Gå til innhold

TEITE NYMOTENS LEKER!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som syns at det er helt idiotisk at alle de nye lekene bare går ut på å lære???

Fra 1år!! Nesten bare lære-leker!

Litt sånne leker er jo morsomt. Kommer sikkert til å ha en slik leke sjøl med tiden. Men kan ikke skjønne at det nesten bare er slike leker.

Hva med før i tiden, da vi var så små. Byggeklosser, dublo og alle de andre lekene vi lekte med.

Vi lærte å bygge tårn og slike ting.

Også den der leken som synger kjente barnesanger.

Hva med kosen med å sitte å lære og synge selv med barna?

Skal maskinene gjøre alt for oss?

nei, disse lekene synes jeg lite om. . .

andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange "Lære-leker" ja. Det kommer vel litt av at i dag har barna lite fantasi. De har vel aldri bygget en båt, hytte, bil - farlig det!

Brettspill er bare kjedelig. I dag vil man underholdes. Aller helst av data, tv-spill og dvd. Det skal være lyd, lys og gå raskt.

Men det finnes mange leker av den gode gamle sorten også. Synst Brio har mye fint. Gutten min skal få både "marihøna" og en rangle i tre.

Man må vel bare lete litt ekstra i butikkhyllene. Og så må vi foreldre få mer fantasi. Det er like gøy å leke med en liten balje med vann og zalo som det er med roboter.

Skrevet

ja, for all del. Finnes flere fine leker. Men det blir bare mer og mer av disse lære-lekene.

De er jo fine og morsomme sikkert, men som du nevner, fantasien er så godt som borte hos mange barn i dag. Å de tror jeg ikke alle tenker på når de kjøper disse lekene. Har funnet noen leker hos fisher price som ikke er slike leker, men det blir bare mer og mer!

Og som du sier, skal lite til for at barna blir fornøyd.

Men her flyr man å kjøper leker til langt over 1000kr som skal underholde barna. . .underholde barna på en måte som etter MIN mening er helt galt. . .

Jeg er veldig opptatt av at barna mine skal oppmuntres til å leke selv. bruke fantasien sin. For det er jo så gøy!!! husker fra jeg selv var liten.

også være masse ute. tv og tvspill skal ha en veldig liten plass her i huset.

Skrevet

Det er jo bare å la vær å kjøpe disse lekene!

Det finnes massevis av leker som ikke er sånn.

www.riktigeleker.no - helt genial

Skrevet

Må forsvare de "nymotens" lekene litt jeg da.... Vi har bla fisher price laugh&learn bamsen, og i perioder er den veldig populær, men ingenting slår det å ta med sangboka til nærmeste voksen. Vi har også laugh&learn stolen, og minstejenta på 7 mnd synes den er genial å klatre på;)

Alt kommer vel an på hvordan det blir brukt. Men en ting eldstejenta på 2 år aldri blir lei er treklossene fra Brio....

Skrevet

www.alveslottet.no har veldig mye fint! Tror at visst du går i butikk er det mye lære-leker ja, men nettet er et hav av søte, morsome bare-leke-leker!

Skrevet

liker ikke disse selv jeg heller, merker når jeg og den lille har vært der hvor de bare har slike og lydleker, er vi helt surrete når vi går ut døra etter 1 time, bursadager unngår vi ettersom det er min 10 unger som sitter med hver sin lydleke/ krangler om å trykke på huset

Skrevet

Har en syvåring fra før, og er denne gangen mer forberedt på å bite i mange sure epler og svelge en hel bråte kameler. Nevner i fleng: slike læreleker, teite barne-TV-figurleker, stadig mer disneyfiserte versjoner av kjente og kjære figurer (f.eks. Ole Brum), klær med dødningeskaller osv osv....

Man må rett og slett bare innse at tidene forandrer seg, og det som var kult da vi var små ikke nødvendigvis er det lengre. Hvis ikke må man bruke all sin energi for å unngå at barnet blir påvirket av rekame, andre barns leker etc. De er ikke store før de vet hva de vil ha, disse småttisene!

Duplo, byggeklosser etc er fremdeles i salg, da...

Skrevet

Jeg synest de er flotte jeg. Lek og lær.

Har mange leker som synger barnesanger eller ramser opp alfabetet for ikke å nevne at de snakker om farger.

Tulla er bare 2mnd, og har fått dilla på den bamsen fra FP. Hun har også en bokorm som synger sanger ++.

Likevell synger vi til henne. Var det vi startet med, for så å suplere med den bamsen og etterhvert den åmen.

Vi pleier å synge "ro,ro din båt..." til henne.

Den åmen synger den også, og hun kjente den igjen. Skikkelig gøy :)

De "gamle" lekene er da ikke borte. Butikkene bogner av bokser med klosser, dra leker, dukkevogner, dukker, vanlige bamser uten lyd og puslespill.

En må bare snu nesen en annen vei.

Barna blir da ikke satt igjen på gulvet alene med lekene sine selv om det heter "lek og lær".

Så er det vell ganske viktig å huske at samfunnet og dets utvikling nå er veldig preget av "genier". Nytter ikke å komme å pille seg i nesen med et par klosser i handen slik vi kunne når vi var små.

Nå skal barna nevne kvadratiske former og helst kunne både gangetabell og alfabet før de starter på skolen. *sukk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...