alvamamma Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Har aldri laet det før og vil så gjerne at den skal bli god.. Noen som har noen tips?
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Denne oppskriften har jeg fått mye skryt for: Marsipan (ca 1 kg) 500 g mandler 500 g melis 1 ts tragant (kjøpes på apotek) 1 ss eggehvite Sherry eller likør Skåld mandlene. Tørk dem ekstra godt, enten ved svak varme i stekeovnen eller utover kjøkkenbenken. De må ikke bli brune dersom de tørkes i ovn. Mal mandlene på mandelkvern, først alene, så sammen med melis og tragant. Traganten gjør marsipanen seig. Tilsett eggehvite og sherry eller likør (jeg pleier å bruke baileys) og elt alt lett sammen. Tragant er i en liten hvit boks på apoteket, og koster ca 50 kr tror jeg… Men den boksen holder lenge, og tragant brukes også i en del peppermynte-oppskrifter.
alvamamma Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2007 Tusen takk! Da skal jeg prøve denne! Jeg har faktisk allerede tragant etter å ha vært på 5 forskjellige apotek :-) Hvordan er det med sherry/likør da, setter ikke det litt smak?
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 jo den setter litt smak, men du trenger jo ikke ha så mye da... Det er derfor jeg har baileys i, det liker jeg nemlig:) Går nok greit å sløyfe alkoholen også, dersom du ikke vil ha det i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå