Gå til innhold

Ang middagsmat til de små...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sikkert spurt om dette her 1000 ganger før, men jeg prøver meg;) Tenkte å la lillegutt begynne å få smake litt middag over nyttår. Jeg tenker da å la ham smake potet som jeg moser med litt mme i.

1. Når jeg da skal introdusere f.eks. gulrot, skal jeg introdusere det for seg selv, eller kan jeg bare blande det i potetmosen?

2. Kan jeg f.eks lage potetmos for ei uke og fryse? (Hvor mye er en passe porsjon?)

3. Hva gir dere å drikke når de får middag? Regner med at i begynnelsen så får han ikke så veldig mye middag av gangen, så da er det kanskje greit å gi mme først? Men når skal man da gå over til bare vann til middagen? (Tenker som så at jeg ikke ville hatt melk til middagen selv, så da tenker jeg at lillegutt heller ikke vil ha melk til...)

4. Hvis han får mme til grøten til frokost, til lunsj og til kveldsgrøten får han vel i seg nok melk?

5. Når kan jeg begynne å introdusere litt kjøtt eller fisk i maten?

6. Når kan man begynne med brødskive? Hva slags brød er best for babyen? Hva har man som pålegg?

Ser dette ble mange spørsmål på en gang, og jeg har sikkert mange fler etter hvert... Er helt grønn på dette her, så blir veldig glad om noen vil dele av sine erfaringer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...Har ikke svar på alle spm dine men....snuppa mi er 6 mnd..

Jeg gir hun vann til middagsmaten..hun drikker ikke så mye, men drikker hvertfall litt...

Sist jeg var hos HS så sa hun at jeg skal gi 4 måltider med grøt/middagsmat og tre med melk..så det virker jo greit sånn du gjør det..

Jeg ble anbefalt og gjerne ta stavmikseren og kverne litt kylling osv og begynne og gi hun det..det gjelder jo kjøtt og fisk også..

HS sa også at jeg fint kan begynne og bløte opp litt brødskive i litt olivienolje og gi hun det..hvis babyen er litt glad i smak(noe tulla mi er), kunne jeg ta på litt leverpostei, kyllingpostei, svolværpostei osv...man skal vel kansje unngå for fint brød, for det har jo ikke så mye næring og man kan lett bli litt hard i magen.. Mellom grovt til grovt brød er nok det beste..

Skrevet

Tusen takk for svar:) Bare lurte litt på antall måltider: gir du 7 måltider (4 med fast føde og 3 ekstra med bare melk) eller gir du 4 måltider der 3 av dem er med melk til??

Skrevet

Ser du har fått et fint svar, men slik jeg jeg det med mi tulle på 5 mnd:

ca 0700: mme

ca 1000: Litt halvtykk grøt med litt sviskemos oppi for hun sliter med hard mage + mme.

ca 1300: mme.

ca 1530: To isbiter hjemmelaget potetmos med gulerot og mme.

ca 1800: Kun grøt, så bruker vi en time på bade, så mme og seng:)

Vann hater hun, men jeg prøver noen teskjeer hver dag, så får vi håpe jeg kan bytte ut mme med vann i et måltid. :)

Jeg lager forresten hjemmelaget potetmos, og slik gjør jeg det:

Skreller 10 poteter, og kutter de i terninger, det forkorter koketiden VELDIG, og foodproffessoren blir mye minde sliten:)

Skreller 5 store gulrøtter, og kutter de og i terninger og koker og slik.

Så når alt er ferdig kokt tar jeg en stor saus-øse-sak, tar litt poteter og litt gulrøtter ( endel mer potet enn gulrøtter da ) , i foodproffessoret og kjører til det er helt suppe, tar oppi vann fra kokingen til gulrøttene til jeg får den konsistensen jeg vil ha. Til slutt heller jeg over litt ren olivenolje og kjører ett minutt til. Olivenolje gjør at maten blir lettere fordøyelig mener jeg og ha lest:)

Så lar jeg det kjøle seg ned før jeg bruker over en time med en trakt og isbitposer for å dytte potetmosen i isbitposene. Tjihi, jeg må finne en annen løsning - det tar tid!

Men, da har jeg masse middag i fryseren som snuppa elsker myyye mer en grøt;) Gir henne foreløbig bare 2 isbiter da:)

Skrevet

Supert!:) Tusen takk for flott svar! Isbitpose, ja... Smart! Skulle gjerne ha hatt en løsning for å fylle i, men har jo ikke prøvd enda selv...;) Du har ikke noen holdbarhetsdato på maten du lager selv, eller vet hvor lenge det er ok å ha dette i frysa?

Skrevet

Et tips angånde frysing... På Biltema har de sånne fine isbitbrett med lokk på, som blir fine ''staver''. Kjempekjekt, og går litt enklere enn å fylle på isterningposer, synes jeg :)

Skrevet

på apoteket har de aventbegre til å oppbevare mat i ...

Skrevet

Har sånne Aventbegre, ja... Men tror det vil være litt lettere å styre porsjonsstørrelsene hvis jeg har dem som mindre terninger egentlig, så spørs om ikke det blir en tur til Europris eller Biltema og kjøpe sånne brett;) Takk for flotte tips alle sammen!

Skrevet

Tusen takk for disse tipsene! Akkurat det jeg trengt nå! Lille gutt var 4 mnd her om dagen og vi har prøvd såvidt med grøt... bør man starte med en ting eller er det greit å introdusere både potet og grøt m.m? Potet tipset var bra nemlig!

Skrevet

Jeg har "lært" en ting om gangen for å vite hva det er babyen reagerer på dersom magevondt... Så vi har gitt grøt nå i 3 uker, begynte med 2 porsjoner (1 morgen og 1 kveld) etter halvannen uke og tenker kanskje middag med potet (og litt annet etter hvert) sånn utpå nyåret en gang når lillegutt er 5 mnd eller litt mer... Trenger forresten ikke å begynne med grøt, kan godt begynne med potet for det er visst, ifølge helsesøster, mildere for magen enn grøt... Det visste ikke jeg før vi begynte med grøt, for alle jeg kjenner og har pratet med har liksom sagt at grøt er det man begynner med når man begynner med fast føde;)

Skrevet

Sønnen min er 6 mnd 3 uker.

Jeg har prøvd å gi vann til grøtmåltidet, som han tross alt får et fullt måltid av (ifølge pakken ihvertfall), men han blir ikke mett av det så jeg må gi mme istedet.

Til middag får han også mme, for det er ikke så mange skjeene med middag han får enda. Gir 1/2 middagsglass (jeg har ikke lagd til noe selv, for innbiller meg at jeg ikke klarer det og ved å gi ferdig middagsglass er jeg ihvertfall forsikret at han får i seg riktig sammensatte næringsstoffer og råvarer.)

Så det jeg prøver å si er at selv om du prøver å gi vann til måltidet er det ikke sikkert babyen vil ha det, eller ikke blir ordentlig mett så du ender opp med påfyll med mme allikevel. Men blir han mett av middagen må jo det beste være å gi vann. (jeg tør ikke gi mer mat enn angitt på pakken for er redd for magevondt).

Skrevet

Vi prøvde med grøt først, men det var han ikke spesielt begeistra for. Så etter et par uker prøvde jeg sånn potet på glass, og det gikk ned på høykant. Har nå lagd gulrot, og blomkål/brokkoliblanding, og det er nammers. Lar han spise det han orker (ca 2 drøye spiseskjeer, varierer litt) og så får han puppen når han vil ha - som oftest ca en halvtime etterpå. Regner med at det blir mindre pupp etter middag etterhvert som han spiser mer. Har kutta ut grøten helt, helsesøster sa at det ikke var noe must :)

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips:) God jul alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...