Gå til innhold

foranliggende morkake??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste akkurat over den rapporten eg fikk fra ultralyden, å der sto d placenta anterior... søkte på google, å d betyr jo altså foranliggende morkake...ble egentli litt lettet siden eg e 19+1 idag å ikke kjent noe tydelige bevegelser fra lille minien... men då kan jo d kanskje være grunnen då.. noen andre i samme situasjon??... rart at han legen ikke sa noe om d... hadde jo vært greit å vite sånn for å slippe å begymre meg over å ikke kjenne noe spark eller noe... korti kan man forvente å kjenne spark når man har sånn foranliggende morkake då?.. noen som vet?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også foranliggende morkake, og legen min sa at det kunne bety at jeg kjente spark litt senere enn andre. Men det kommer uansett an på hvordan babyen ligger også. Jeg begynte å kjenne spark når jeg var ca 19 uker på vei, og etter ca en uke var jeg helt sikker på hva det var jeg kjente.

Kommer nok snart for deg også...

Skrevet

hei,tror det kommer an på hvor morkaka ligger jeg...jeg har også foranliggende...på fremsiden.Og jeg har kjent liv siden 11+ masse hver eneste dag..men er i uke 23 nå og kjenner ikke så mye utenpå,bare et par ganger.Morkaka demper jo sparkene den veien iallefall.Jeg er andre gangs også da..........

men dere må huske på at plasseringen har noe å si og at alle barn er forskjellig...noen er kjemperolige og andre (som min) helt bajas:)

Skrevet

Hei. Jeg har også morkaka foran. Jeg er andre gangs gravid og kjente de første "boblene" allerede i uke12, men så ble det ikke noe mere enn det. Nå er jeg 20 fullgåtte uker i dag og kjenner små bevegelser ja. Mest på sidene da. Men det blir nok bare mer og mer nå:). Sikkert like rundt hjørnet for deg og:)

Skrevet

åh.. håper og håper... kjenner noe sånne boble greier av å til... men d e jo litt sånn ubeskriveli, å eg vet jo ikke om d e babyen akkurat... selvom eg aldri har kjent noe sånn før då... håper å krysser fingrene for at den har lyst å hilse på snart... : ) kanskje på julaften... hehe... e no sikkert en lating denne her, va helt umuli å få den til å rikke på seg på ultralyden... hehe... bare litt sånn små bevegelser me beina og et lite vink...(va på ultralyd i uke 12 der vi så at den bokset, sparket og hadde d fint inni der, så e ikke redd for d... ) men vi får se seinere då... rare greier dette her...e 1 gangs forresten, så d e søren meg ikke lett å holde styr på dette her... prøver så godt eg kan... : )

Skrevet

Foranliggende morkake her også. Jeg begynte vel å kjenne "spark" fra innsiden når jeg var rundt 20 uker og på utsiden ca v 22 uker. Så da skjer det nok noe snart for deg også :-)

Skrevet

takk for d svaret... d e nok ikke lenge til, men blir jo bare så utålmodig.. spesielt av å være her inne me alle de som kjenner ting i uke 12, 13, 14 osv... hehe...satser på julaften då!... : )

Skrevet

Ikke bland sammen "foranliggende morkake" og "morkake på fremsiden av magen". Foranliggende betyr at morkaka ligger å sperrer for utgangen (livforhalsen) mens viss di sier at en har morkake på fremsiden av magen betyr det bare at morkaka ligger plasser på mageveggen og ikke ryggveggen. Viss en har foranliggende morkake må man ha keisersnitt viss den ikke flytter seg.

Skrevet

Enig med hun over. Har dere fått svar at dere har forranliggende morkake, så flytter den seg ikke. Jeg hadde bedt om ekstra UL for å få det virkelig bekreftet.

Skrevet

okei.. meg igjen her... skjønner ikke dette her helt... d står på ultralydskjeaet at det er placenta anterior... ka betyr d då?... foran på magen eller foran åpningen?... noen?.....

Skrevet

tror eg fant ut av d no... hehe... den ligger foran mot magen... å demper for sparkene... ikke noe farlig altså... men litt kjedeli... takk for alle svarene uansett... : ) må nok bare smøre meg me tålmodighet eg tror eg... : )

Skrevet

Hei. Har foranliggende morkake jeg også. Kjente liv fra uke 16. Dette er mitt andre svskap. Jeg er 21 uker på vei i dag, og ser tydelig sparkene utenpå magen. I mitt første svskap var morkaken plassert samme sted, men da var jeg ikke sikker på at jeg kjente spark før i uke 20

Skrevet

Placenta anterior er FORANliggende morkake som polstrer for spark og innebærer ingen komplikasjon for mor eller barn..

FORliggende morkake er den som ligger og sperrer for åpningen. Det KAN innebære en viss risiko for blødning, og en kan da ikke føde vaginalt.

Morkaka kan flytte seg underveis uansett hvor den ligger. Ettersom livmora vokser kan den henge med, eller den kan bli liggende..

Jeg hadde forliggende morkake sist, blødde masse, måtte være sykemeldt fra uke 23 og måtte ta ks.

Denne gang har jeg foranliggende morkake som gjør at jeg ikke kjenner de helt store bevegelser enda. Har kjent liv siden uke 13 men det har vært lite.

Mye forvirring rundt omkring om begrepene her, men dette er inndelingen de bruker på sykehuset mitt iallefall. Stor forskjell om det er foran- eller forliggende.. =) =)

Skrevet

Jeg har også foranliggende morkake, men har kjent spark ftra 16 + 5.

men er vanlig at det går lengre tid før man da kjenner spark.

Skrevet

Jeg er 19+3 i dag og har også morkake foran på magen. Jeg har heller ikke kjent noe enda. Var på ultralyd for halvannen uke siden og da var det masse liv (snudde seg rundt og sprella) - så jeg bekymrer meg ikke. :)

Skrevet

Er i samme situasjon. Kjente liv i uke 19 og er annengangs. Forrige svangerskap lå den på bak og kjente liv ca på samme tidspunkt.

Skrevet

Placenta anterior betyr at morkaken ligger frem mot magen og Placenta Previa betyr forranliggende og det er at morkaken delvis eller helt dekker livmorhalsen. Det betyr at det må keisersnitt til for å få ut barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...