beibiboom Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 jenta vår har to navn, og vi bruker selv begge navnene og gir klart uttrykk for at vi ønsker at andre også skal gjøre det. Når da ingen i svigerfamilien respekterer dette, og konsekvent bruker det ene ELLER det andre navnet, alt etter som, blir jeg ganske provosert... er jeg ømfintlig??!!
Love my kidz Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Jo er enig i at de burde respektere at dere vil at begge navnene skal brukes dersom dere har gitt uttrykk for det. Men er det to navn som gjør det litt tungvindt å si så forstår jeg dem bittelitt også. Har selv to navn på gutten min, og det blir alt for mye å si til vanlig, så både jeg og andre bruker kun det første. Han heter Tony Leander. Hva heter jenta di da?
beibiboom Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2007 ja, forstår at navnet må tilvennes på en måte, hun heter alma-linnea. men rart at alle andre klarer å si det, bare ikke svigers liksom... he he. ingen big deal, men blir irritert altså!!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Min gutt har to navn, og jeg ønsker å bruke begge navn. Det jeg har reagert på helt siden han var født, er at ingen automatisk bruker begge navn! f.eks ble han alltid ropt opp med bare første navnet på helsestasjonen, selv om det står begge navnene. Og da jeg søkte barnehageplass skrev jeg også begge navn på søknaden. Men da han begynte, hadde de skrevet bare første navnet på hylla, skapet, veggen osv. Og navnene passer godt sammen, så det burde ikke være for vanskelig å uttale...
ano`num *17.03.10* Skrevet 21. desember 2007 #5 Skrevet 21. desember 2007 Hvis det er bindestrek mellom navnene faller det seg vell naturlig å bruke begge. Er det ikke det, tenker hvertfall jeg at bare det første blir brukt i daglig tale. Vi har barn med to navn hver. De klinger godt sammen de også. I våre ører hvertfall! Får alltid spm om vi bruker begge eller bare det ene... På hs prøvde de seg litt frem når de ble ropt opp. Først bare det ene og fikk de ikke respons fra oss med en gang kom også det andre navnet nølende etter.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 Broren min har to navn.. begge temmelig vanlige norske navn som jeg egentlig syns blir litt "tamme" alene, men sammen utgjør det et fint navn... Han har opp igjennom årene ofte blitt kalt bare for det ene navnet og jeg må si at jeg syns det er grusomt, for det er ikke han. Han er den gutten med begge navnene og når man hører det med bare ett så er det akuratt som man får et annet bilde av personligheten på en måte.. (hvis dere forsår hva jeg mener) Så ja jeg syns det er VELDIG viktig at famien bruker rett navn på jenta.
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 21. desember 2007 #7 Skrevet 21. desember 2007 Dette har ikke noe med dobbeltnavn å gjøre. Men jeg har en venninne som ikke "klarer" og omtalte sønnen min med navnet sitt. Hun sier "hvordan går det med han" eller "hvordan går det med den" Han heter ikke DEN, eller HAN, han heter faktisk Andreas. Nå er han blitt 7 mnd, og enda klarer hun ikke å si navnet, hun syntes det er så rart å si det.... What the fu*k liksom :S Blir litt småsjokket....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå