Toffefee Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Jeg vet ikke om det er bare meg, men jeg har en svigermor som jeg føler meg ofte krenket av. Har ett barn, og etter at datteren ble født, har jeg følt meg krenket av svigermor , som kommenterer ALT mulig. Hun kan si f. eks. "hvorfor tar du ikke heller den rosa bamsen, den er mye bedre? " når jeg skal legge ungen, og tar en bamse. Samme for ungen hvilken bamse vi tar, og også for meg. Svigermor mener noe om alt, og klarer ikke å holde det for seg selv. Særlig ting som dreier seg om oss eller meg og mitt, synes jeg hun kan holde for seg selv i vårt nærvær. Bl.annet kom hun idag, for andre eller tredje gang, med kommentaren: "ja, sett barnet sammen med mora og mormora, så blir det ikke ørens lyd å få, for da skravles det i ett!!! " -Hun insinuerer at datteren min, jeg og moren min altså prater fælt. Men hun har ikke hørt seg selv!!! Jeg himla med øynene (hun var på høyttalende tlf.), og da sa mannen min ifra, at hvis vi da tilføyde henne (hans mor) også, så ville skravlingen bli komplett! Godt at han sa litt han også, og at han fikk med seg at hun sa det. Men da ble hun fornærmet, for HUN skravler da ikke fælt!!!! Jeg synes hun stadig kommer med sårende kommentarer, som jeg skal finne meg i. Hun kommenterer klærne våre, sofaen vår er så vond å sitte i, etc. Hun er rask til å fortelle hva HUN synes er pent og fint, på en slik måte at jeg føler at det jeg har ikke er bra nok, F. eks, måten å pynte juletreet på, kommenteres når hun ser på mitt tre: "Når JEG pynter juletre, pleier jeg å gjøre...." JEG DRITER I HVORDAN HUN PLEIER Å GJØRE DET, ELLER HVA HUN SYNES ER PENEST, JEG VIL HA DET SOM JEG HAR DET!!!!!! JEG TRENGER IKKE HENNES RÅD OG MENINGER HELE TIDEN!!!!! Er jeg håpløs???
meg & to små vampyrer Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Ja, du er håpløs:) Velkommen til oss håpløse! Her er det fint å være:)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Nei du er ikke håpløs. Hun hørtes utrolig slitsom ut. Hadde aldri klart og holdt det for meg selv heller. Hadde nok fortalt henne akkurat hva jeg mener om hennes oppførsel. Har selv måtte si ifra til mine svigerforeldre om en del ting. Men det tok mange år før jeg turte å si ifra.
LastebilsjåførKona Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 hmm vær tøff.. ikke la deg bli krenket av henne! sånne kommentarer må du ikke la henne si i ditt nærvær, ihvertfall hvis hun krever respekt fra deg.. spesiell dame, hun, synes jeg... om du greier det, si det rett ut at du skal ikke finne deg i den der krenkelse.. sier ifra at hun sårer deg, må du ikke bære det så lenge dere har kontakt.. for det er du som skal lide av det, ikke hun...
M-N & sassy-susie Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 godt å høre at det e fler av oss
snowcake Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 hva med å slenge teite kommentarer tilbake ala "synes du det? uff , det var dumt at du sitter så vondt i sofaen", "ja, det høres du som dere hadde et veldig, veldig fint juletre". Ikke si det på en sur måte, men med en koselig, overhyggelig stemme. Ja, det krever mye energi av deg, men kanskje vil hun selv oppfatte hva hun egentlig sier. Kanskje dama bare skravler i vei uten at å tenke seg om. Men jeg vet, det er forferdelig irriterende og en dag sprekker det. Been there, done that...
Toffefee Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2007 Takk for støtten. Jeg synes det er vanskelig å slenge teite kommentarer tilbake også. Men en gang hadde jeg en liten utblåsning, hvor jeg sa ifra at hun såret meg ofte etc. Da svarte hun med at hun hadde blitt såret mange ganger også... Ikke skjønner jeg, for jeg har alltid vært veldig forsiktig med å ikke trå henne på tærne, og jeg prater kanskje mye, men jeg prøver ikke hele tiden å få henne til å gjøre hva jeg synes er best etc. , sånn som hun gjør med meg. Problemet mitt er at jeg er så glad i dama, og egentlig vil at hun skal like meg og være glad i meg og anerkjenne meg for den jeg er. Mannen min sier at hun er glad i meg, men at hun ligner for mye på sine egne foreldre, med å stadig tråkke på andres følelser og rakke ned på dem, helt tankeløst. Jeg synes dette er veldig sårt, tror det er derfor jeg blir vekselvis sint og lei meg.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Høres nesten litt som MIN mor.. hun har en tendens til å si ting som sårer uten å mene noe vondt. Ofte høres det mer negativt ut enn det er, men jeg vet jo at hun bare mener godt. Av og til går det meg likevel på nervene, hvorfor kan hun ikke se det positive i ting istede for det negative.. Hvis hun kommer med flere kommentarer f.eks hvordan HUN pynter juletreet, kan du jo bare si: " det er sikkert fint, men vi gjør det på denne måten"... Skjønner deg veldig godt at det ikke er så lett å bare overse slike kommentarer heller. Noen kan bare ikke endre hvordan de uttrykker seg.
meg og mine <3 Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 jeg forstår deg VELDI godt =) min svigermor hakker på meg hele tiden, helt fra den dagen vi fortalte at jeg var gravid har hun hakket på meg og kommet med komentarer som SÅRER! f.eks at vi kommer ikke til å klare å oppdra gutten vår skikkeli å jeg kan ikke holde min egen unge uten at hun komenterer d, når vi er på besøk der er d såvidt jeg får ha min egen unge hos meg,hun kaprer han helt,og vist hun skal noe så gir hun gutten til alle andre enn meg. hun hakker på ALT, uanz hva d er. vi valgte et stygt navn til gutten vår gjor vi å, første hun sa var: nei fysj! d var et stygt navn! hun var her senest idag å komenterte når vi lager middag, at jeg var jo ikke særli flink når jeg ikke hadde middagen klar til samboer kom hjem fra jobb,(noe jeg aldri vet for han jobber en del overtid og sier ikke så ofte ifra om når han kommer hjem og kommer han hjem til normal tid så sitter jeg å gir middag til gutten, men eg kunne jo lage middag til han kom hjem for d! ) men den komentaren som har såret mest er: graviditeten var ikke planlagt og hun sa at vi tenkte med ræva når vi skulle ha ungen og alt sånn,så sa sambo at d var jo ikke planlagt også sier hun: åjo, hun har nok planlagt d hu. (har jeg likssom voldtatt sønnen hennes eller hva?) så jeg vet d er slitsomt! jeg gruer meg til julaften! vi skal feire jul der for første gang,og mine foreldre har reist og kommer ikke hjem før 30. så vi blir sikkert til å være der en del i romjulen også =( oj,dette ble langt,men deili å lette hjertet litt. sambo støtter ikke så veldi mye akkurat =( sier bare at jeg skal være stille og ikke bry meg.
mammamamut Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Her er det MIN mor som kommer med sårende kommentarer og jeg er for feig til å si noe til henne. Svigermor og far derimot er jeg kjempeglai og de er glad i meg (virker det som). Når vi er uenige om ting føler jeg det er lett å si ifra og vi kan diskutere saklig. mamma er jeg rett og slett redd for (sitter igjen fra barndom). Kommenterer alt fra at jeg kler meg som en fjortis (for når man er mamma så mååå man jo kle seg som en kjærring ja), jeg bruker str 34 i klær, men mamma kjøper klær til meg i str 40!!! og XL!! HALLO!!! Første hun sa til meg etter 1 mann var født dagen etter fødselen "men du har jo MAGE ennå jo" ehhh.... (hun er faktisk ganske kraftig selv) Min lillesøster som er tynnere enn meg fikk kommentarer når hun var 14-15 år at hun nok kom til å bli like rund som henne og morfar for hun hadde likhetstrekk med dem. At vi ikke bruker SÅPE ved hver vask med masse parfyme er jo skandale for babyer blir jo ikke rene med klut og vann!! Babyer SKAL også bade i såpe å bruke shampo!! Vi er urenslige som ikke har gjort dette! ER så glad for at jeg har fått en mor til (svigermor) som virkelig bryr seg om oss og barna og behandler oss med respekt. (må svelge noen kameler av og til seff, for ingen er perfekte), men med en mamma som min gjør jeg det med glede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå