Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Jeg vurderer å gå over til tøybleier,istedetfor engangsbleier. Mest med tanke på min lille,men også miljøet. Kan noen fortelle meg om hvordan det er med tøybleier i hverdagen? positivt/negativt.jeg vil vite alt:) hvordan,hva,hvem,hva ,hvor... hehe:) Håper noen tar seg tid til å svare;)
mpmamman Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 forskjellen er vel at du tar med bleien hjem om du er ut på tur (i tett pose(fåes kjøpt bleieposer til den bruken) og at du må vaske de:) har amn en del og skyller de godt /legger de bløtt trenger du ikke vaske så ofte;)
EnMamma Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Vil anbefale deg og melde deg inn på TettInntil og spørre om alt du lurer på der inne. Der er det ca. 1000 stk som bruker tøybleier :-) Lettere å få gode svar der. Forskjellen er vel at vi vasker dem :-) og ikke kaster dem.
Audacious Angel Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Jeg synes det er kjempe greit med tøybleier og egentlig ikke så voldsomt mye mer vask heller. Nå er det veldig mye forskjellig på markede og du må kanskje prøve og feile litt før du finner løsningen som passer best til deg og ditt barn. Meld deg inn på tettinntil.no der får du masse info og kan spørre og grave om alt mulig ;-) Ellers er det og mye info på bleieboden.no og kenguruloftet.no
Solskinnsjenta Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Det finnes fire typer tøybleier "Gammeldagse" brettebleier. Det er disse man får kjøpt på jysk/spar kjøp o.l som mange bruker som gulpekluter. De brettes rundt barnet og utenpå har man et sperrelag (slik at det ikke skal lekke ut på klærne): Da bruker man enten et trekk i pustende plaststoff (PUL), eller en ullbukse som er satt inn med ullfett. Dette er den absolutt billigste løsningen, men også den som er mest dill. Brettebleiene tørker superfort, også uten tørketrommel. En variasjon av disse er formsydde bleier, festes med knapper, borrelås eller snappi (en bleiefestedingsting) og har sperrelag utenpå. Gir mye luft til rumpen, og har kun naturmaterialer inn mot huden. Tørker ikke fullt så fort som brettiser, men funker fint uten tørketrommel de også. Lommebleier Sperrelaget og bleien henger sammen, i mellom er en lomme som man kan fylle med innlegg etter behov. Festes med knapper eller borrelås. Pappa- og barnehagevennlig, da de kan fylles på forhånd, og det er bare å feste på barnet. Bleiene tørker fort, innleggene er litt tykkere, så de tar litt lengre tid. Alt-i-ett bleier De aller enkleste bleiene, bare smett på barnet og vips ferdig. Noen må likevel legge i ekstra innlegg i disse bleiene. Dette er de bleiene som tar lengst tid å tørke. Negativ ting om tøybleier. Det blir et par ekstra vask. Har du nok bleier, vasker du hver 3. dag --> to ekstra vask i uken. Du må forholde deg til bæsj på en litt annen måte. Mm-bæsjebleier er greit å skylle før du kaster dem i vaskemaskinen. På tur må du ta med deg skitne beier hjem. Fordeler: Tøybleier lukter MYE mindre enn papir. Du slipper å gå ut med stinkende bleiebøtte i 15 minus søndagsmorgen. Du sparer penger. Det tar ca 10 mnd (hvis man regner alle utgifter som innkjøp av bleier, vask, vaskemidler osv. Regner ca 2000 i utgifter her, brettebleier er billigere) å spare inn igjen utgiftene. Bleieperioden varer som regel noe lenger enn 10 måneder Tøybleier kommer i alle mulige farger og design. Vil du ha svarte bleier med dødningeskalle på? Eller prinsessebleier? Eller med dyremønster, knallfarger, eller pastell? Advarsel, du kan risikere å bli litt hekta, og ende opp med å bruke masse penger på bleier. Fordelen er at du kan selge dem igjen, det finnes faktisk et bruktmarked for bleier... OK, dette var et langt innlegg, med litt informasjon. På www.tettinntil.no kan du lese mer om tøybleier, og også søke om medlemsskap på tøybleieforumet der. Da kan du lese andres erfaringer og anbefalinger om forskjellige tøybleier. Lykke til Tøybleieskiftarbeidende tvillingmamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå