Gå til innhold

Like sikkert å ha barnet bakovervendt i forsetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte at det var like trygt for barnet å sitte bakovervendt i forsetet, som det er å sitte bakovervendt i baksete.

At det er tryggere å sitte bakovervendt foran, enn å sitte forovervendt bak.. Så lenge airbagen er kobla seff...

Har en liten personbil (seat leon), å vet ikke om jeg får plass til bakovervendt bak.. Tenkte å kjøpe nytt sete på nyåret (besafe izi).

Noen som har dette setet bak, i en liten (ikke knøtt liten da) personbil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hørt at barn skal sitte bak. uansett.

Skrevet

Ja, det er nesten litke sikkert å ha de i forsete.

Og mye tryggere enn forovervendt i baksete.

Skrevet

Det er tryggere med bakovervendt foran, enn forovervendt i baksetet. (Så lenge airbagen er koblet ut.)

Skrevet

Jeg sendte mail til Trygg Trafikk for å høre hva de mener....

Forovervendt bak, eller bakover i fremsete.

De anbefalte bakovervendt i fremsete.

Skrevet

Vel...

Det sikreste sete i bilen mht dødsfall er det bak sjåføren. Der har vi plassert bilsetet.

Det som er mest utsatt mht kollisjon er passasjersetet i forsetet, også ofte kalt dødssetet, så der plasserer vi ikke lillemann....

Så baksetet er MYE sikrere enn forsetet....

Skrevet

Da storebror var liten hadde jeg en bitteliten japsebil, men fikk likevel god plass til acta graco bakovervendt helt til jeg kjøpte større bil da han var ca 4 år.

Skrevet

Det eneste jeg har lest om å sette barnesete framme eller baki, er at man ikke skal sette barnesete et sted hvor man har aktiv kollisjonspute. Det gjelder også sidekollisjonsputer. Men de går det jo an å koble ut, visstnok. Vi har setet bak fordi vi har kollisjonsputer foran men ikke bak.

Skrevet

Nå var ikke spørsmålet om forsetet eller baksetet var sikrest, men om bakovervendt i forsetet eller forovervendt i baksetet var tryggest..

Skrevet

Det er midtposisjonen bak som er den aller tryggeste. IKKE bak sjåføren. Enkel logikk iogmed at man da har mer å gå på om noen smeller inn i en av sidene på bilen.

Men det er også fortsatt tryggere å ha barnet bakovervendt i forsetet, enn å ha det forovervendt i forsetet.

Les mer på svt.se og trygg trafikk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...