Så er det jo veldig praktisk da, er jo ikke noe å stresse med denne grøten før tiden er det vel?

Skrevet

Da sønnen min var liten var det 4 mnd som var anbefaling. Ser at nå er det 6 mnd, eller 4-6 mnd som det står andre steder. Jeg synes 4 mnd var en helt grei alder å begynne med mat som metter litt mer enn bare melk. Synes det er deilig at livet ikke kun består av matning/amming lengre:)

Skrevet

Det er ikke fordi barnet ikke trenger mer mat, men fordi tarmene skal ha tid til å utvikle seg ordentlig. Derfor anbefales det at man venter til barnet er 6 mnd, dersom det ikke har behov for mer mat før.

Skrevet

Man anbefaler 6 mnd for at barnets fordøyelsessystem skal bli så modent som mulig, og fordi barna (ja, jeg vet det er unntak) får det de trenger gjennom mm fram til den alderen.

Får de mme, bør man vel begynne rundt 4 mnd.

Helsesøster og lege er ikke "Gud", nei, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor man ikke skal ta imot råd fra helsepersonell?

Skrevet

I all faglitteratur jeg har, står det at man ikke behøver å begynne med grøt eller annen føde før barnet er 6 mnd, så lenge barnet er mett og fornøyd, og legger på seg tilfredstillende.

HS sa til meg at jeg bare måtte begynne med fast føde da jenta var 4 mnd, selv om hun gikk opp greit i vekt og virket blid og fornøyd, hun hadde da fått litt mme i tillegg til mm. Tar jo en stund å komme opp i full posjon likevel. Jeg er glad jeg begynte såpass tidlig, men for de som har nok melk er det vel ingen grunn til å stresse med fast føde.

Skrevet

Han her nekta pupp fra han var ca 3 1/2 mnd.. og fikk kun mme fra 4mnd.. og jeg begynte å la han smake på grøt og middagsglass da..Bare 1-2 skjeer pr dag.. begynte vel faste med det etter to uker.. å det spiser han nå og.. og masse annet.. han er glad i all mat som vi spiser, spes brød:) Han er nå snart 8 mnd:)

Skrevet

Hvordan vet man om man bør begynne med mat når de får både mm og mme? Er det når de stadig krever mer/oftere mat? Lurer bare, siden lillegutt stadig er mer sulten og vil ha mer å spise. Han er 14 måneder.

Skrevet

Min lille jente virket ikke mett, og begynte aa vaakne hver 1.5- 2 time om natten, saa vi begynte med LITT groet da hun var 4 mnd. Har kjempegode erfaringer med det, hun ble mye blidere og sov bedre (selv om jeg ammer fortsatt noen ganger om natten).

Men dersom barnet virker fornoyd uten fast foede, kan man vel vente til 6 mnd, det er opp til hver enkelt.

Maa innroemme at jeg "spurte" hs om jeg kunne begynne med groet, men jeg har faatt en av de koselige som kan mye jeg! Hun bare smilte og sa at det bestemte jeg, det var mitt barn - og at ut i fra vektokning trengte hun det ikke, men hun (og jeg) oensket det kanskje ut ifra nattvaakning). Saa det finnes absolutt greie helsesoestre der ute :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...