Gå til innhold

Er vi kjipe på julepresangene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår familie er det vanlig å kjøpe presanger for ca 200-250 til hver. Etter at vi giftet oss og fikk barn, gir vi fortsatt bare for 200-250 til hver, selv om vi nå er to (Og har etterhvert blitt fire) som gir presangen. To av minse søsken mener vi er veldig gniene når det gjelder julepresanger siden vi ikke gir mer når vi er gift.

Men er det naturlig at man skal doble summen fordi man er to? Man har jo da også to familier å kjøpe til, så hvis man dobler summen, slik de mener vi bør, vil jo utgiftene til presanger dobles per hode i forhold til før man var gift.

Det begynner å slite litt på meg at de mener vi er så kjipe, men vi har ikke råd til mer. Vi har store familier begge to, så det blir mange presanger som må kjøpes.Vi har kun en inntekt (På under 250.000), to barn og hus- og studielån. Jeg har foreslått at vi da heller fikk slutte å kjøpe presanger til hverandre, men det gikk visst ikke gjennom det heller... :(

Hvordan gjør dere det dere som er gifte/sambo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme som deg. Vi har aldri diskutert det heller, kunne ikke falle meg inn å kommentere hvor lite noen måtte bruke på presanger.

Skrevet

dere er ikke gnitne, det er søskenene dine som er utakknemlige. dere har jo tross alt dobbelt så mange dere skal kjøpe til. Så hvis dere hadde fått 10 unger skulle dere dobla prisen med dere og alle ungene da?

Skrevet

Nå er ikke jeg hverken gift eller har samboer, men har kjæreste og vi kjøper sammen til begge familiene.

Men min mening er at man kjøper etter lommeboken uansett om man er gift eller ikke. Det er jo ikke sånn at når man blir gift er man plutselig millionærer.

Hvis søsteren din ikke er fornøyd med gaven, så får du be henne ønske seg noe ca. til den summen dere har råd til da. Driver hun og surmuler på det, hadde jeg bare droppet gaven uansett, og heller kjøpt noe ekstra til ungene.

Skrevet

Synes det er oppmerksomheten som er viktigst jeg, ikke hvor mye det koster:)

Skrevet

synes ikke dere er kjipe på presanger i det hele tatt. Det er ikke noe logikk at beløpet skal dobles... Jeg kjøper rimelige presanger men prøver å finne noe som passer. Det er jo ikke bare prisen det kommer ann på. Julehysteriet må ikke ta helt overhånd !!! Kanskje for sent

Skrevet

Utrolig trist at folk faktisk sitter og kommenterer hvor mye andre bruker på julegaver. Makan til grådige egoistiske folk!

Vi gjør som dere, gir for ca samme sum som før, noen år for mer, andre for mindre...avhengig av hva vi ØNSKER å kjøpe.

Skrevet

Synes ikke dere er kiipe i det hele tatt. Synes det er har tatt alt for mye av med gavekjøp for tiden. Vi har også en grense på 250kr pr niese(nevø) og til familiemedlemmer forørig. Gir 500 pr foreldrepar, men det er det. Litt dyrere gaver til mann og egne barn. Allikevel blir det over 10000kr i gaver, har jo stor familie. Synes alle tar litt for mye av, - inkludert oss selv. Har faktisk foreslått at familien skal finne på noe annet neste år, - vil ikke at barna mine skal få så mange gaver at de ikke setter pris på å få gaver heller. Bedre da å gå sammen og kjøpe noe ordentlig.

Og vi har tross alt 2 inntekter og har en inntekt på over 900 000 tilsammen.

Dere er på ingen måte kiipe!

Skrevet

Synes det er mer uvanlig med dobbling.. aldri vært borti det faktisk.

Er man to sammen, har man to familier. Vi gir rundt 300 til søsken, 150 til tante og onkelbarn ( har 7) og 5 -700 til foreldre.

Skrevet

Når det gjelder presanger som bare er fra dere, bestemmer dere selv hvor mye dere har råd til, og er villige til å gi. Så lenge søsknene dine får presanger som er noe å ha (og ikke noe som går i stykker med ei gang pga dårlig kvalitet), bør de være fornøyde.

Jeg hadde syntes det var vanskelig å holde meg til den prisen du nevner (mange bøker koster mer, feks), og ville gått opp litt i pris for å ha flere muligheter.

Bortsett fra det:

Det er fryktelig irriterende med par som tror de bare er "en del" i feks en spleisepresang fra venner. Her gjelder to personer som to personer. (Jeg og mannen min gir dobbelt så mye som min single søster når vi kjøper presang sammen til mamma)

Skrevet

Synes vel heller det er de andre som er grådige og utakknemlige.

Blir seriøst provosert av slike holdninger når det gjelder gaver. ALT handler jo om pengeSUMMEN, jo! Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Skrevet

Nå har ingen av de to søsknene som klager barn, så det er jo bare de som får, men skjønner ikke hvorfor de hele tiden maser sånn på at vi må kjøpe for mer per presang siden vi er to. Det går liksom ikke opp for dem hverken at vi har to familier å kjøpe til, eller at vi har dårlig råd. Det verste av alt er at den ene av de har i alle år hatt dårlig råd selv, og ga hjemmelagede presanger i alle år (Som i og for seg er koselig det, men ikke når det blir serieproduserte ting som ikke er brukendes til noe, og som ikke er lagt noen tanke bak) Hun har nå (Plutselig) masse penger (lotto lenge leve) og har da ingen forståelse for at ikke alle ruller i penger... Men for de to virker det som de tror at når man gifter seg får man plutselig masse penger. Skulle ønske det stemte men...

Det er kanskje en grunn til at jeg ikke liker jula... :(

Skrevet

Ganske utakknemilge de da,synes jeg!!

Vi er samboende med 2 inntekter begge over 250 tusen og vi gir for 300 til søsken i år.

Skrevet

Dette var et godt spørsmål, for det har jeg også lurt på. I både min og sambos familie er det kun vi som er sammen og har barn, ellers er alle våre søsken single. Jeg har i alle år gitt ca 250,- pr hode +/-, men etter at jeg ble samboer føler jeg av en eller annen grunn at vi må gi mer. Våre søsken må jo kjøpe gave til oss voksne + begge barna, så da øker jo deres utgifter betraktelig mer enn våre sånn egentlig... For de er bare en, mens vi er to!

I år gir vi for ca 600,- til foreldrene våre, som er ca dobbelt så mye som før. Til søsken gir vi for 400,-

Men så kommer en gave til hver fra barna også for over hundrelappen, så da har vi vel egentlig øket mer enn jeg trodde.

Vanskelig dette her!

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Nei!

Dere tjener ikke så altfor mye, så de behøver ikke kreve noe mer tvert om synes jeg da.

Jeg gir ca 200-300 kr selv til søsken, og 400 til foreldre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...