Gå til innhold

Noen som har opplevd kikhoste og kan fortelle meg.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er smittefaren der?

Og bør mitt barn på 20 mnd og/eller meg som gravid holde oss borte fra en som har det hele tiden eller bare i smitteperioden?

Hva er behandlingen og over hvor lang tid?

Takker for alt jeg kan får av svar....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har hatt kikhoste men eg veit ingenting om dei første spørsmåla dine. Men har det gått over 2 el 3uker fra du fikk første sympomene så er det forseint med antibiotika. Det er vanlig 10 dagars kur og hosten kan sitta i kjempe lenge, dei kalla det 100dagers hoste før.

Eg hadde mycoplasma, stille lungebetendelse og sleit veldig med den, det blei sjekka for kikhoste også da men det fikk eg ikkje vita noko om, kun den stille lungebetendelsen. Eg fikk liknans syptomer eit par år etter og da tok eg blodprøve litt tidligar enn sist, fikk da beskjed om at eg hadde hatt kikhoste. Eg har ikkje hatt det når eg var liten så det må ha vert når eg hadde stille lungebetendelse, eg gjekk ned 15kg på 2mnd........... Også har eg hørt om fleire som har fått kikhoste etter/under stille lungebetendelse.

Syns det er rart hvis det var positivt det også når eg testa første gongen at eg ikkje fikk vita det, gutten min var litt over eit år når eg hadde det...........

Skrevet

Jeg hadde det som tenåring og vil fraråde det på det sterkeste. Var kjempedårlig i 8 uker, hostet så jeg brakk ribbein og trodde jeg ville dø. Vaksine beskytter kun 80%, så jeg ville holde meg laaangt unna.

Skrevet

-mammsen-fikk tulle 060606 :

Gutten din var litt over 1 år, men han ble ikke smittet? Smittet du noen andre? Beklager spørsmålene, men er så redd for å bli smittet.... :)

Skrevet

Huff....det høres ikke bra ut! Vil ikke at barnet mitt skal på det.....

Noen som vet hvordan det er å bli smittet når mann er gravid da?

Skrevet

Det er veldig smittsomt men ingen andre her fikk det. Eg hosta også så ille at eg tok to ribbein. Eg har gjort det ein gong før au men da var det bare tørrhoste. Denna gongen gjekk eg i 3uker før eg var til legen, var jo bare forkjøla.....forkjøla først også endra det seg når eg var på veg til å bli bedre. så 3 uker etter det var eg til legen også venta eg ei uke på svar, fikk da kun diagnosen stille lungebetendelse.

Hvis du kan holde deg unna så hadde eg holdt meg unna for det er heilt grusomt, eg hosta i mange mnd etter på, snakk om 3-5mnd med hoste

Skrevet

Regnes som smittsomt i ca 3 uker. Behandlingen er 2 uker med riktig antibiotika, men behandlingen må påbegynnes innen 3 uker etter symptomdebut for å ha noen effekt. Barn under 2 år, hjerte/lungesyke og andre med svekket immunforsvar bør bli informert dersom de er i faresonen for å bli smittet slik at de evt. kan kontakte sin lege dersom de blir syke.

Skrevet

mammsen-fikk tulle 060606:

Er det smittsomt hele tiden også da?

Vi skal få besøk i jula skjønner dere, og hun ene har nettopp fått vite at hun har kikhoste.... Mamma`n sier at hun blir frisk nok til å komme og ser ikke på det som noe problem....men jeg er litt skeptisk....

Ville derfor høre med dere :)

Skrevet

Huff... 3 uker...? Det høres ikke bra ut for om besøket skal komme eller ikke....

Men syns det er så jævla kipt av meg å nekte liksom.... Huff....dette var vanskeligt!

Hu jenta ble syk i forrige uke, så da er vel smitten der til over nyttår da?

Skrevet

Med rett behandling er der selvfølgelig ikke smittsomt like lenge.

Skrevet

Tusen takk for alle svar jenter:)

Har fått noe ¨tenke på nå...Dere var til god hjelp :D

God natt til dere og sov godt:)

*Nattakos*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...