Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 har hørt at man betaler en god del mindre skatt ved klasse 2. men ble fortalt idag det var nesten ingen forskjell. stemmer dette?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Den skatteprosenten man betaler hver måned av inntekten er IKKE det man betaler i skatt... Dette er bare et beregnet forhåndstrekk og det er derfor den skatteprosenten man "betaler" har stooore avvik fra person til person. Den endelige skatteprosenten man betaler finnes ved å ta med all skatt betalt inn gjennom året +/- beløpet fra skatteavregningen.. Dette deles da på total inntekt... Jeg har en inntekt på tett under 200 000, med fratrekk for både gjeldsrenter, barnehage o.l så ender jeg opp på 8% skatt for i år, men jeg trekkes 20% per mnd så jeg vet allerede nå at jeg får tilbake penger.. Skatteklassen er avgjørende for hvor stort fribeløp man har før skatt på formue/inntekt beregnes. For skatteklasse 1 er fribeløpet 37 000 kr og for skatteklasse 2 er fribeløpet 74 000 kr. Man har derfor et større beløp som er "skattefritt"...
Matja Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Du har helt rett i det du skriver anonym, men for min del er det viktigst å vite hvor mye jeg får utbetalt hver mnd etter skatt enn hva jeg får fratrekk for at the end. Men det er jo meg da.
pøber´n & je Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 I kroner er forskjellen mellom klasse 1 og 2 ca 10 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå