Lykkestjernen Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Noen som har erfaringer, tips el råd å komme med?? Har termin i midten av januar, og da blir det ca 20 mnd mellom barna. Liker ikke tanken på at storebror skal bli sjalu og ikke ha det så godt når det kommer en ny baby i huset... Så her tar jeg imot alle tips og råd med stor takk :-D Alt for barna!! :-D På forhånd stor takk!!
1, 2, 3!!! Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Hmm... Tenkte den tanken vi også, når vi ventet nr 2. Den første tiden er det jo bare soving, mating og bleieskifting. Da er det tid til storesøster/-bror. Pass på at evt besøk tar kontakt med det største barnet først, slik at det ser at det er like viktig selv om det er kommet en til i familien. La han/henne være med på stell; hente bleie, klut eller hva du måtte trenge som du vet han/hun kan hjelpe med! Vi venter nr 3 nå. Regner med det skal gå bra med storebror på da nesten 7 år! Men hun på da 4... Hun blir nok å hjelpe til en del ja! Kommer nok til å bruke kveldene på de største! De er jo oppe litt lengre! Lykke til!
Maigullet Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Det var 22 mndr. mellom våre to største. Vi prøvde å være flinke til å inkludere storesøster. Den første tida fikk hun veldig mye oppmerksomhet fra pappan, slik at de ble " et team". Fant på ting ute f.eks. som ikke inkluderte babyen, og hun fikk full fokus.(mens jeg satt inne og ammet). Samtidig passet vi på at hun også skulle få alenetid med meg. F.eks at jeg tok kveldsstellet med henne. Fokuserte på at det ville blir kjekt når lillebror ble større, så kunne de leke sammen, og fortalte om henne som baby. Skrøt veldig av henne når hun hjalp til, og sa at babyen var heldig som hadde en så snill og hjelpsom storesøster. Noe av det må iallefall ha fungert. Merket ikke noe til søskensjalusi her. Hun har alltid vært veldig opptatt av ham, og glad i ham. Tror det er veldig viktig at man ikke fokuserer så mye på baby den første tiden. Ikke snakker om han hele tiden. Selvfølgelig skal han inkluderes, men i starten sover de jo mye, så da blir jo overgangen mykere. Håper det går like greit når tredjemann kommer også
mammamamut Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Det er 15mnd mellom våre jenter å vi var veldig klare på at storesøster skulle inkluderes masse!! Hun satt i sofaen å holdt babyen på fanget, var med når vi skulle bytte bleie, hjalp oss å bade henne, hele familien satte seg ned å lekte med begge to. Så når babyen sov var det HENNE som fikk all oppmerksomhet! Hun var tidlig opptatt av babyen og var og er fortsatt en veldig omsorgsfull jente. Når jeg ammet minsten kom hun opp i sofaen å satte seg ned ved siden av oss og klappen babyen på hodet til hun sovnet! Roste henne masse når hun gjorde noe bra og når hun var snill å hjalp med babyen. Når vi var hos helsesøster å babyen fikk vaksine å begynte gråte, ble storesøster kjempesint!! Ingen får lov å være slem med lillesøster! Nå er de 2,5 år og 15 mnd og er kjempegode venner. De leker godt sammen (kan krangle om leker), men er stort sett kjempeglad i hverandres selskap. Har aldri vært sjalusi her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå