Gå til innhold

Dere som fullammet lenge....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk tilvenningen til fast føde seint? Lille vennen her er 7 mnd, og selv etter en mnd med prøving og feiling spiser hun fortsatt ikke mer enn 1/4 porsjon med grøt utenom mm.

Vet at jeg er heldig som kan fullamme så lenge, jenta er stort sett bare et stort smil og så langt har hun lagt fint på seg, så det er egentlig ikke et problem. Bare det at det hadde vært greit om hun kunne spist litt annet også, slik at jeg en gang i blandt kunne tatt meg en tur ut av huset uten henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje jeg skal prøve potet og gulrot i dag.... HS mente at det var best at jeg ikke prøvde masse forskjellig, men holdt meg til en matvare. Men det var for en stund siden. Brød kommer ut igjen, det gjør forsåvidt grøten også stort sett.

Skrevet

brødskive begynte vi også med ved 7 mnd alder, det likte hu. Fullamma til ho var 6 mnd, problemet mitt var at ho våkna så mye på natta for pupp. Ta deg en tur ut du, så spiser ho nok når ho blir sulten nok. (selv om det kan føles litt groteskt)

Skrevet

jeg begynte med grøt.. først velling.. ( dytta oppi et par skjeer i 100 ml mm).. den med mais grøt... så gikk vi over til litt tykkere.. men vi kom raskt opp i en full porsjon egentlig... men i førsten måtte vi ha litt dessert i grøten.. og ta det på tuppen av skjea.. sluttet med det når han ble mer vant til smaken og konsistensen ;)

Skrevet

Ja. Her snakker vi 6 mnd med prøving og feiling før hun spiser noenlunde ordentlig.. Jeg fullammet til 6 mnd, før vi begynte så smått med grøt og middag. Tok over to måneder før hun fant noe hun ville spise av fast føde (fruktmos av en bestemt type), grøt var det ikke snakk om. Middag vil hun fortsatt ikke ha, først nå den siste måneden spiser hun to grøtporsjoner. Hun er 13 mnd nå ...

Fram til 10-11 mnd levde hun på pupp, fruktmos og etterhvert litt yoghurt, så ble jo nærmest fullammet helt til da. Gnagde litt på kjeks og brødskiver, men fikk bare i seg smuler. Hun er nok et spesielt tilfelle og vi har fått ekstra oppfølging fra helsestasjonen pga dette, men ikke før hun nærmet seg året. Fram til det sa de bare at de sikkert ville ordne seg, og at hun ikke "var klar" ennå. Vi har gitt jerntilskudd helt fra hun var liten, siden hun var prematur, så vi har ikke vært så bekymret for om hun fikk i seg nok jern.

Min datter har ikke tatt flaske heller, så jeg har vært temmelig låst til huset, kan man trygt si. Har ikke så mange gode råd til deg, men det ordner seg til slutt. Vet hvordan du har det.

Skrevet

Vet du, jeg har tenkt å være borte ei natt i jula..... 7 mnd gamle babyer trenger jo egentlig ikke mat om natta, så.... Har forberedt besteforeldrene på at det nok ikke blir så mye søvn den natta.

Skrevet

Frukt var vår venn i førsten. Vi blandet frukt glass i grøten. Da var den plutselig mye mer interesant. Det var på den måten jeg lærte henne å drikke vann også. Blandet eple juice med vann. Og gikk gradvis over til bare vann. Morsmelk er jo så søtt og godt, så det er vel ikke så lett å like den kjedelige grøten uten litt smakstilsetningen.

Det skal også sies at selv om vi på en måte skjemte lille jenta litt bort ved å tilsette smak i maten hennes, er hun på ingen måte kresen i dag.

Skrevet

Takk! Flaske er ikke tingen for mi jente heller. Litt tutkopp og litt sugerør, men nei, mamma sin pupp er best.

Vi kommer til å savne denne tiden her om noen år, men det er litt frustrerende innimellom synes jeg. Med storesøster gikk alt så greit....

Skrevet

begge mine begynte med fruktmos før vi forsøkte grøt. de er jo vant til søt mm, så det er ikke så rast at den smakløse grøten ikke går rett ned!

Skrevet

Ja det gikk litt tregt.... Fullammet med begge i 6 mnd. Og de begynte vel ikke å spise så mye at jeg ble fornøyd før de var ca. 8mnd.

Men som du sier, de la på seg og trivdes. Så det ble mer bekymring for meg, enn for helsesøster. Hun synes det var strålende at de ikke hadde fått annet enn mm i 6 mnd.

Så bare vær standhaftig du, så går det seg til.

Skrevet

Hei

Vet hvordan dere har det, min er 9 mnd og jeg fullammer nærmest enda, hun vil ikke ha annet... Men nå har jeg funnet ut at hun gjerne delser min lunch som består av frosne bær med K spesial (frokostblanding) og melk, lar hennes ligge litt lenger i melk slik at de blir litt oppbløtt. I går spiste hun også noen pastaskruer bare hun får holde på selv, det blir jo noe griseri, men...

Skrevet

"Godt" å høre at det er flere enn vi som sliter litt.

Nei, i dag blir det middagsmat på vesla. Så bare krysser jeg alt jeg har.

Vi har prøvd en type fruktmos og den var visst pyton....

Skrevet

Vesla her er helt lik, 7mnd nå og fullammes enda. Har holdt på med smaksprøver siden hun var 5,5mnd, men hun tar ikke til seg mer en max to små t-skjeer..

Helsesøster her sa vi måtte bygge opp under den naturlige nysgjerrigheten hennes, f.eks hvis jeg har henne på fanget og spiser en skive med leverpostei tar hun jo etter den og vil ha den i munnen, da er det naturlig å la henne smake...

Men hun spiser noen skjeer grøt hvis jeg lager et stort "smørøye" med frukt oppi grøten og tar omtrent like mye frukt som grøt på skjea, så i går kjøpte jeg av disse 6mnd-grøtene som er tilsatt smak, og i dag tenkte jeg vi skulle prøve det. Hun vil forresten ikke ha middag heller, noe helsesøster sa at mange grøtvegrere ville ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...