Gå til innhold

Hund og baby

Rebekka og tre vidundere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har hund? Og/eller har hatt hund og baby samtidig?

Jeg trenger noen tips til hvordan man skal forholde seg til begge parter. Vi har en flatcoat retriver på 1 1/2 år (tispe) Hun er veldig snill, men jeg er spent på om hun kan bli sjalu når babyen kommer.

Hvilke forhåndsregler bør jeg ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hund og har 11 dager til termin. Har ikke mer erfaring enn deg på området med andre ord, men kan si litt om hva jeg/vi tenker rundt det.

Vi har en blandingshund på 20 måneder som fram til nå har vært "barnet" vårt... Han er i all hovedsak "mitt" prosjekt, det er jeg som har gått på kurs og som tar de fleste turer. Så vi har et veldig sterkt bånd oss i mellom. Sambo og jeg har pratet mye om hvordan det vil bli når babyen kommer ifht hunden. Jeg er klar på at jeg så langt det lar seg gjøre skal ha noe "alene"tid med hunden hver dag der sambo får ta seg av baby. Det vil være viktig at hundene ikke "drukner" i babyen. Vi har dessuten kjøpt lekegrind som skal brukes fra dag 1. Da kan babyen ligge beskyttet oppi den mens hunden fortsatt har sin frihet i huset uten at vi trenger å være redd for at han blir for ivrig når babyen ligger på gulvet.

Og så skal selvfølgelig far ta med ei bleie eller noe annet fra sykehuset som hunden kan snuse på før baby og jeg kommer hjem. Og etter tips så skal jeg gå inn i huset først og møte hunden før baby blir bært inn.

Har en del "gode" planer nå på forhånd, men det blir spennende å se hvordan det hele blir i praksis! Nå er hunden vår veldig rolig og snill, så vi har relativt store forhåpninger til at det skal gå bra...

Lykke til Rebekka B og alle dere andre hunde- og snart menneskemammaer! :)

Skrevet

Takk for tips. Har noen av de samme ideene. Det eneste jeg har hørt, er at når man kommer hjem fra sykehuset, bør ikke hunden være hjemme. Altså baby skal komme hjem først, så hunden. Vet ikke riktig hvorfor...

Tror jeg må kjøpe en lekegrind jeg også. En hund er en hund. Kan aldri stole 100% på den.

Heldigvis er det FAR som er hunden sin helt her i huset. Det er han som legger seg på gulvet for å leke osv. Jeg går mye tur med hunden, men er likevel bare "nestkommanderende".

Har noen andre flere tips? På forhånd takk!

Lykke til alle med hund og baby!

Skrevet

Heisann!

Nå vet ikke jeg hvor lenge dere har til termin og hvordan bosituasjonen deres er. Vi er så heldige at vi bor i enebolig med hage og mini (les voffsen) har egen hundegård. Mini er bare 7 mnd. så jeg må jo si at vi er veldig spente på hvordan dette skal gå. Mini er ganske så stor (S.Vorsteh) men er en veldig myk hund. Så vi håper at det skal gå bra :o)

Når det gjelder det vi har gjort av forberedelser så har vi latt lille frøken mini være i hundegården hele dagen (fra 7.00 - 15.00). På denne måten håper vi at hun er vant til at det ikke skjer noe spennende i dette tidsrommet selv om noen er hjemme. (Jeg har vært sykmeldt og hjemme hele svangerskapet så hun er vant til at det kommer lyder fra huset). Håpet er at når far kommer hjem tas mini ut og vi er to stykker som kan kontrollere og passe på. Da får også mini stimulans.

Ellers jobber vi litt med at hun må være alene på gangen. Ligge stille på plassen sin osv. selv om det skjer ting.

Tror det viktigste er å trappe ned kosen nå slik at hunden ikke oppfatter den direkte sammenhengen med at det er den lille bebbisen som har ødelagt all moroa for seg. Dette tipset fikk jeg av en oppdretter/kursinstukrør da vi fikk hund nr. 2 (som desverre måtte avlives i høst :() og det funket meget bra.

Jeg håper også at når magen er borte så får jeg muligheten til å ha litt alenetid med mini også.

Vet ikke om det kom noe fornuftig ut av dette, men man må jo prøve :o)

Masse lykke til til alle sammen i hvertfall! Tror at det kommer til å gå bra for oss alle sammen bare man er litt bevisst i det man gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...