vilværeanonym Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 kjeksene ser aldeles nydelig inn i ovnen men plutselig går luften ut av de og de er helt flate.. hva har jeg gjort feil??? her er oppskriften... har gjort akkurat slik.. Sjokoladekjeks/Sprø Daimkaker (ca 25 stk) 125 g mykt smør 70 g sukker 70 g brunt sukker 1/4 ts salt 1/2 ts vaniljesukker 2 egg 150 g hvetemel 1 ts bakepulver 100 g grovhakket kokesjokolade + 75 g hakkede valnøtter eller 150 g små Daimkuler Forvarm stekeovnen til 200 oC. Kle to bakeplater med bakepapir. Rør smør, hvitt og brunt sukker, salt og vaniljesukker til en luftig smørkrem. Rør inn eggene. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det inn i smørkremen. Tilsett hakket kokesjokolade og valnøtter eller Daimkuler i røren. Sett røren på bakeplaten med to spiseskjeer. La det vere godt mellomrom mellom kakene. Stek i varm stekeovn pa midterste rille i 10-12 min. Avkjøl kakene pa rist. Oppbevar i tett boks.
Gjest rufusa Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Hmmm, for mye bakepulver? Høres ut som at de hever seg mer enn de "tåler"... Hvor i ovnen skulle de stekes?
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Har ikke noe svar til deg ... men brownie-kjeksene fra toro er helt likedan. De ser så flotte ut når jeg tar dem ut av ovnen, og 5 sek. etterpå er det bare noen skrukkete, paddeflate leiver (dog knallgode!) Har også undret meg på hvorfor de blir sånn, men hører at alle andre som lager dem opplever akkurat det samme.
vilværeanonym Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2007 midt i ovnen.. ja kanskje bakepulver... tømte bare sånn ca oppi... arg.. får prøve på nye i morgen.. for de er vanvittig god, laget de i fjor og da var de nydelige, helt perfekte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå